antal HK till boggie?

Lollan

Trådstartare
Hur många hästkrafter krävs det minst till att köra en boggie med 1 häst i??
Det borde väl rent teoretiskt gå att köra en boggie med 1
häst i med en bil med 110 hk eftersom man får köra det med e-körkort??
eller är jag ute och cyklar nu??
Hur många hk kör ni själva med??
hoppas ni förstår min något luddiga förklaring.. :D :smirk: :o

vet inte riktigt afall jag förstår vad du menar men det enda jag vet är att du får dra upp till 3,5 ton(med bilen) eller upp till totalvikten på fordonet.
jag har ex kört transport + häst med en bil som har 100hk

Det går inte att säga hur många hästkrafter som krävs. Det är mycket annat i bilens konstruktion som påverkar hur mycket den får dra. Har du b-kort så får inte släpets totalvikt överstiga bilens tjänstevikt. Har du E-kort så står det maximal släpvagnsvikt på bilens registreringsbevis (nåja, det står där ju ändå :D, men med E-kort så är det detta du ska rätta dig efter). Den vikten är den som tillverkaren garanterar att bilen klarar att dra, och vikten är satt med utgångspunkt från bilens prestanda och tyngd. Så kolla där!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 866
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 176
Senast: Jadzia
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka