Antiskallhalsband

Milosari

Trådstartare
Jag har flyttat till en ny lägenhet som tydligen är extremt lyhörd och gamle Loke skäller tydligen varje gång någon rör sig i trappen. Enligt en granne (men inte andra)är detta fullständigt outhärdligt och hon tycker ffa att hennes gäster inte ska behöva höra något hundskall när de kommer hem till henne. Hundarna är ensamma 3 timmar per dag. Jag orkar helt ärligt inte hålla på och bråka, så jag tänkte köpa ett antiskallhalsband till Loke. Men vilken sort är bäst?

Sv: Antiskallhalsband

Jag har det lite dyrare, men tycker det är bra. Ville absolut inte ha ett som utlöser lite när det själv vill. Dessutom tycker jag inte att det utlöser av när de andra hundarna skäller. Aboistop med citronspray har jag, men du kan hyra ett på Jägerzoo en vecka för några hundralappar, så kan du ju se hur du tycker det funkar först.

Hoppas jag kan hoppa in och fråga lite saker om ämnet, har själv varit på väg att skapa en tråd om detta, men inte fått tummen ur. (skäll på mig annars, så tar jag bort det ;):D)

Har en valp på snart 9 månader, och hon skäller, "larmskäller", så fort hon hör någon i trappen. Eller någon granne snackar i trapphuset, och likande. Huset är mycket lyhört, är ett studentboende, men hittintills har jag fått noll klagomål (pa ca ett halvår) så jag tror/hoppas att grannarna inte bryr sig så mycket. Men det som är oerhört jobbigt, är att hon skäller på kvällen/natten ibalnd, spec. om det är ngn fest på g (vilket det är i princip varandra helg). Detta är jobbigt dels för mig, som får störd nattsömn, och det värsta är känslan av att störa grannarna mitt i natten med hundskall. (hade inte själv blivit särskilt glad av att vakna mitt i natten pga av en grannes hund..).

Hur som helst, har försökt få bukt med problemet med träning, men inte kommit någon vart. Och börjar bli trött på detta.. Så tanken på antiskall har dykt upp i huvudet, bara det att jag har hört så mycket negativt om det. Tex att hunden utvecklar en slags rädsla till att skälla, och blir konstant tyst. Uff, jag vet inte, vad göra, vad är era tankar?

/Bedrövad matte..

Tack för tipset! Jag försökte googla på uthyrning av halsband men hittade inget. Det är ju kanon om man får prova först!

Någon som provat de där som vibrerar? Fungerar det på hundar som är av det lite okänsligare slaget?

Jag tänker lite som så att om det är en hund som skäller/ylar för att den är ensam hemma och är olycklig, då bör man försöka lösa problemet med separationångesten i första hand. Men en hund som bara larmar kommer inte stressa upp sig bara för att det plötsligt blir obehagligt att skälla. Dessutom så är de flesta hundägare bara människor. Många av oss har inte råd att köpa ett hus ute i ödemarken där inga grannar störs av hundens skällande. Bra och ständigt tillgängliga hundvakter är inte heller något som växer på träd. Skälliga hundar är väl inte heller något som är så hett på omplaceringsmarknaden. Summa summarum så har ibland inte nöden någon lag och då kan antskallhalsband göra vardagen lite drägligare.

Vi provade ett som vibrerar men det löste ut när han skakade på sig, värdelöst (billigt förstås!). Men nog reagerade han allt!

<--

Jag tycker för övrigt att det är en okej lösning. Dessutom lär de sig ju snabbt att det går att skälla när halsbandet inte är på.

Tack för svaret!
Ja, det är lite så jag börjar resonera också. Och det hade varit skönt att slippa vakna av skällande och gruffande vissa nätter! Hon är lugn hemma när hon är ensam, hittar henne oftast sovande och får då hojta på henne för att hon ska kvickna till och fatta att jag har kommit hem ;) Så det är ju bara larmandet som är problemet, och som jag inte får bukt med mha träning. Men är det taskigt att sätta antiskall på en valp? Hon börjar förvisso bli en stor dam nu, men ändå. Hehe, jag är en nojjig människa, jag vet :) :angel:
Och då ställer jag en följdfråga: Bra och billiga (prisvärda) alternativ på antiskall? (student :angel:)

Jag vet iofs inte hur de billiga funkar, men jag hade satsat på ett sånt jag har. Alla jag vet som har antiskallhalsband har den sorten och den känns rättvis mot hunden.

Jag hade ett med citronspray till min unghund när han "okynnesskällde" i hundgården när dom var ensamma.
Det funkade jättebra, effekt på två gånger och sedan ytterligare två veckor med halsbandet på (Sista veckan var det inte ens laddat), nu skäller han inte längre. Han skällde "VOV?!" för att liksom kolla om någon kom och hämtade honom, vilket fick dom andra att börja skälla med. Men som sagt, han slutade helt.

Det kostade runt 1000-lappen om jag inte minns helt fel. Det löses ut lite lätt, jag fick t ex ett spray i ansiktet när jag höll det i handen och smällde igen bildörren ;) Men det tyckte jag han fick leva med när det inte var inomhus och för så lång tid :angel:

Jag har ett innotek. Jag köpte det på ebay för ca 450 kr isf 950 som de tar i djuraffärerna. Vill du låna det och testa får du gärna göra det, jag använder det bara på fredagar.

Jag har provat ett sånt där som vibrerar till spetsen. Det fungerar sådär. Det är inte så obehagligt att han inte skäller, men tillräckligt obehagligt att han inte ska sitta och okynnesskälla i bilen/uppbunden när det är brorsans tur att träna.

Däremot lärde han sig snabbt (ca 5 min) att det går utmärkt att att gnälla och halvskrika :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 461
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 271
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 451
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 748
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka