Ännu en rastråd. Liten sällskapshund.

Har rekommenderat löwchen eller Pomerian eller kleinspitz till min syster som oxå har katt och liknande önskemål som dig men inga kurser. Hon vill dock inte ha en fällande men eftersom jag kan klippa tyckte hon Löwchen i kort frisyr utan naken rumpa verkade vara en toppenfin hund!

[QUOTE="chocolatefudgebrownie, post: 16397672, member: 132624

Vad tror ni? Vilken ras tror ni skulle trivas bäst hos mig och vad jag kan erbjuda? :)[/QUOTE]

Kolla upp affenpinscher! Visserligen ngt kort nos, men en relativt frisk ras!

De puffar jag träffat har inte varit roliga. Osäkra, fega och jäkligt skälliga + dålig hälsa även om den som sagt är bättre än hos de nakna.

De puffar jag träffat har inte varit roliga. Osäkra, fega och jäkligt skälliga + dålig hälsa även om den som sagt är bättre än hos de nakna.
Det är ju så olika det där.
Jag har i princip bara träffat friska, framåt, o trevliga Kineser, men jag har läst om massor av dåliga sådana.

Jag tycker att man ska se till individen o inte rasen.

Nu kan ju min positiva upplevelse av Kineserna bero på att jag träffat på uppfödare med hundens bästa för ögonen och på att jag tagit över mina som vuxna individer.

Kan ju ärligt säga att innan jag bestämde mig för att skaffa småhund så hade jag aldrig ens reflekterat över rasen. Jag har tidigare haft ett gäng schäfrar med varierande hälsostatus och psyke. Mina Kineser har hitintills varit mycket friskare och stabilare än dessa.

Schäfrar är ju inte heller kända för att vara friska direkt.

Som jag förstår det på TS vill hon ha valp och då skulle iaf jag se till rasen eftersom man inte vet hur individerna blir. Skillnad när man köper vuxen hund.

Jag jämför ju såklart med mina egna som helt saknar rädslor och är framåt och ffa tysta.

Har du funderat på mellanpudel?

Mångsidig ras som är med på det mesta.

Mellanpudeln kräver nog för mycket med tanke på vad TS kan erbjuda. Plus att 37% av undersökta mellanpudlar har HD C eller värre = inte särskilt frisk ras.

TS: Jag röstar också på Papillon! Kan vara riktigt häftiga hundar om man köper en från stabila linjer. Hänger med på allt men har samtidigt en tydlig av-knapp.

Pomeranian!
Alltid glada och hänger med på mesta. Kan vara skälliga i grupp, men ensamma inget problem tycker jag.
Sen är de ju helt fruktansvärt gulliga:love:
294590_475639719122638_621290888_n.jpg

En mini aussie kanske? :love: (officiellt namn, miniature american shepherd)
Jag har en sheltie/mini aussie som är välsignad med att inte skälla. Ibland kan det komma ett UFF.

Om jag ska utgå från min tik och de mini aussies jag känner så passar de väldigt bra in på din lista! Och sen är de ju otroligt fina också. (Ej partisk! :angel:)
Jag gillar att de inte ser ut som småhundar, utan som stora hundar som är små.. :D

hänger på här eftersom jag så smått letar hund till mina föräldrar och söker ungefär samma egenskaper som TS. Vad säger ni om mittelspitz?

En mini aussie kanske? :love: (officiellt namn, miniature american shepherd)
Jag har en sheltie/mini aussie som är välsignad med att inte skälla. Ibland kan det komma ett UFF.

Om jag ska utgå från min tik och de mini aussies jag känner så passar de väldigt bra in på din lista! Och sen är de ju otroligt fina också. (Ej partisk! :angel:)
Jag gillar att de inte ser ut som småhundar, utan som stora hundar som är små.. :D

Mini-aussie är inte en godkänd ras. Så vill man få för sig att tävla, kolla upp meriter och hälsotester på föräldrarna så går det oftast inte.

Mini-aussie är inte en godkänd ras. Så vill man få för sig att tävla, kolla upp meriter och hälsotester på föräldrarna så går det oftast inte.

Fast tävla får man väl göra ändå? Men man måste ha tävlingslicens. Och meriter och hälsotester på föräldrarna kan man väl få se genom uppfödaren?

Eftersom att det är en blandras så får man tex inte tävla i bruks. Man kan som sagt inte heller kolla upp den mentala statusen eller hälsa, eftersom att det är just en blandras.

Jag rekommenderar också löwchen. Verkar vara trevliga små hundar :)
Fäller inte heller och man kan ju hålla de kortklippta så slipper man pälsvård + massa hår överallt.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 425
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 009
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar