Använda spö vid vägring?

G

Graman

Hej!
Jag ser ofta människor som riktigt spöar upp hästarna när de vägrat. Själv tycker jag att det är helt fel, men det beror ju också på varför hästen vägrat.
En häst kan antingen komma helt fel på ett hinder, och vägrar av anledningen att den inte vill skada sig. Den kanske kommer för nära eller för långt bort och det går helt enkelt inte att hoppa. I det tillfället tycker jag att det är helt fel att lägga till spöet.

Men hästen kan ju också vägra för att den "larvar sig". Den kanske inte hoppar för att hindret är lite "läskigt". Då tycker jag att det kan vara okej att kort och konsekvent lägga till spöet en gång för att visa att det är fel. Min häst brukar alltid hoppa efter det. (Och jag menar verkligen inte att man ska slå eller "spöa upp" hästen!!)

Detta är ju två helt olika saker. Och vissa människor verkar ha svårt att se skillnad på dessa, eller kanske inte bryr sig. Jag vet en tjej som riktigt slår hästen när den vägrar, och då menar jag verkligen slår, hårt och ganska många snärtar. Då blir jag riktigt upprörd! Enligt mig är det helt fel! :mad:
Det är vad jag tycker iallafall, men nu vill jag gärna höra era åsikter! Vad tycker ni? :bump:

Sv: Använda spö vid vägring?

Som du säger så är det stor skillnad beroende på VARFÖR hästen vägrar. De allra flesta gångerna är det ryttarens fel. Man red en dålig väg fram till hindret, hade dålig drivning, slutade rida ett par galoppsprång innan hindret och så vidare. Då har man ingen anledning att använda spöt.

Även om det skulle vara "hästens fel", så behöver man inte gå på med spöt på en gång, det kan vara en engångsgrej. Prova igen, var lite mer bestämd (utan att använda spö). Däremot om man har provat flera gånger, uppenbarligen vägrar hästen för att den inte har lust eller vill testa. Då kan det vara på sin plats att påminna den om att "hörrudu, jag sitter fortfarande här uppe och nu är det dags att hoppa hindret". Fortfarande pratar vi inte om att SLÅ hästen, utan som sagt en påminnelse om att det inte går för sig att göra som man vill.

Om jag känner att hästen tvekar inför ett hinder kan jag lägga till spöt på bogen, men oftast räcker det att driva lite extra med båda skänklarna.

Jag har också sett sådana exempel du pratar om, folk som blir fullkomligt galna när hästen vägrar. Visst, man kan säkert få över hästen på det sättet. Men till vilket pris? Man får en häst som är rädd och osäker, som inte vågar lita på sitt eget omdöme. Får nästan lite barrerings-vibbar i såna lägen.

Naturligtvis är inte alla så brutala, men det gäller att tänka till en extra gång innan man tar till spöt.

Håller helt med!

Jag börjar med att hålla om lite extra med skänkeln om jag känner att hästen är osäker på väg mot hindret, såklart. Men stannar den ändå lägger jag lätt till spöet (som jag skrev i tidigare inlägget).

Och jag håller med till 100% om att det är barrering och näst intill djurplågeri att slå hästen sådär efter en vägran. Och som du säger, visst kan man tvinga en häst att göra som man vill, men vad är det för vits med det!? När man istället kan få hästen att VELA göra som man säger!

Precis. Själva vitsen med att hoppa är ju för att det är kul! En häst som är positivt inställd till sitt arbete ger en så himla mycket tillbaka, till skillnad från en häst som blir tvingad och inte gör det av fri vilja.

Att lägga till spöt ordentligt en gång när de håller på och tjafsar är en sak, det är då oftast det enda som behövs. Men att sitta och slå är för mig helt oacceptabelt.

jag hoppar aldrig med spö, men det är nog mest för att min häst lätt går upp i varv när man har ett, plus att han är så lyhörd att det inte behövs.

men min åsikt i det hela är väll att det inte ska användas mer än vad situationen kräver, har hästen stannat åttioelva gånger på ett hinder kan den väll behöva lite "motivation" med ett rapp på rumpan, andra gånger kan det räcka med att vända och lägga till det lite lätt på bogen vid ny anridning.
själv tror jag mkt på rösten, morra lite innan och över hindret berömma. så slipper man bry med spön och dylikt.
men sen vet jag även lite tjuriga ston där man vid första stoppet ger henne ett rapp på rumpan och hon hoppar som ett ljus hela träningen. om man inte gör det så går hon inte över en bom, så det är mkt till individen.

men finns inte mening med att löpa amok med pisken bara för ett stop? om inget annat kan det väll resultera i en kraftigare tvärnit så man dröser i backen alt. att hästen tappar förtroendet eller känner att den måste hoppa annars går det illa, och då blir hoppning farligt enligt mig.

Jag markerar en gång med spät på bogen om min ponny larvar sig, ska ändra vägra eller har vägrat. Har han vägrat så vänder vi ifrån och provar igen.

Håller med dig, det beror ju helt på varför hästen vägrar. Är det för att den kom fel eller tycker att hindret är läskigt så kan man inte skälla eller straffa. Ingen skäller väll på dig om du blir rädd?

Sen är det ju såklart skillnad om man tar med spöet lite nätt precis innan hindret om hästen vägrat typ 3 gånger på samma hinder (fast att man sänkt det). Bara för att pusha på lite.. :bump:

Men att använda spöet för att tvinga hästen över hindret är enligt mig heeeeelt fel :eek:

Jag håller absolut med dig. Man får tillrättavisa men inte spöa upp dom tycker jag.

Håller med, ser en hel del ryttare på tävlingar som gör elaka svängar och sen slår dem för att de inte hoppade.

Själv får jag inte bli allt för arg på min polle då han tidigare varit misshandlad så för mig räcker det med att bara vifta lite i luften med spöet, peta till honom på bogen eller morra så brukar han hoppa. Men om han mot förmodan skulle komma jätte fel in och vägra för att rädda sig själv eller mig på ryggen så får han bara beröm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar