Använder ni andras privata soptunnor?

Vi har såna svarta. SEn har nån försökt trycka ner vanliga hushållssopor i den, vilket misslyckas redan längst upp på kanten :banghead:. Vi har två stora sophus med massor av kärl med 100 meters mellanrum.
Här är det villaägarna som lägger sina soppåsar i allmänna papperskorgar istället för sina egna för att slippa tömma soptunnorna så ofta. Otroligt irriterande, krävdes att dom satte ett tak på soptunnorna så dom inte kom in med påsen. Är nog inte helt ovanligt att villaägare gör så.

Nu bor jag så bra till och rör mig oftast i marker med allmänna sopkärl på gångavstånd men skulle jag t.ex. äta en kexchoklad skulle jag självklart stoppa plasten i fickan tills jag kom till en soptunna. Ibland tar jag med mig plasten ända hem så jag kan återvinna den. Tror aldrig jag använt någons privata soptunna vad jag kan minnas.

Det jag inte förstår är de som plockar upp hundbajset och sedan bara dumpar plastpåsen med innehåll i naturen, fail på så många sätt. :banghead:

Är det ingen allmän tunna i närheten så har jag varit bra sugen på att kasta i närmsta privata tunna men har aldrig gjort det för jag förstår att det är en sån sak som folk blir störda på.
Själv skulle jag inte bry mig det minsta om ngn slängde bajspåse/godispapper/småskräp i min tunna, men har aldrig sett att ngn har gjort det, men det finns en allmän sopkorg bara 30 m från mitt hus så.

Här är det villaägarna som lägger sina soppåsar i allmänna papperskorgar istället för sina egna för att slippa tömma soptunnorna så ofta. Otroligt irriterande, krävdes att dom satte ett tak på soptunnorna så dom inte kom in med påsen. Är nog inte helt ovanligt att villaägare gör så.
Här flödar fördomarna!

• Gilla
Reactions: ptr
Där jag bodde tog dom det ett snäpp längre. Hyresrätt med sopphus, trots detta skulle folk försöka klämma ner hushållssoppor i sopptunnorna på gården och det trots tak på sopptunnorna.

Alltså folk får gärna slänga typ glasspapper i vår soptunna, men skulle jag se någon av de hundägare som dagligen slänger hundskit i vår soptunna skulle jag säga till. Våra tunnor står i helt öppet söderläge. Gissa vad som händer med hundbajset på sommaren... Inte kul när vinden ligger på i riktning mot huset.

Den här tråden gör mig mest fascinerad över att soptunnan är PRIVAT. :D Det är faktiskt så att extremt få personer har köpt ett eget sopkärl, såvida de inte har eget ansvar för tömning också. Här äger kommunen (det kommunala energibolaget, som också står för tömningen) soptunnorna.

Kort sagt: Det är dina sopor och du som betalar för att de ska fraktas bort, men det är inte din tunna de ligger i.

Den här tråden gör mig mest fascinerad över att soptunnan är PRIVAT. :D Det är faktiskt så att extremt få personer har köpt ett eget sopkärl, såvida de inte har eget ansvar för tömning också. Här äger kommunen (det kommunala energibolaget, som också står för tömningen) soptunnorna.

Kort sagt: Det är dina sopor och du som betalar för att de ska fraktas bort, men det är inte din tunna de ligger i.

Men det är precis det man menar! Att soptunnorna är till för den fastigheten som soptunnan står på. Tex en villa har en egen soptunna precis som alla andra i kvarteret har sina egna. Alltså de är enbart till för den fastighetens (villans) sopor.

Sophanteringen underlättas om alla har samma typer av tunnor så rimligt att kommunen bestämmer vad det ska vara för typ just där men de blir inte mer allmänna bara för det.

Okej ska tänka på det i forsättningen och skriva "den soptunna som kommunen placerat ut för sophämtningen från mitt hushåll" istället för "min soptunna". Diskussionen blir säkert så mycket mer givande när vi gör den distinktionen :up:

Jag brukar dra ut tunnan till vägen på kvällen innan tömning. Rädd att glömma det annars. Och på morgonen brukar jag kasta den sista påsen. Ofta har någon passat på och kastat sina sopor i tunnan. Mycket störande. Jag betalar för att mina sopor fraktas bort. Jag vill naturligtvis inte betala för andras sopor.

Fast det är väl bara semantik.

På samma sätt som jag förfogar över en lägenhet jag hyr och betraktar den som MIN - så är soptunnan "min" och där ligger det som jag slänger. Blir det överfullt så är det jag som får betala.

Ingen skulle väl drömma om att knata in i en annan lägenhet med ursäkten att det är bostadsbolagets och inte hyresgästens hus?

Fast det är väl bara semantik.

På samma sätt som jag förfogar över en lägenhet jag hyr och betraktar den som MIN - så är soptunnan "min" och där ligger det som jag slänger. Blir det överfullt så är det jag som får betala.

Ingen skulle väl drömma om att knata in i en annan lägenhet med ursäkten att det är bostadsbolagets och inte hyresgästens hus?

Jag tycker inte riktigt att det är samma sak när det gäller soptunna och hyresrätt, MEN jag är glad för soptunnornas skull att det är många som har såpass starka känslor för dem :)

Jag skulle aldrig komma på tanken att kasta en hundbajspåse i någon annans soptunna! :o

Dels för de luktar faktiskt igenom påsen, ffa på sommaren och det är inte kul att öppna locket till tunnan då.
Sen kan de faktiskt gå sönder av av andra sopor och som husägare skurar man ju sina tunnor själv :wtf:.
Nä, har jag hund så kan jag bära skiten med. Så himla ont om offentliga sopkorgar är det inte i bebyggelse att jag har fått bära en påse någon längre sträcka.
Annat skräp har jag nog aldrig behövt kasta så där helt plötsligt. Köper jag en glass el liknande så är jag oftast på nått torg/promenadstråk el liknande och där brukar gott om skräpkorgar finnas :)

Råkar ut för samma faktiskt på mitt jobb. Det händer flera gånger varje sommar att vi kommer på folk med att slänga hushållssopor i vår sopsortering. Dock icke sorterade sopor. De flesta gör det nog utanför vår arbetstid så det är nog många vi aldrig upptäckt :mad:

Råkar ut för samma faktiskt på mitt jobb. Det händer flera gånger varje sommar att vi kommer på folk med att slänga hushållssopor i vår sopsortering. Dock icke sorterade sopor. De flesta gör det nog utanför vår arbetstid så det är nog många vi aldrig upptäckt :mad:
I min lägenhet i stan har vi samma problem. Allt började efter villaägarna i området fick börja betala sopor per kg.

Jag tror mycket beror på hur man bor och vad det är för kutym som råder i området.
Här på ön källsorterar man till exempel inte särskilt. Det finns två standardtunnor. En för 'plast och papper och kartong' och en för 'generellt hushållavfall' (det vill säga, allt annat). Vissa hushåll med större trädgård har en grön för just trädgårdsavfall.
Jag skulle naturligtvis varken slänga i fel tunna eller faktiskt gå IN på någons gård/uppfart... men står de intill vägen för tömning så ser jag inga problem med att peta in något litet extra på toppen.
Här vägs inte avfallet heller, utan hämtningen är redan betald för i council tax, som är en fast summa per år.

Fast med det sagt kan jag inte tänka mig att någon skulle hytt med näven åt mig hemma i norrlandsbyn heller, om jag hellre stoppade i soptunnan än i fickan. Förutsatt att tunnan stod vid vägen.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 861
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 165
Senast: Vallmo
·
Skola & Jobb Jag har många gånger funderat över mina kollegor och deras toalettvanor, eller folks i största allmänhet. :crazy: På min arbetsplats...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 318
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar