Användning av munkorg/betesreducerare

Attaquer

Trådstartare
Hej!
Jag kommer släppa min lättfödda häst på ett relativt kraftigt bete i två veckor i sommar. Det är inte möjligt att ha henne i en annan hage eller låta henne gå någon annanstans delar av dygnet utan det är denna hage dygnet runt i två veckor som gäller, det kan jag inte göra något åt. Därför har jag bestämt mig för att ha munkorg på henne under denna tid, så hennes ätande begränsas. Kan påpeka att hon inte kommer behöva ha den mycket resten av sommaren, då magrare hagar och skogsbeten väntas.

Jag undrar hur ofta och hur mycket munkorgen/betesreduceraren bör användas. Fungerar det att ha den på dygnet runt? Har läst att det inte hjälper att bara ha den på delar av dygnet då hästarna lär sig och äter ikapp när de ej har den på. Fungerar varannan dag?

Nej studier visar att de äter ikapp.

Vissa/många individer får i sig alldeles för mycket även med korgen.

Jag skulle inte ha den på 24/7 i två veckor om du med det menar konstant utan daglig avtagning (utan att gå i hagen och äta)? Utan har du verkligen inga andra alt så släpp den på betet och hoppas att den bara blir tjock. Jag hade själv inte gjort det/vågat det utan hellre låtit den vara utan de 2 v bete dock.

Men varken 24/7 i 2 v utan daglig avtagning eller varannan dag hade varit minsta alt för mig. Jag vill inte riktigt ha den på dygnet om oavsett men vet många som har det - naturligtvis med avtagning en stund varje dag så hästen kan få salt osv. Så menar du dygnet runt minus en timme per dag när hästen rids/visiteras/etc (men inte får äta gräs) så är det nog okej.

Jag har haft begränsare på tre st. Ingen av dem begränsade den nog för att kraftigt bete skulle kunnat fungera utan att de blev alldeles för tjocka. Så jag hade haft noga koll de två veckorna och haft en backup-plan för om hästen sticker i vikt trots munkorg.

Kan hon verkligen inte gå på det magrare betet de två v med, eller kvar i vinterhagen?

Svårt råda riktigt när man inte vet varför den måste gå på kraftigt bete 2 v, men hur du än väljer så hoppas jag det funkar! :)

Nej studier visar att de äter ikapp.

Vissa/många individer får i sig alldeles för mycket även med korgen.

Jag skulle inte ha den på 24/7 i två veckor om du med det menar konstant utan daglig avtagning (utan att gå i hagen och äta)? Utan har du verkligen inga andra alt så släpp den på betet och hoppas att den bara blir tjock. Jag hade själv inte gjort det/vågat det utan hellre låtit den vara utan de 2 v bete dock.

Men varken 24/7 i 2 v utan daglig avtagning eller varannan dag hade varit minsta alt för mig. Jag vill inte riktigt ha den på dygnet om oavsett men vet många som har det - naturligtvis med avtagning en stund varje dag så hästen kan få salt osv. Så menar du dygnet runt minus en timme per dag när hästen rids/visiteras/etc (men inte får äta gräs) så är det nog okej.

Jag har haft begränsare på tre st. Ingen av dem begränsade den nog för att kraftigt bete skulle kunnat fungera utan att de blev alldeles för tjocka. Så jag hade haft noga koll de två veckorna och haft en backup-plan för om hästen sticker i vikt trots munkorg.

Kan hon verkligen inte gå på det magrare betet de två v med, eller kvar i vinterhagen?

Svårt råda riktigt när man inte vet varför den måste gå på kraftigt bete 2 v, men hur du än väljer så hoppas jag det funkar! :)

Jamen självklart kommer hon få fria stunder, men då kanske inte i hagen utan när hon håller pås med, visiteras, eventuellt rids osv.
Tyvärr är som sagt inte en annan hage ett alternativ då vi står i ett inackorderingsstall och alla de andra hästarna åker iväg på betet. Annars hade det varit det optimala. ;)

Du tror alltså att det skulle kunna fungera att ha den på all tid i hagen bara hon får minst en stund varje dag utan?

Jamen självklart kommer hon få fria stunder, men då kanske inte i hagen utan när hon håller pås med, visiteras, eventuellt rids osv.
Tyvärr är som sagt inte en annan hage ett alternativ då vi står i ett inackorderingsstall och alla de andra hästarna åker iväg på betet. Annars hade det varit det optimala. ;)

Du tror alltså att det skulle kunna fungera att ha den på all tid i hagen bara hon får minst en stund varje dag utan?

Mja kanske? Som sagt ingen av mina skulle kunnat gå på kraftigt bete ens med munkorg utan att bli smällfeta. Den begränsade långt från tillräckligt. Så ur den aspekten är det ju svårt säga om din klarar det eller ej.

Att ha den dygnet runt minus av vid daglig skötsel, under en två veckorsperiod är nog inga problem. Många har så (även om jag själv väljer bort det). Tänk på att vänja in den i tid, annars är det stor risk för skav.

Ingen möjlighet ngn annan vill ha sin häst kvar på magert, eller du kan hitta något magert ngn annanstans? Om det på nåt vis går är det ju hullmässigt det säkraste. Är den inte fångbenägen så är det värsta som händer om den äter för mkt trots munkorg att den blir fet - så beror nog lite på om du är beredd att ta det så att säga och banta sen?

Jag skulle vara mest oroad för att den ändå äter för mycket och blir tjock, men den risken kanske inte alls finns - men man vet inte innan

Mja kanske? Som sagt ingen av mina skulle kunnat gå på kraftigt bete ens med munkorg utan att bli smällfeta. Den begränsade långt från tillräckligt. Så ur den aspekten är det ju svårt säga om din klarar det eller ej.

Att ha den dygnet runt minus av vid daglig skötsel, under en två veckorsperiod är nog inga problem. Många har så (även om jag själv väljer bort det). Tänk på att vänja in den i tid, annars är det stor risk för skav.

Ingen möjlighet ngn annan vill ha sin häst kvar på magert, eller du kan hitta något magert ngn annanstans? Om det på nåt vis går är det ju hullmässigt det säkraste. Är den inte fångbenägen så är det värsta som händer om den äter för mkt trots munkorg att den blir fet - så beror nog lite på om du är beredd att ta det så att säga och banta sen?

Jag skulle vara mest oroad för att den ändå äter för mycket och blir tjock, men den risken kanske inte alls finns - men man vet inte innan

Ok, tack för dina svar!
Det är inte så att hon är tjock redan nu utan det är att jag är rädd för att hon ska hinna bli en tunna under de där två veckorna och i värsta fall få fång. Hon är 12 år och har ingen tidigare fånghistorik, men jag oroar mig som vanligt för det värsta. Givetvis kommer hon vänjas vid gräset innan hon släpps på betet och även med munkorgen.

Nej som sagt, det är detta betet som gäller i två veckor nu. Jag är inte rädd för att hon kommer bli lite rundare än vanligt på dessa veckor, men jag vill ju självklart absolut inte utsätta henne för någon hälsofara heller. :)

Tänk på att det tar tid ibland att hitta en som passar hästen som den inte kan ta sig av och som inte ger skav och att på alla hästar funkar det faktiskt inte alls på så ta reda på det innan betesläppet :)

Tänk på att det tar tid ibland att hitta en som passar hästen som den inte kan ta sig av och som inte ger skav och att på alla hästar funkar det faktiskt inte alls på så ta reda på det innan betesläppet :)

Ja, jag har förstått att det kan vara lite klurigt! Men som tur är har hon använt munkorg förut (innan hon kom till mig), så det problemet slipper jag som tur är. :) Tack för svaret

Följdfråga...
Skulle det funka att använda munkorgen varannan dag eller blir det att hon kommer äta ikapp då med? :)

Min tjocka fjording/irish cob korsning blev för smal med betesreducerare. Vi har vall som de går på så han var tvungen att ha den. Men det gick inte för han fick inte tag i något, så jag klippte upp hålet, gjorde det större och sedan var det frid och fröjd. Han var glad, fick lagom mycket mat och klarade sig utan något fångliknande den perioden de gick på de betet :) Toppen bra!

Min tjocka fjording/irish cob korsning blev för smal med betesreducerare. Vi har vall som de går på så han var tvungen att ha den. Men det gick inte för han fick inte tag i något, så jag klippte upp hålet, gjorde det större och sedan var det frid och fröjd. Han var glad, fick lagom mycket mat och klarade sig utan något fångliknande den perioden de gick på de betet :) Toppen bra!
Ok, det låter ju som en bra lösning! Hade han på sig dem hela tiden då? Under hur lång period var det? Plockades den av en stund varje dag då?

Ok, det låter ju som en bra lösning! Hade han på sig dem hela tiden då? Under hur lång period var det? Plockades den av en stund varje dag då?

Han hade den i 3veckors tid och varjedag/natt alltså hela tiden. Jag plockade inte av den när han kunde äta gräs utan när jag tog in honom i stallet osv, inte varje dag men iaf varannan dag. Jag vande in den så han inte skulle få några skav också, men han hade rätt tålig hud så han fick aldrig antydan till skav så ^^ Jag kollade honom varje dag också för att hålet var ju för litet i början, så jag höll noga koll på hullet efter det :)

En sak du kan göra är att se till att aktivera hästen nästan varje dag så minska chansen.

Jag personligen skulle inte chansa då jag fick se förra sommaren hur hur hemskt fång är. Tre hästar fick det nästan samtidigt i samma stall, två lever inte längre. Den som fortfarande lever hittade jag personligen och den smärtan de har är hemsk :(

Jag undrar hur ofta och hur mycket munkorgen/betesreduceraren bör användas. Fungerar det att ha den på dygnet runt? Har läst att det inte hjälper att bara ha den på delar av dygnet då hästarna lär sig och äter ikapp när de ej har den på. Fungerar varannan dag?
Det där är väldigt individuellt. Min häst åt aldrig ikapp när jag tog av reduceraren, så det är ju värt att testa iallafall. Min häst hade munkorgen 12 timmar om dygnet, fungerade utmärkt. Han var en väldigt lättfödd häst dessutom.

Mitt welshsto funkar på bete tillsammans med sina kompisar tack vare munkorgen, som hon har på dygnet runt just nu. Längre fram på sommaren, när gräsväxten inte är så intensiv, får hon gå utan i perioder.
Detta har funkat i flera år nu. Hon håller sig hyfsat smal tack vare den, och jag är jättetacksam! Utan den hade det varit ensamhet i liten bantarhage ....
Det man måste kolla är att de inte får skav av munkorgen, och att de inte lyckas pilla av sig den.

Hej igen och tack för alla goda svar!
Tänkte nu spinna vidare lite. För mer exakt info är hästen ifråga ett haflingersto, 13 år gammal och helt utan fånghistorik. Hon har tidigare gått på grönbeten och då har hon haft munkorg på i början för att få en invänjning men sedan har hon klarat sig utan.
Jag undrar då om jag kanske oroar mig för mycket i onödan? Kanske att hon klarar sig bara med munkorg i början så hon får en lugn invänjning och dessutom så kanske hästkompisarna hinner beta ner en del av det värsta betet. Hon är inte tjock nu, utan är i bra hull. Vad tror ni? Förstår givetvis att det är svårt att bedöma bara genom mina texter.

Vill även påpeka ännu en gång att det inte är superallvarligt för min del om hon lägger på sig och får lite sommarmage, men jag är rädd för hälsorisker. :)

Eftersom du inte har något val ifråga om betet så hade jag haft betesreducerare på när hon går i hagen. Du bör dock plocka av den varje dag och ge salt och övriga mineraler och kolla efter skav. Jag har betesreducerare på mina trots att de går på magert bete. Jag tar av dem varje dag för mineraler och salt men annars har de dem på hela tiden. Alternativet hade varit att inte gå på bete alls och det hade varit mycket sämre för dem. Jag har två väldigt lättfödda individer och de hade inte kunnat gå på bete utan. Jag har dock gjort hålen större eftersom de annars får i sig för lite. Ha koll så att hon verkligen förstår hur hon ska göra. För vissa tar det några timmar innan de kommer på tekniken. Många hästar är ögontjänare och står och ser ledsna ut när ägaren är i närheten men så fort ägaren går så äter de det de kan iallafall. Mina hästar vet att betesreduceraren innebär att de ska få gräs så de stoppar glatt mularna i korgen. Jag har valt att göra så att de alltid har betesreducerare på när de ska äta gräs just för att det ska var något positivt för dem att få på sig korgarna.
Fläta gärna fast remmen över nacken i manen så åker den inte av lika lätt och ha alltid en extra betesreducerare hemma om hon tappar och du inte hittar den. Jag har varit med om att vi fick ha hästarna i vinterhagen istället ett tag då betesreducerarna var slut i alla affärer och det är inte så kul.

Vad för betesreducerare använder ni? Hinkmodellen eller t.ex. greenguard? :) -fråga till alla-

Jag använder hinkmodellen till mina. Greenguard är så små att den största modellen ser ut att passa max till en shettis. Mina d-ponnyer äter enkelt vid sidan om och får hemska skav av dem.

Vad för betesreducerare använder ni? Hinkmodellen eller t.ex. greenguard? :) -fråga till alla-
Greenguard den senaste modellen, alltså den som är mera som en korg med höga kanter. Passade min stormulade hannoveranare. Luftig dessutom vilket gjorde att han inte kände sig så instängd som jag upplevde att han kände sig med hinkmodeller.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 418
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10