Ridinglady
Trådstartare
Jo, det är en väsentlig skillnad i om man alls vill rida på odlad mark, vare sig den ligger i träda eller ej. Vill man det måste man fråga givetvis. Vill olika ryttare göra det eller om trycket i område från ridande är så stort att väghållarna hotar m att stängs av vägar så gör ryttarna givetvis klokt i att gå samman på det sätt ni gjort. Här finns inget sådant problem. Många vägar, få ryttare och ingen trängsel eller förstötelse. Vare sig jag ellet någon annan har anledning att rida på odlad mark och då är i så fall det besked jag ska ge min inackordering 'följ allemansrätten - den innebär att du inte får rida på odlad mark ' fine, jag har inget problem med att ge den infon. Men frågan jag ställde var om jag skulle ha en juridsk skyldighet att göra det och därmed kunna bli skadeståndsskyldig om jag brustit i att informera och en inackordering som en följd av det orsakat skada på t ec en vall. Svaret på den frågan torde dock vara nej. Att det är klokt att agera på ett visst sätt är inte samma sak som att det är 'tvingande' i juridisk mening.
Senast ändrad: