Antal matportioner per dag?

Winni

Trådstartare
Det kanske har skrivits om det här förr, men jag har en fråga om hur många gånger per dag ni ger er hund mat?

Om ni ger en gång, är det då på morgonen eller kvällen?

Nyfiken :)

Sv: Antal matportioner per dag?

Vi har en liten valp på ca 13 v, hon brukar få frukost när vi varit ute på morgonen och sedan kvällsmat vid 17-19 tiden. Under dagen får hon om hon vill ha och vissa dagar får hon 4 omgångar och andra blir det bara morgon och kväll för hon vill inte ha mer. Tanken sen när hon blir större är att hon ska få morgon och kväll.

i vanliga fall: en gång, på kvällen (det är ingen som är intresserad av att äta vid 5-snåret på morgonen, vilket är alternativet :) )
nu, med diande småvalpar: två gånger per dag, morgon/förmiddag och kväll.

De vuxna får morgon/förmiddag och sen kväll. Valpen får fortfarande mat 3 gånger om dagen.

Min får två gånger om dagen, 1a målet vid 03.30-04.00, och andra målet på em-tidiga kvällen, allt mellan kl15-17.

Men han får även ett litet "mellanmål", när sambon åker och jobbar, så få vovven en liten PET-flaska med lite hundmat i.

Mina får färskfoder på morgonen. De har fri tillgång på torrfoder dygnet runt.

Jag har ett matmonster och en som är svår på att äta.
Matmonstret äter morgon och kväll.
Även den andre serveras mat morgon och kväll, men det är sällan han äter 2 ggr/dag. Ibland blir det på morgonen, ibland blir det på kvällen och det har hänt att han inte äter något alls. Men så länge han inte faller ur bekymrar jag mig inte.

Oftast 1gg/dag, om jag arbetat natt får de på fm innan jag skall sova, annars nån valfri tid mellan ca 16 o 01, lite beroende på.
Då o då får de ingen mat alls, max 1/g vecka, ben får de nästan alltid före läggdags, typ märgben, kalkonfötter eller nåt annat som räcker ett tag, både här hemma o hos nattmatte.

Jag ger själv min hund mat två gånger per dag. Ca 8.00 och sedan vid 17.00 tiden.

Mina hundar har alltid mått bra av att få mat morgon och kväll och tänker därför fortsätta med det :)
Men en hundbekant till mig påpekar i tid och otid att det är fel. Hundar ska bara ha mat en gång per dag för annars går man emot det "naturliga" och det som hundar mår absolut bäst av.

Vad tycker ni om det? Är det mer rätt och riktigt mot hunden att bara ge foder en gång per dag som han säger...eller? Jag tycker inte det ena är fel eller rätt, man får väl se lite till hunden också. Men det tycker inte han, utan alla vuxna hundar mår bäst av att bara få mat en gång om dagen, allt annat är fel och elakt mot hunden.

Hundar är inte vargar! Ger mina två gånger per dag o upplever att det fungerar bra, har även provat en gång per dag.
PL

Mina har haft fri tillgång på torrfoder, men nu har gamla hunden blivit mer matglad och så har jag bytt till färskfoder, så dom får 2,3 ggr om dagen, för den ena hunden kastar i sig och spyr om den får en stor portion på en gång:D

Jag ger tre gånger eftersom hon kräks eller börjar "torrkräkas" om hon får i sig för stor mängd på en och samma gång. Jag är även väldigt rädd för magomvridning och ger därför hellre lite mindre åt gången och aldrig precis före eller efter ansträngning.

1 portion på morgonen färskfoder med lite torrkulor i någon gång mellan 07-10
1 portion på kvällen med samma som ovan någon gång mellan 17-19
1 liten nattis efter sista kissrundan, brukar bara vara några kulor.

Tjänstehunden kan få lite välling under arbetspass om det förhåller sig så att det blir långt mellan utfodringarna. Det för att det är snällt mot magen, ger mättnadskänsla och de slipper torrkräkningar

Senast ändrad:

1 gång per dag efter jag käkat middag vid 6-7 tiden. Då är det lugnt hus till nästa dag så de hinner smälta maten i lugn o ro.

Vår 9mån sanktbernard får mat 4 gånger om dagen. Vi vill verkligen inte att han ska få magomvridning så han får istället fler mindre portioner om dagen.

Självklart måste man ta hänsyn till ras o anatomi ang magomvridning.
Själv har jag nästan bara haft BCs o Stövare (Stövarna var jagande hussens) o vi har aldrig haft några problem, hade vi haft det så hade vi naturligtvis tagit ställning till det, en del hundar behöver utfodras flera ggr/dygn.

mvh

Mina hundar äter 3 gånger om dagen då min ena hund behöver det för sin mages skull. De äter kl 6, 13 och sen runt 22.

Det blir lite mer regelbundna tider än vad jag önskar (vill egentligen inte att hundarna ska få förväntningar på mat vid ett visst klockslag) men när man jobbar kontorstider så blir det så :p!

*KL*

Min får en gång per dag, helst skulle man ju vilja ge två gånger.
Men hon är foderkänslig och det visar sig på hennes slemhinnor (ögon bla.), avföring och retning i halsen. Har nu hittat ett foder som hon inte reagerar på (ibland lite när jag köpt ny säck). Men iaf, hon blir lättare irriterad om hon får två ggr om dagen än en. Antar att hennes mage tycker om att få vila...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 515
Senast: monster1
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka