Använder ni andras privata soptunnor?

Vi har också sopsortering, men den är inte så disciplinerad som på andra ställen.

Vi lägger metall, tidningar, glas, papper och plast på återvinningsstationer medan resten åker i vanliga hushållssopan - det har gjort stor skillnad i mängd, från en full tunna varannan vecka till ett par påsar på botten av tunnan

Fast nä. Nog är det enorm skillnad på offentlig egendom i stil med en parkbänk, och vad en bostadsrättsförening har på sin mark? Bostadsrättsföreningens mark och saker är lika privat som någons tomt.
Jag talade enbart om bostadsrättsföreningens gård.
Så om du är inne på en bostadsrättsförenings gård - tex för att du besökt en kompis. Och får ett samtal. Skulle du inte sätta dig på bänken där? :confused: Eller går på trottoaren utanför och blir trött och yr. Skulle du undvika bänken vid porten och istället ta dig till en allmän park?

Få saker kan urskilja en bostadsrättsförenings innergård från en hyresfastighets dito. Det är bara olika upplåtelseformer? Måste man ringa på och fråga innan man slår sig ner för att vila benen?

Nu blir jag förvirrad.

/tanten som bott i både brf och hyreslägenhet

Så om du är inne på en bostadsrättsförenings gård - tex för att du besökt en kompis. Och får ett samtal. Skulle du inte sätta dig på bänken där? :confused: Eller går på trottoaren utanför och blir trött och yr. Skulle du undvika bänken vid porten och istället ta dig till en allmän park?

Få saker kan urskilja en bostadsrättsförenings innergård från en hyresfastighets dito. Det är bara olika upplåtelseformer? Måste man ringa på och fråga innan man slår sig ner för att vila benen?

Nu blir jag förvirrad.

Många hyreshus och brf har låsta innergårdar och portar så du kommer inte in utan kod, nyckel eller porttelefon.

Många hyreshus och brf har låsta innergårdar och portar så du kommer inte in utan kod, nyckel eller porttelefon.
Det måste väl ändå vara rätt självklart att det var inte de sammanhangen jag kommenterade?

Jag skulle tippa på att de flesta svenska städer utanför de rena storstadsområdena har hyreshus och brf i en salig blaning i områdena. Utan att det är nån skillnad alls.

Random bild från nätet - skulle du tveka att sätta dig på en bänk här om du blev yr? Det finns inget som berättar om det är hyresrätt eller brf.
3481411_939_528.jpeg

Jag skulle kunna sätta mig. Och om det fanns en soptunna och jag hittade ett glasspapper på gården skulle jag lägga det i närmaste tunna. Eller näsduken jag nyss snutit mig i.

Det måste väl ändå vara rätt självklart att det var inte de sammanhangen jag kommenterade?

Jag skulle tippa på att de flesta svenska städer utanför de rena storstadsområdena har hyreshus och brf i en salig blaning i områdena. Utan att det är nån skillnad alls.

Random bild från nätet - skulle du tveka att sätta dig på en bänk här om du blev yr? Det finns inget som berättar om det är hyresrätt eller brf.
3481411_939_528.jpeg

Jag skulle kunna sätta mig. Och om det fanns en soptunna och jag hittade ett glasspapper på gården skulle jag lägga det i närmaste tunna. Eller näsduken jag nyss snutit mig i.
Ändrar inte faktum att det ÄR privat mark OCH att ägarna betalar för tömningen av papperskorgar etc. Hur många ska bo i ett hus innan du anser att du har rätt att inkräkta?

Så du anser att om man besöker någon i huset ovan ska man inte plocka upp ett glasspapper från marken och lägga det i en av tunnorna som är uppsatt vid den asfalterade vägen?
Nej - inte om man anser att andra ska låta bli att lägga glaspapper i den egna soptunnan. Varför skulle det vara svårare att bära hem glasspappret från husen ovan än från en villagata?

Ändrar inte faktum att det ÄR privat mark OCH att ägarna betalar för tömningen av papperskorgar etc. Hur många ska bo i ett hus innan du anser att du har rätt att inkräkta?
OK - så för att reda ut.

Jag kan inte sätta mig att vila om jag går igenom, eller besöker ett bostadsområde för att parkbänken kan möjligen tillhöra en brf?

Jag måste bära med mig mitt snytpapper eller mitt kolapapper till min egen soptunna? (vill påminna om att jag prata om just småskräp Inte bilsopor eller större saker som en tom godispåse)

I så fall har jag nog tänkt fel större delen av livet. Jag har tänkt att just sådant som är riktigt smått går att slänga, eller sådant som ligger på marken på sagda gård. Och att jag är välkommen att sitta ner om jag är sjuk, yr eller trött.

Nej - inte om man anser att andra ska låta bli att lägga glaspapper i den egna soptunnan. Det är inte svårare att bära hem glasspappret från husen ovan än från en villagata. Lite konsekvens behövs.

Men lägger någon sopor i min soptunna har de gjort intrång på privat mark. Jag har stor tomt men det är en tomt, allemansrätten gäller inte på den.

Dessutom är jag inte helt övertygad om att det verkligen räknas som helt privat mark i ovanstående bild. Det beror helt och hållet på hur området planerats. Det kan tex vara kommunen som är ansvarig för skötseln, dvs allmän mark.

Men lägger någon sopor i min soptunna har de gjort intrång på privat mark. Jag har stor tomt men det är en tomt, allemansrätten gäller inte på den.

Dessutom är jag inte helt övertygad om att det verkligen räknas som helt privat mark i ovanstående bild. Det beror helt och hållet på hur området planerats. Det kan tex vara kommunen som är ansvarig för skötseln, dvs allmän mark.
Allemansrätten gäller faktiskt inte på privat tomtmark oavsett om den hör till enpersonshushåll eller flerfamiljsbostäder - och jag är fascinerad över folk som bevakar sitt med näbbar och klor, men som samtidigt utgår ifrån att de helt fritt har rätt att använda andras.

Allemansrätten gäller faktiskt inte på privat tomtmark oavsett om den hör till enpersonshushåll eller flerfamiljsbostäder - och jag är fascinerad över folk som bevakar sitt med näbbar och klor, men som samtidigt utgår ifrån att de helt fritt har rätt att använda andras.

Jag utgår definitivt inte från att jag har rätt att göra det men tar man ett hus som i bilden ovan, hur får man reda på om soptunnorna är privata eller tillgängliga för allmänheten?

Min soptunna kan aldrig tas för allmänt tillgänglig. Soptunnorna i bilden ovan ser absolut ut som de kommunen sätter upp. Så, antingen är kommunen ansvarig eller så anser hyresrättsägaren/brf:en att det är värt att ta sopkostnaden så att vaktmästaren inte behöver jaga skräp över hela området.

Det är väl ingen självklarhet, här finns öht ingen sortering om du inte gör den själv. Allt slängs annars i en och samma tunna vilket i mitt fall står vid tomtgränsen vid vägen på min parkering. Jag ser ju hellre att de som rastar sina hundar plockar upp skiten i en påse och slänger den i min tunna än att den ligger på min parkering eller vid staketet.
Vår tunna står precis vid tomtgränsen. Den står där för att det är enklaste stället för oss. Vi har uppfarten för bilen precis bredvid.
I början när vi flyttade hit var det dagligen hundbajs bakom bilen och längs tomtgränsen. Gissar att folk varit lata ett tag då huset stått obebott ett år och trädgården inte tagits hand om på många år.
Funderade ett tag på att sätta en skylt med "lägg hundbajset här" på tunnan, men valde istället att sätta en metallskylt med en bajsande hund och ett stort NO! på istället - av anledningen att hundbajs i tunnan gör så det luktar. Folk förstod finfint vad som menades och numera ligger det inget hundbajs längs tomtgränsen.

Vår tunna står precis vid tomtgränsen. Den står där för att det är enklaste stället för oss. Vi har uppfarten för bilen precis bredvid.
I början när vi flyttade hit var det dagligen hundbajs bakom bilen och längs tomtgränsen. Gissar att folk varit lata ett tag då huset stått obebott ett år och trädgården inte tagits hand om på många år.
Funderade ett tag på att sätta en skylt med "lägg hundbajset här" på tunnan, men valde istället att sätta en metallskylt med en bajsande hund och ett stort NO! på istället - av anledningen att hundbajs i tunnan gör så det luktar. Folk förstod finfint vad som menades och numera ligger det inget hundbajs längs tomtgränsen.

Så är det inte här. Det är vidrigt att klippa gräset vid vägen, det är praktiskt taget alltid hundskit där. Tyvärr är det svårt att komma på de som fuskar, det är många hundar som går förbi och det är ca 65m ut till vägen.

Längs vägen ner till bostadsområdet är det ännu värre, det stinker på sommaren om man går på andra sidan av vägen. Det är alltså mer eller mindre en gödselstack (ogräset växer fantastiskt bra!).

Så är det inte här. Det är vidrigt att klippa gräset vid vägen, det är praktiskt taget alltid hundskit där. Tyvärr är det svårt att komma på de som fuskar, det är många hundar som går förbi och det är ca 65m ut till vägen.

Längs vägen ner till bostadsområdet är det ännu värre, det stinker på sommaren om man går på andra sidan av vägen. Det är alltså mer eller mindre en gödselstack (ogräset växer fantastiskt bra!).
:eek:

Nu blir jag förvirrad.

Fast om jag har hälsat på en kompis som bor i huset är det ju samma sak som om jag blir yr utanför kompisens villa, då skulle jag såklart räkna med att kompisen låter mig sitta i hennes trädgårdsmöbel. Oavsett om det är en villa eller ett flerbostadshus.

Gården och tomten skulle jag se som samma sak. Gården är bostadsrättsföreningens tomt.

Längs stigar brukar jag ta upp en gren och ägna mig åt den ädla sporten hundbajsgolf. :D

Jag ocksa:p

Jag har en tunna for sopor och en for tradgardsavfall (och en for glas och en for annat "recyclable") Jag anvander nedbrytbara pasar och lagger i tunnan for tradgardsavfall darfor att dar kan jag stro over lite "lime" (kalk? som man har i boxen i stallet for att fa bort urin och avforings lukt) for att det inte ska lukta. Men framforallt for att det inte ska bli en hel massa flugor.
Innan vi hade komposttunnan (man fick kora bort komposten sjalv de forsta manaderna jag bodde har) la vi bajspasar i vanliga soptunnan som tomms varje vecka. Det luktar i tunnan aven om det inte ligger langre an en vecka och flugor.:crazy:
Flug elendena gillar verkligen hundbajs och de cirkulerade runt tunnan redan under dag tva efter tomning ... trots att vi aldrig haft en pase som gatt sonder. Jag var inte saker pa hur sopbolaget skulle kanna det infor lime i tunnan, sa jag anvande inte det och det har verkligen gjort skillnad med flugor. Numera har vi inte en fluga i huset eller runt huset.

Det gor verkligen stor skillnad nar man kastar hundbajs i soptunnan, bade vad det galler lukt och framfor allt flugor, och jag ar tacksam att ingen kommer pa tanken att anvanda andras soptunnor har.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 861
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 165
Senast: Vallmo
·
Skola & Jobb Jag har många gånger funderat över mina kollegor och deras toalettvanor, eller folks i största allmänhet. :crazy: På min arbetsplats...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 318
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar