Använder ni andras privata soptunnor?

Nej det hade jag inte gjort. Soptunnan är lika privat som allt annat som hör till de som bor där och de flesta skulle aldrig komma på tanken att nyttja något annat av deras saker. Soptunnan står ju inte på allmän mark och man har ingen rätt att gå in på annans tomt hur som helst.

Jag bodde några år granne med ett koloniområde och vissa var helt gränslösa. Där pratar vi inte enstaka småsaker i soptunnan utan ofta var den helt full dagen efter tömning och när den var full ställdes påsarna utanför. Praktiskt tyckte de förmodligen så slapp de ta med sig sitt skräp hem och jag var vansinnigt irriterad. Inte jättekul att alltid behöva betala för en extrasäck och inte jättekul med alla råttor som blev av allt de spred runt soptunnan när den väl var full :yuck: Det blev ordning på det hela när tippen klagade på mängden råttor de fick med sig vid varje tömning. Då satte dåvarande hyresvärd stopp för eländet. Vad hen faktiskt gjorde vet jag inte men efter det kunde jag använda min soptunna (och det blev slut på cyklandet i min trädgård och snattandet av mina äpplen och jordgubbar dessutom).

Om ni promenerar förbi någon annans privata soptunna, är det helt ok för er då att slänga nåt i den om ni har något skräp? Här förekommer det ofta att folk slänger i hundbajspåsar och en del vuxna lär sina barn att springa fram med godispapper mm om det behövs. Själv skulle jag aldrig slänga i någon annans utan jag tar med mig mitt skräp hem eller till en allmän papperskorg. Det är ju kanske ingen större risk att andra fyller tunnan eller att det blir extrakostnader. Men mer en principsak tycker jag. Alternativet som en del tycker att det är bättre än att det hamnar i naturen, är ju inget alternativ tycker jag. Där skall det ju självklart inte hamna. Hur tänker ni?

Slänger inte i andras tunnor, vi drar upp våran så den inte är vid vägen. Bryr mig egentligen inte så mycket så länge det är brännbart småskräp, men inte så kul med bajspåsar i en tunna som töms en gång i månaden:turd::yuck:

Runt min infart ligger ofta mycket skräp.
Jag hade definitivt föredragit om folk använt mina tunnor som står precis där de slänger sitt skräp.

Det händer att jag slänger en hundbajspåse i en såndär stor soptunna som tillhör ett stort hyreshus. Men även det gör jag bara i nödfall. Lägger aldrig i privata soptunnor.
Ja jösses!

Skulle aldrig falla mig in att lägga mitt skräp i någon annans privata soptunna!!! Känns lite annorlunda med en soptunna till ett hyreshus eftersom den inte är "privat" utan tillhör ett helt hus. Då skulle jag nog kunna slänga i något litet papper. Men hundbajspåse? Nej verkligen inte.

Jäklars vad sur jag skulle bli om nån la sitt skräp i MIN tunna :rage: :rage:

Nä, det har inte hänt.
Här dras tunnorna ut vid tömning så då skulle man väl kunna slänga i något innan de tömt, vi betalar inte för vikten. Men det känns ändå fel så jag brukar bära med mig skräpet till närmsta papperskorg.

Ja jösses!

Skulle aldrig falla mig in att lägga mitt skräp i någon annans privata soptunna!!! Känns lite annorlunda med en soptunna till ett hyreshus eftersom den inte är "privat" utan tillhör ett helt hus. Då skulle jag nog kunna slänga i något litet papper. Men hundbajspåse? Nej verkligen inte.

Jäklars vad sur jag skulle bli om nån la sitt skräp i MIN tunna :rage: :rage:
Fler än du uttrycker den där starka "privatkänslan" om sin PRIVATA soptunna, och en mer respekt- och gränslös hållning till soptunnor vid flerfamiljshus.

Intressant och lite obehagligt, tycker jag. Människor som bor i flerfamiljshus förmår dela resurser, du - och andra - tycker det är okej att dra nytta av den kapaciteten utan att själv vara del av den.

Ojdå, jag hade ingen aning om att människor har så stark PRIVAT-känsla om sin soptunna! Jag har inte hund så har ju aldrig några bajspåsar att slänga, men om jag har nåt småskräp i handen och går förbi en soptunna som står ute vid vägen hade jag inte tänkt två gånger om att slänga i det där. Förrns nu då ;)
Om någon som går förbi vår tunna som står nära vägen slänger nåt litet där skulle jag inte bry mig det minsta.

Fler än du uttrycker den där starka "privatkänslan" om sin PRIVATA soptunna, och en mer respekt- och gränslös hållning till soptunnor vid flerfamiljshus.

Intressant och lite obehagligt, tycker jag. Människor som bor i flerfamiljshus förmår dela resurser, du - och andra - tycker det är okej att dra nytta av den kapaciteten utan att själv vara del av den.
Fast hjälp, dela resurser - när det handlar om ett glasspapper?

Skillnaden är att den egna soptunnan är ju egen. Den är privat. Medan de jag hade när jag bodde i lägenhet var kvarterets eller husets gemensamma. Om jag slängde pappersnäsduken i den eller i tunnan på gården bredvid gjorde inte så stor skillnad för bostadsbolaget.

Så "dela resurser" känns som ett väldigt främmande synsätt på en soptunna.

När bajspåsen öppnar sig är det den enskilde husägaren som får ta konsekvensen. Inte bostadsbolaget.

Hundbajspåsar ska kastas i hundlatrintunnor - inte i supptonnor eller papperskorgar!
Ett helvete med läckande bajspåsar när papperskorgar ska tömmas. Finns inte hundlatrintunnor så får skiten bäras hem och läggas i den egna komposten!
Nåt annat som äckligt är när folk lägger blöjor i papperskorgar ute i parken. Just mysigt för dom som vill sitta vid intilliggande bord och fika till stanken av solvarm skitblöja! Och när jag ändå är igång, används parkmöbler som skötbord så se fan till att ha något under så det inte lämnas bajsfläckar kvar på bordet!

Mvh
Den ilskne fd parkarbetaren!

Hundbajspåsar ska kastas i hundlatrintunnor - inte i supptonnor eller papperskorgar!
Ett helvete med läckande bajspåsar när papperskorgar ska tömmas. Finns inte hundlatrintunnor så får skiten bäras hem och läggas i den egna komposten!
Nåt annat som äckligt är när folk lägger blöjor i papperskorgar ute i parken. Just mysigt för dom som vill sitta vid intilliggande bord och fika till stanken av solvarm skitblöja! Och när jag ändå är igång, används parkmöbler som skötbord så se fan till att ha något under så det inte lämnas bajsfläckar kvar på bordet!

Mvh
Den ilskne fd parkarbetaren!

Har nog aldrig sett någon hundlatrintunna

Skulle aldrig komma på tanken att slänga något alls i någon annans soptunna. Har jag orkat bära skiten dit så kan jag nog orka bära skiten hem igen.
Har jag hund så knyter jag ihop påsen och bär den till närmaste offentliga tunna. Det är sällan särskilt långt emellan och påsen är aldrig särskilt tung. Den väger ju liksom inte kilon...
När jag har bott i hus så har jag fått betala för varje gram jag kastar och jag vill inte betala för hundbajs som ändå väger lite och slänger många sina påsar där/år så blir det många kronor som *jag* betalar för *andras* skit bara för att de inte orkar (?) bära det några kilometer?
Så ett stort fett NEJ från min sida.

4262746.jpg

Om någon slänger ett glasspapper i min tunna stör det mig inte alls. Det är just dessa äckliga hundbajspåsar som gör mig galen. Jag har min tunna vid vägen vilket är ca 5 m från min trappa. Tunnorna tömms varannan vecka och jag har faktiskt ingen lust att gå genom stanken från komposttunnan varje gång jag går ut genom min ytterdörr bara för att få bort dem från vägkanten. En annan fördel med att ha dem där är att jag slipper fundera på vilken vecka det är och riskera att missa en tömning= ännu värre stank nu på sommaren.
Här där jag bor finns det hundlatrintunnor utställda. Om jag inte missminner mig finns det en 200 m åt ena hållet och ytterligare en 300-400 m åt det andra.

Fast hjälp, dela resurser - när det handlar om ett glasspapper?

Skillnaden är att den egna soptunnan är ju egen. Den är privat. Medan de jag hade när jag bodde i lägenhet var kvarterets eller husets gemensamma. Om jag slängde pappersnäsduken i den eller i tunnan på gården bredvid gjorde inte så stor skillnad för bostadsbolaget.

Så "dela resurser" känns som ett väldigt främmande synsätt på en soptunna.
Precis. Du illustrerar det jag försökte säga.

Din soptunna är DIN. Och så tar du dig vid behov rätten att använda den mina grannar och jag delar.

Ett papper i en soptunna kvittar ju i båda fallen. Eller i inget av fallen.

Jo, nog slänger jag hundbajspåsarna i andras soptunnor. Här är det nämligen flera kilometer till närmaste "allmänna". Eftersom jag bor vid en liten by vid kusten som förvandlas till turistställe är jag positiv till att andra använder våra soptunnor när de är ute med familj och släkt och promenerar i det villaområde som finns.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 861
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 165
Senast: Vallmo
·
Skola & Jobb Jag har många gånger funderat över mina kollegor och deras toalettvanor, eller folks i största allmänhet. :crazy: På min arbetsplats...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 318
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar