Ännu en köks-tråd!

Ava22

Trådstartare
Snart så ska vi bestämma vilket kök vi ska ha hemma och vi kan inte riktigt komma överens om vart vi ska handla det. Jag är inne på Ikea-kök medans mannen inte vill ha Ikea alls, han tycker det är tråkiga kök som inte håller i längden.

Så, vad har ni för kök? Var det värt pengarna, både utseende och kvalitet?
Vi har inte jättestor budget på själva köket men vill ändå ha ett bra och funktionellt kök som håller ett gäng år iaf.

Snart så ska vi bestämma vilket kök vi ska ha hemma och vi kan inte riktigt komma överens om vart vi ska handla det. Jag är inne på Ikea-kök medans mannen inte vill ha Ikea alls, han tycker det är tråkiga kök som inte håller i längden.

Vi har inte jättestor budget på själva köket men vill ändå ha ett bra och funktionellt kök som håller ett gäng år iaf.

Vi har vedum i huset och ikea i kontoret. Det ÄR skillnad för pengarna, jag tycker vedum är mycket stabilare i lådor och konstruktion. Även erfarenhet av marbodal som jag tycker är likvärdigt med vedum. (vedum har köksveckor nu, rabatt är alltid kul) tyvärr inte badrumsveckor, vilket hade gynnat mig :P

Vi har kök från Vedum och trots att vi verkligen inte har någon lyxig variant känns det mer gediget än Ikea, men det innebär inte att jag tycker att Ikea är dåliga för det. Dock, skulle jag känna att det är på den nivån att "Det här håller inte i längden", då skulle jag undvika Ikea. För mig skulle det sabba rätt mycket av poängen med att renovera om jag inte känner att jag fixat bra grejer.

Vi fick ta precis ett sånt beslut när vi skulle köpa inredning till garderober; det var inget fel på Ikeas grejer men när vi klämde och kände på motsvarande inredning från den tillverkare vi senare köpte ifrån kände vi att vi hade inte blivit nöjda med Ikea, de var helt enkelt lite "lättare", lite rangligare, jag kunde verkligen föreställa mig hur saker skulle kunna ramla ner och hur mycket jag skulle störa mig på att den inredningen skallrade och lät mer än den vi sen köpte.

Har Kvänum - älskar det! Fantastisk kvalitet och känsla, plus att vi fick toppenhjälp med planeringen.
Kul att du är så nöjd med Kvänum :up:.
Jag håller ju också på att tittar på ett nytt kök, så denna tråd måste man ju kasta sig in i... :D.
Just Kvänum har ett kök som jag förälskat mig svårt i, deras retrokök Bannér :love:.
Just nu är det 75% chans att det blir ett sånt, de andra 25%en är på ett kök i spånt, tänk svenskt/franskt lantkök, men jag har inte hittat något som ens liknar det jag ser i mitt huvud...

Min pappa har haft sitt kök ifrån Ikea i snart 15 år och det är fortfarande lika fint.
Vi satte även in Ikeakök i våran lägenhet och jag är nöjd vad gäller både utseende och det praktiska!

Jag har levt med Claesonkök och deras föregångare.

Nuvarande hus har ett kök från -89 och luckorna är fula men stommarna är helt OK. Stabila och rejäla. Jag kommer att byta luckor i samband med att jag byter ut några skåp. (Jag byter bredd på spisen och det medför skåpbyte bredvid samt över spisen.)

Vännen arkitekten var skeptisk eftersom Claessonkök är dyra. Men jag är nöjd. Har haft IKEA i många andra miljöer, i tvättstugan och i sadelkammaren och jag tycker inte att jag vill ha det i köket där man är så mycket.

Har Kvänum - älskar det! Fantastisk kvalitet och känsla, plus att vi fick toppenhjälp med planeringen.

Jag tror Kvänum ligger utanför budget, kollade hemsidan och köken ser himla fina ut! Men troligtvis utanför budget.

Vårt kök är ganska stort, så det kommer bli en stor del av budget som går in det, tillsammans med alla vitvaror. Men klart, det måste funka och det MÅSTE hålla :)

Kul att du är så nöjd med Kvänum :up:.
Jag håller ju också på att tittar på ett nytt kök, så denna tråd måste man ju kasta sig in i... :D.
Just Kvänum har ett kök som jag förälskat mig svårt i, deras retrokök Bannér :love:.
Just nu är det 75% chans att det blir ett sånt, de andra 25%en är på ett kök i spånt, tänk svenskt/franskt lantkök, men jag har inte hittat något som ens liknar det jag ser i mitt huvud...
Japp det är Banér vi har, vi renoverar ett funkishus från -43 där det mesta var orört utom köket (och några ytskikt) så det kändes som det enda rätta. Det var dyrt som f-n men vi har inga överskåp (sparar mucho dinero och ljus, har ett par stringhyllor istället) och vårt hus köpte vi snorbilligt så det var inom vår budget.

Kommer sörja köker mer än huset när vi flyttar :p.

Jag tror Kvänum ligger utanför budget, kollade hemsidan och köken ser himla fina ut! Men troligtvis utanför budget.

Vårt kök är ganska stort, så det kommer bli en stor del av budget som går in det, tillsammans med alla vitvaror. Men klart, det måste funka och det MÅSTE hålla :)

Ikea har väl 25 års garanti på sina kök, så det torde räcka...

Idag ska vi till Kvik för att få offert. Mannen är helt inne på att inte ha överskåp.... det är jag. Jag vill verkligen ha det, annars kommer det bli ett jekla spring att hämta koppar, glas och annat. Köket är avlångt.
Vad tycker ni? vad hade ni gjort?

Ser ni bilderna?

SFDC2F8E0948ED4402E86DA5CFAC7162243_800x800.jpg

SFDBB2FFD99803F4FE1B7704D2658028472_800x800.jpg

SFDAC555511E6274936B95A59377FD400A0_800x800.jpg

Idag ska vi till Kvik för att få offert. Mannen är helt inne på att inte ha överskåp.... det är jag. Jag vill verkligen ha det, annars kommer det bli ett jekla spring att hämta koppar, glas och annat. Köket är avlångt.
Vad tycker ni? vad hade ni gjort?

Ser ni bilderna?

SFDC2F8E0948ED4402E86DA5CFAC7162243_800x800.jpg

SFDBB2FFD99803F4FE1B7704D2658028472_800x800.jpg

SFDAC555511E6274936B95A59377FD400A0_800x800.jpg

Nej, @ninsan ser inte bilderna.

Spontant så...
Jag hade blivit galen på att inte ha överskåp. Ett sjujäkla spring för att få tag i saker. För mig är köket en arbetsplats (och ett ställe för umgänge) och att spara steg sparar irritation. Att kunna stå och jobba och ha det mesta inom armlängds avstånd är idealet för mig.
Dessutom känns det mer än jobbigt att behöva böja sig ner för att hämta allt.

Spontant så...
Jag hade blivit galen på att inte ha överskåp. Ett sjujäkla spring för att få tag i saker. För mig är köket en arbetsplats (och ett ställe för umgänge) och att spara steg sparar irritation. Att kunna stå och jobba och ha det mesta inom armlängds avstånd är idealet för mig.
Dessutom känns det mer än jobbigt att behöva böja sig ner för att hämta allt.

Kan inte annat än att hålla med. Mannen tycker inte det. Men jag ska ha min vilja igenom, ger mig inte på köket, och vill inte böja mig ner bara för att ta ett glas. Eller fler.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 093
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka