Ännu en kvinna

MariaO

Trådstartare
Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan.

Det blev så att min man driver företaget i hästverksamheten. Vi har inackorderingsstall men eftersom min sambo inte är hästmänniska så är det ju jag som får ta hand om allt.

Mina hästar går på lösdrift och sen har vi 7 inackorderingar som står på box så dom ska släppas ut och in och ha 5 fodringar per dag.

Jag jobbar vaken natt. så jag har har hjälp på morgonen att släppa ut och ta in på kvällen och ge dom hö när jag jobbar men inte annars.
Men har ingen hjälp på dagen så jag får ju inte sova mer än ett par timmar. Så jobbar jag 3 nätter så kanske jag får sova 5-6 timmar på 3 dygn. Förutom det så får jag ju ta hand om allt annat som tillhör ett stall.

Är helt omöjligt att få något gehör hos min sambo. Jag äger 25% av gården och han 75%
Jag ville inte ens ha det såhär så fattar inte ens hur jag hamnade i detta.
Jag har ju fått köpa alla förbättringar för mina egna pengar som nya staket, band osv. Ganska dyrt ca 30.000 för det går inte att ha undermåliga staket med ingen ström men han vägrar betala för sådant

Jag köper ju mitt eget hö och strö till mina och betalar 25% av min nettolön till min sambo förnuvarande 5000kr Jag har fått gå ner i tid på jobbet för jag orkar inte annars

Jag känner ju att jag vill ha lite betalt för att jag sköter hela stallet men jag ska tydligen vara tacksam och helst betala ännu mer. Jag har vägrat betala mer för jag är ju helt upplåst och har inte mer än 4 timmar "fritid" och tycker ändå jag borde få något för det arbetet.

Jag känner att detta är helt orimligt men jag vet inte ens vad jag ska göra. Jag deklaraterar 0 i NE bilagan och anger bara min sambos personnr.

När jag försöker prata med min sambo så får jag bara höra hur jag får allt gratis och hur han betalar allt och jag bara utnyttjar honom.

Jag tycker inte det. Jag sköter alla ut.och insläpp och fodringar ca 20 dgr i månaden hen han får ju alla pengarna såsom hyror osv.

Jag kanske har fel och ska vara tacksam som han säger men detta känns inte rätt 😪

Jag har ingen att prata med om detta så ville bara skriva av mig.

Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan.

Det blev så att min man driver företaget i hästverksamheten. Vi har inackorderingsstall men eftersom min sambo inte är hästmänniska så är det ju jag som får ta hand om allt.

Mina hästar går på lösdrift och sen har vi 7 inackorderingar som står på box så dom ska släppas ut och in och ha 5 fodringar per dag.

Jag jobbar vaken natt. så jag har har hjälp på morgonen att släppa ut och ta in på kvällen och ge dom hö när jag jobbar men inte annars.
Men har ingen hjälp på dagen så jag får ju inte sova mer än ett par timmar. Så jobbar jag 3 nätter så kanske jag får sova 5-6 timmar på 3 dygn. Förutom det så får jag ju ta hand om allt annat som tillhör ett stall.

Är helt omöjligt att få något gehör hos min sambo. Jag äger 25% av gården och han 75%
Jag har ju fått köpa alla förbättringar för mina egna pengar som nya staket, band osv. Ganska dyrt ca 30.000 för det går inte att ha undermåliga staket med ingen ström men han vägrar betala för sådant

Jag köper ju mitt eget hö och strö till mina och betalar 25% av min nettolön till min sambo förnuvarande 5000kr Jag har fått gå ner i tid på jobbet för jag orkar inte annars

Jag känner ju att jag vill ha lite betalt för att jag sköter hela stallet men jag ska tydligen vara tacksam och helst betala ännu mer. Jag har vägrat betala mer för jag är ju helt upplåst och har inte mer än 4 timmar "fritid" och tycker ändå jag borde få något för det arbetet.

Jag känner att detta är helt orimligt men jag vet inte ens vad jag ska göra. Jag deklaraterar 0 i NE bilagan och anger bara min sambos personnr.

När jag försöker prata med min sambo så får jag bara höra hur jag får allt gratis och hur han betalar allt och jag bara utnyttjar honom.

Jag tycker inte det. Jag sköter alla ut.och insläpp och fodringar ca 20 dgr i månaden hen han får ju alla pengarna såsom hyror osv.

Jag kanske har fel och ska vara tacksam som han säger men detta känns inte rätt 😪

Jag tycker att du skall tala om för honom, att om ingen bättring sker, inom en vecka, så lämnar du honom. Men sen också att du gör det! Du drar därifrån så kan han ju få rannsaka "vad inte bra det går".

Du betalar alltså 5 000 kr i månaden i stallhyra för dina hästar å gör i princip allt jobb? Hell no. Det är han som utnyttjar dig. Hade tagit mitt pick å pack å dragit å tagit med mig det jag betalat för.

Men pengarna som kommer från inackorderingarna? Går de in i företaget? Varför ska du betala staket? Det ska väl företaget betala? Det låter ju som en sammanblandning mellan företag och privatekonomi?
Tar han ut pengar från företaget? Om du inte får något där- var går de pengarna?

Vem betalar för bostad och andra kostnader?

Sen förstår jag om du är trött. Det låter slitsamt och som för mkt jobb. Jag tror att om du ska orka så bör du göra några förändringar. Tex kan inackorderingarna hjälpa till tex ta utsläpp, fodringar etc mot lägre hyra? Annars måste du få hjälp av maken. Det låter ju jättetrist att leva och driva företag med någon som beter sig så.

Ingen av er verkar ju nöjd med situationen så ni behöver prata om ekonomin.
Hur går gården egentligen?
Ni kanske borde lägga ner den verksamheten och sälja?
Alternativt ändra på villkoren för inackorderingarna.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 962
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 889
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar