Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ansvar?

De bor långt ute på landet och hittar någorlunda i den här (mellanstora) stan.

Samtidigt är det rediga ungar, åtminstone den äldre av dem. Tycker inte det var riktigt schysst mot honom att ge honom ansvaret för sitt betydligt mer omogna och impulsiva syskon.

Speciellt som de kunde varit hos sin andra förälder, som var hemma, en halvtimmes bilväg därifrån. Den förälder som lämnade dem på stan åkte iväg och var 20-30 minuters bilväg därifrån. Utan att barnen hade mobiltelefon. Och utan att diskutera med den andra föräldern.

Visst, hemska saker händer gudskelov sällan, men de händer. Och de var utan möjlighet att kontakta sina föräldrar, som dessutom inte hade kunnat vara där speciellt snabbt om de hade kunnat kontaktas.
 
Sv: Ansvar?

Då jag var 12 så kunde då jag ta bussen eller cykla in till stan för att köpa något, helt själv. Men 10 år kanske är lite för lite, fast och andra sian så har den ju med sig sitt äldre syskon...
 
Sv: Ansvar?

Nej det skulle jag inte tycka vara ok.
Jag jobbar i en mellanstor svensk stads centrum m ungdomar och ser så mycket dumheter.

Att gå på stan i 2 tim dagtid m någon vuxen i samma stadskärna är ju lugnt. Då kan man träffas då o då o kolla läget.

Men INTE en 10-åring och en 12-åring där storasyskonet ska behöva ta hela ansvaret.(Ut i skogen ja - inne i stan nej)

Mobil är knepigt - inte ovanligt att andra ungdomar rånar yngre.
 
Sv: Ansvar?

CillaW skrev:
Speciellt som de kunde varit hos sin andra förälder, som var hemma, en halvtimmes bilväg därifrån. Den förälder som lämnade dem på stan åkte iväg och var 20-30 minuters bilväg därifrån. Utan att barnen hade mobiltelefon. Och utan att diskutera med den andra föräldern.
Jag hade sagt ja innan jag läste detta.
Men nu så säger jag NEJ.
 
Sv: Ansvar?

Att lämna en 12-åring kanske. Beror på hur den är och hur pass hemtam miljö det är. Och absolut med en mobil i fickan. En 10-åring absolut INTE och definitivt inte lämna ansvaret för en 10-åring på 12-åringen.
 
Sv: Ansvar?

Här var den ena bara 10. Tycker faktiskt att det är stor skillnad på 10 och 12 åringar.
Sen beror det helt på situationen.
Här skulle barnen lämnas på mc Donalds i två timmar.
För det första tycker jag att två timmar där är väldigt långa två timmar, barnen kan lätt bli rastlösa och göra något som de inte borde.
Att skicka iväg barnen på "stan" när de är 12-åringar, självklart, ja jag kanske inte skulle göra det i Stockholm, men det beror väl på att jag själv inte van storstäder :smirk: . Men då som du säger, det ska finnas med tex en mobil så att de LÄTT kan komma i kontakt med en vuxen och få hjälp med vad de vill ha hjälp med relativt snabbt.
Går de på stan för att tex handla lite själva, då har de ju dessutom något att göra.
 
Sv: Ansvar?

CillaW skrev:
Låt oss säga att ni har två barn, sådär tio och tolv år gamla. Av någon anledning behöver ni vara av med dem i dryga två timmar, eftersom ni ska göra något där de visserligen kunde vara med, men där ni anser att det skulle bli lite jobbigt.

Är det en bra sak att då lämna dem ensamma i en mellanstor stads centrum, med 150 spänn till McDonalds?

Är det att "lära dem att ta ansvar och att sluta överbeskydda dem"?

Jag tycker att 150 kr till McDonalds låter extremt mycket, så om det lär en att ta ansvar vet jag inte. Jag skulle nog istället se till att de var hemma, eller "parkera" dem någonannanstans, typ på biblioteket.
 
Sv: Ansvar?

Tokmaja skrev:
Här var den ena bara 10. Tycker faktiskt att det är stor skillnad på 10 och 12 åringar.
Sen beror det helt på situationen.
Här skulle barnen lämnas på mc Donalds i två timmar.

Nej, inte på McDonalds, utan i centrum av denna mellanstora stad, med pengar till McDonalds. Utan mobil och utan vuxen i närheten (och 20-30 minuter till den enda förälder som visste var de var, men som de hur som helst inte kunde kontakta).
 
Sv: Ansvar?

Nja, det beror på. Om de bor i staden eller på annat sätt känner till den, så ja. Är det en helt okänd stad som dessutom är större än hemstaden, så nej.
 
Sv: Ansvar?

Barnvakt åt en tolvåring?
Jag hade skrikit högt om någon försökt sätta en barnvakt på mig då jag var tolv. Det känns lite som overkill.

Förresten CillaW, varför var inte barnen bara hemma?
 
Sv: Ansvar?

Jadzia skrev:
Förresten CillaW, varför var inte barnen bara hemma?

Ingen aning... det har vederbörande inte sagt något om.

Barnvakt behövs knappast, vad jag var - och är - upprörd över är att de lämnades utan möjlighet att kontakta någon som kunde hjälpa dem ifall det behövdes.
Och för att jag vet vad som kan hända. Visserligen är risken liten, men jag tycker ändå inte att den bör tas.
 
Sv: Ansvar?

Jadzia skrev:
Nja, det beror på. Om de bor i staden eller på annat sätt känner till den, så ja. Är det en helt okänd stad som dessutom är större än hemstaden, så nej.

De bor inte i staden, men har varit där emellanåt tillsammans med förälder.

Hemstaden... hehe... de bor på landet i normala fall.
 
Sv: Ansvar?

Jadzia skrev:
Barnvakt åt en tolvåring?
Jag hade skrikit högt om någon försökt sätta en barnvakt på mig då jag var tolv. Det känns lite som overkill.
Men där är barn olika.
Mina ville gärna ha någon vuxen i närheten.
Som en "bakjour".
Och de accepterade utan omsvep att de försågs med vuxet extra sällskap.

Inte för att de på något vis var fega, utan för att de också vet vad som kan hända.
Och att det är svårt för barn att hantera elaka vuxna som tränger sig på på olika vis.
 
Sv: Ansvar?

Har precis fått bukt med huvudvärken efter att hela förra fredagen härjat om detta ( sen blev det inget iallafall för sonen lyckades skada sig i hemmet:o genom att springa in i en dörrpost)
Hursomhelst han är 9 mogen och kompisen är 12.De fick inte gå på stan helt själva men vi skulle gjort som så att jag också gick på stan och vi hade mobiler.Och så skulle vi titta till varandra då och då....
För övrigt så har jag lärt min son att alltid be tanter i 50 årsåldern om hjälp om han skulle behöva.Inbillar mig att det statistiskt är säkrast...skriker vet jag inte om de gör om de råkar ut för helt fel person,tex nån som lurar dem och säger att den själv vill ha hjälp etc....

// Åsa också med egenmäktig pappa till barnet....
 
Sv: Ansvar?

Barnvakt åt en tolvåring?
Jag hade skrikit högt om någon försökt sätta en barnvakt på mig då jag var tolv. Det känns lite som overkill.
Just ordet barnvakt är väl fel ord, håller med :smirk: . Tänkte väl mer på om de kunde vara hos någon kompis eller hälsa på typ mor och far föräldrar under tiden, inte just att någon skulle "sitta barnvakt" hos dem...
 
Sv: Ansvar?

Hur klarade barnen av det? Var den minsta orolig? Hur upplevde barnen det hela?
 
Sv: Ansvar?

De är coola ungar, men den yngsta hade hellre velat vara med den förälder som lämnade dem i stan.
 
Sv: Ansvar?

Men snälla - är man tolv år är man väl såpass mogen att man klarar av att vara på stan i någon timme? Det klarade iaf jag och mina kompisar.
 
Sv: Ansvar?

SessCa skrev:
Men snälla - är man tolv år är man väl såpass mogen att man klarar av att vara på stan i någon timme? Det klarade iaf jag och mina kompisar.
Nu var det ju inte en 12 åring och en jämnårig kompis utan en 12 åring och ett 10 årigt syskon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 804
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 031
Senast: Elendil
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 658
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp