Ansvar för inackordering?

Varför dessa påhopp? Trista tycker jag och dålig ton! Jag är intresserad av juridik!
Även du gör uttalanden om prejudikat - jag är intresserad av att läsa dem ! Inte för att undandra mig ansvar eller för att jag har ett problem utan för att jag faktiskt är intresserad av juridik och har den fromma förhoppning att kunna lära mig mer med hjälp av andra bl à här på Buke!
Fast återigen : din ursprungsfråga handlar inte om juridik på den nivån du nu påstår att den gör . Du har fått - och får fortfarande - utmärkta svar /feedback i tråden .

Verksamheter som har som affärsidé att ordna t ex forsränning eller turridning kan inte åberopa allemansrätten utan måste ha överenskommelse med markägare - se det rättsfall som Born again hänvisar till. Att som Boj beskriver anlägga ridvägar eller ridleder kräver givetvis också tillstånd. Jag kan självfallet inte marknadsföra min verksamhet med att 'det finns fina vallar och fält runtomkring som du kan rida på ' utan att ha tillstånd från berörda markägare. Inget av detta är tillämpligt på min verksamhet och därav min stora undran - och ifrågasättande - när jag uppfattar det som om jag skulle kunna bli skadeståndsskyldig för stuga inte har informerat om allemansrätten och om min enda inackordering sedan rider på ett sätt som inte är förenligt med allemansrätten.

Nu har inte någon annan än markägaren anlagt vissa ridstigar, i utbyte mot att ryttare betalade ca 150 kr per år. Detta skedde enbart med hjälp av kommunikation.

Vi pratade igenom det och kom överens om att vi skulle ta upp det med ryttaren var och en. Det var ingen 'big deal' och inget bråk på ngt sätt. Jag var mer bara förvånad över att grannen lade ansvaret på mig och undrade hur andra såg på det hela. Därav min tråd. Men jag har, som jag skrivit tidigare, förstått att det är min reaktion som är udda. Diskussionen om juridisk ansvar som kommit ur den ursprungliga frågan är för mig rent teoretisk.

Du ska som sagt inte vara förvånad, du har ansvar över dina inackorderingar bl a att informera. Alla hyresvärdar har informationsansvar i frågor som gäller alla hyresgäster.

Diskussionen om juridisk ansvar som kommit ur den ursprungliga frågan är för mig rent teoretisk.

Du bedriver en näringsverksamhet. Ett företag. De tjänster du säljer, får inte komma att skada en oskyldig tredje part. Där har du ett ansvar att informera de som köper din tjänst (förvaring av häst), att de har vissa skyldigheter när det kommer till utövandet av sin hobby, deras hobby är din verksamhet.

Om de sedan väljer att handla mot din uttryckliga information och dina instruktioner, har jag svårt att se att du skulle kunna hållas ansvarig för deras tilltag - så länge det handlar om vuxna personer och så länge det inte handlar om upprepade överträdelser som du känner till (i så fall hade jag helt enkelt sagt upp personen eftersom handlandet äventyrar din verksamhet).

MEN ditt ansvar att informera och lämna instruktioner för att undvika skador på tredje part är långtgående. Och lättaste sättet är att informera i samband med kontraktsskrivningen, inkludera informationen i kontraktet och låta det bli en del av det som sedan undertecknas.

Fast min 'affärside' är inte ridverksamhet utan jag säljer tjänsten att 'förvara' hästen på min fastighet ..
Utifrån dett resonemang så måste en hyresvärd i stan skriva in i hyresavtalet att hundägare måste plocka upp bajs efter sina hundar på gatan utanför, eller?
Återgen - ge mig ett juridiskt svar - inte ett moraliskt!

Du ska som sagt inte vara förvånad, du har ansvar över dina inackorderingar bl a att informera. Alla hyresvärdar har informationsansvar i frågor som gäller alla hyresgäster.
Menar du i så fall att detta informationsansvar skulle sträcka sig utanför själva fastigheten? Hmm - då måste ju hyresvärdar hålla kontinuerliga kurser i t ex p-regler f gatorna runt omkring, info om förbud att skräpa ned i parken som ligger utanför, att man måste plocka upp bajs från sin hund på trottoaren utanför grannhuset osv. Det har jag aldrig hört talad om!

Fast min 'affärside' är inte ridverksamhet utan jag säljer tjänsten att 'förvara' hästen på min fastighet ..
Utifrån dett resonemang så måste en hyresvärd i stan skriva in i hyresavtalet att hundägare måste plocka upp bajs efter sina hundar på gatan utanför, eller?

Och du accepterar inte ridhästar eller? Har ingen sadelkammare och ägarna är inte välkomna om de vill rida?

Finns det möjligheter för plats i sadelkammare, det finns tillgång till ridbana eller liknade och du dessutom har ridhästar inackordering så kommer domstolen att se på fakta och inte vilka intentioner du säger dig ha. Du framstår förmodligen som tämligen icke trovärdig med 4 inackorderade ridhästar, sadelkammare och någon form av ridbana.

PS läs de svar som berör juridiken, du har fått massor.

Menar du i så fall att detta informationsansvar skulle sträcka sig utanför själva fastigheten? Hmm - då måste ju hyresvärdar hålla kontinuerliga kurser i t ex p-regler f gatorna runt omkring, info om förbud att skräpa ned i parken som ligger utanför, att man måste plocka upp bajs från sin hund på trottoaren utanför grannhuset osv. Det har jag aldrig hört talad om!
Stadsplanerad mark ingår inte i allemansrätten så dina frågor om allemansrätten är inte applicerbart här.

Och du accepterar inte ridhästar eller? Har ingen sadelkammare och ägarna är inte välkomna om de vill rida?

Finns det möjligheter för plats i sadelkammare, det finns tillgång till ridbana eller liknade och du dessutom har ridhästar inackordering så kommer domstolen att se på fakta och inte vilka intentioner du säger dig ha. Du framstår förmodligen som tämligen icke trovärdig med 4 inackorderade ridhästar, sadelkammare och någon form av ridbana.

Jag kan inte se ett enda svar som reder i frågeställningen juridiskt - det påstås saker, men ingen har kunnat -eller velat - hänvisa till relevanta rättsfall eller föreskrifter/ förordningar/lagar (förutom det m fosränningen - där finns inget målsnummer men jag har läst det tidigare) . Du skiver ju själv att du inte 'orkar' ta fram de prejudikat du menar finns. Ett juridiskt resonemang kan inte baseras på 'så är det' .

Det ÄR ett juridiskt svar. Titta på vilka skyldigheter man som näringsidkare har, enligt olika lagar och regler. Och att ansvaret är tyngre just för näringsidkare.

Att det sedan inte är detaljstyrt i lag, är en helt annan sak.
Snälla - var ska jag då titta eller läsa! Om du vet hur det är så måste du väl rimligen veta vad du har fått det från?
Om jag t ex påstår att ' man får inte diskriminera homosexuella i Sverige' ( är ju ett aktuellt ämne just nu i Pride-tider) och ngn frågar ' vad får du det från' Så svarar jag att det regleras i Diskrimineringslagen!

Jag kan inte se ett enda svar som reder i frågeställningen juridiskt - det påstås saker, men ingen har kunnat -eller velat - hänvisa till relevanta rättsfall eller föreskrifter/ förordningar/lagar (förutom det m fosränningen - där finns inget målsnummer men jag har läst det tidigare) . Du skiver ju själv att du inte 'orkar' ta fram de prejudikat du menar finns. Ett juridiskt resonemang kan inte baseras på 'så är det' .
Det är ingen jurist som citerat lagtexter, men många diskuterar den juridiska problematiken. Vill du enbart ha professionella juridiska råd så vänd dig till en jurist.

Det är ingen jurist som citerat lagtexter, men många diskuterar den juridiska problematiken. Vill du enbart ha professionella juridiska råd så vänd dig till en jurist.
Jag tänker avsluta nu - detta leder ingen vart. Kan inte förstå varför man ger sig in i en diskussion om juridik och gör uttalanden om man inte har åtminstone en grundläggande juridisk kompetens!

Snälla - var ska jag då titta eller läsa! Om du vet hur det är så måste du väl rimligen veta vad du har fått det från?
Om jag t ex påstår att ' man får inte diskriminera homosexuella i Sverige' ( är ju ett aktuellt ämne just nu i Pride-tider) och ngn frågar ' vad får du det från' Så svarar jag att det regleras i Diskrimineringslagen!
Allemansrätten finns inte som lag mer än att den o nämns, går alltså inte att hänvisa på samma vis. Det närmsta du kommer lär vara jordabalken dock.

Se här jag gjorde det jag rekommenderade dig och googlade lite. Länken går till Naturvårdsverkets sidor och tar upp det jag med flera först förklara. Dock inga lagtexter. Allemansrätten är omdebatterad, anledningen att många reagerar på din attityd är att vi är rädda om den. Utan den så blir det långt besvärligare att röra sig i naturen.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Organiserat-friluftsliv/

Genom att hyra ut stall platser till ryttare så bedriver du organiserad verksamhet liksom man gör det vid turridning och uthyrning av kanoter (knutet till en plats).

Jag tänker avsluta nu - detta leder ingen vart. Kan inte förstå varför man ger sig in i en diskussion om juridik och gör uttalanden om man inte har åtminstone en grundläggande juridisk kompetens!
Tja det var du som började och du visar klart stora brister i det här området. Jag har rekommenderat dig att vända dig till andra forum om du vill ha den specifika juridisk vägledning som du tycks leta efter. Då var det fel och du tyckte Buke var ett utmärkt forum.

Jag noterar att du undviker att beröra frågan om du kan smita från ansvar genom att neka till att kunderna förväntas rida.

Du är förresten mycket bra på att förklara att "så är det"

Jag har ingen som helst skyldighet till att ta fram relevanta domar och lagtexter för att du inte gitter.

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 524
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 574
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar