Ännu mer om kamphundar..

Sv: Ännu mer om kamphundar..

Tycker SKK skriver ganska bra.

"Kamphund är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet. I ordet kamphund kan man innefatta
alla de olika hundtyper och hundraser som över hela världen och i alla tider har använts till olika slags
kamper, som till exempel hund- björn- och tjurhetsningar. Kamphund kan alltså betyda en hund som i
historiskt perspektiv har använts för detta ändamål men som i dag används som familjehund. En aggressiv
blandrashund som saknar denna rashistoria är enligt vår uppfattning ingen kamphund i ordets rätta
bemärkelse. Däremot kan det vara en hund som har stora förutsättningar att bli farlig."

Från kamphundslexikonet, http://www.skk.se/pdf/fragebank/lex_kamphund_tryck.pdf
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
2 273
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 608
Senast: Gunnar
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 241
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp