macken
Trådstartare
Jag köpte en ny häst för ett par månader, som då bara varit riden med stång. Han har tyvärr fått ligga på i handen och har varit tung. Jag är ju av den skolan att jag vill inte rida på stång förrens hästen är klar till det. Anledningen de gav mig var att han gick bäst på det... Men jag har nu prövat mig fram med lite olika bett, rider nu på ett HS tredelat muffebett och det har fungerat ok. Nu till problemet Jag stoppade av en slump in fingrarna i munnen på honom och upptäckte då att han har stooor tunga och att bettet "fyller" för mycket i munnen på honom. Hade av en annan anledning ute en veterinär och bad henne kolla hans mun, hon upptäckte också att han har inte alls mycket plats i gommen heller. Så vi tränsade hästen och tittade med bettet i munnen. Det mittenstycket på bettet låg mot lanerna upptill ( heter de laner där också )
Provade kompisens bombers barrel eggbutt, men tycker inte att et var riktigt bra... tänkte att den lite anatomiska utformningen skulle passa honom, men nej
Idag prövade jag det smalaste bett jag har ett tvådelat kimberwickbett, men red utan kedja och satte tyglarna i den stora delen, så det inte blev nån stångeffekt av det. Har verkade mycket tillfreds med det. Så frågan är om det kan vara upphängningen han gillade eller var de kanske att det var tvådelat?
Har ni några ideér om vad jag skulle kunna prova för bett? Tänkte på ett tvådelat baucher kanske, eller blir det hävstångseffekt på det?
Provade kompisens bombers barrel eggbutt, men tycker inte att et var riktigt bra... tänkte att den lite anatomiska utformningen skulle passa honom, men nej
Idag prövade jag det smalaste bett jag har ett tvådelat kimberwickbett, men red utan kedja och satte tyglarna i den stora delen, så det inte blev nån stångeffekt av det. Har verkade mycket tillfreds med det. Så frågan är om det kan vara upphängningen han gillade eller var de kanske att det var tvådelat?
Har ni några ideér om vad jag skulle kunna prova för bett? Tänkte på ett tvådelat baucher kanske, eller blir det hävstångseffekt på det?