Ännu en hjälp-mig-välja-ras-tråd*asg*

giowanna

Trådstartare
Här är vad jag vill ha i en hund:

Päls: lättskött, max 30 min vård/dag
Färg: Inte svart
Storlek: Mellan-Liten
Använding: Sällskap främst, ev lydnad, agility, utställning mm
Motion: Lagom, gärna en sk. slö hund :D
Nos: inte dreglig/slemmig
Allmänt: Frisk ras utan många rasbundna sjukdomar...

Har ngn ett förslag eller 2? Om ni undrar över ngt, fråga gärna :D

Sv: Ännu en hjälp-mig-välja-ras-tråd*asg*

Australisk Terrier? Kamning någon gång per vecka. Trimning 4-6ggr/ år. Pigga, rörliga, robusta, tåliga lättlärda sociala hundar som är med på allt utomhus likaväl som att de inomhus gärna kryper upp i soffan med dig och myser :)

Cairnterrier? Grannen har en som är underbart härlig!

Eftersom att jag vet att du gillar urhundar så finns det bara ett val...

http://www.lundehund.se/

Men det där med aktivitetsnivå vet jag inte, de jag har träffat verkade väldigt lugna, men det måste du nog fråga en expert om :p

Whippet såklart! :love:

Får jag trådnappa lite?
Hur är pinscher (inte dvärg) som hund?

Nja, inget som säger YES ännu, de bästa hittills är lundehunden och whippeten, men det känns liksom inget i magen.:D

Ändrar mig lite om storleken, de ska vara MINST 35-40 cm höga. Gärna inte strävhårig.

(vad besvärlig jag känner mig *hihi*)

Inget i magen *suck suck* Men jag har väl bombarderat dig med den rasen förr om jag inte minns fel? ;)

Jag tror att du söker den ultimata hunden som faktiskt inte finns... Det är exakt precis en sådan hund som du söker efter som vi funderat fram... Vi satt och spånade vad en mormor skulle kunna ha för hund, men inget passade. Men jag TROR att det är den du letar efter :p Storlek, temperament, hårlag etc. Allt stämmer. Om någon kläcker idén så blir jag också jätteglad :bump: Alltid faller det på något, storlek, päls etc. Typ en kelpie fast bara ena halvan av deras personlighet. Den halva som är glad, trogen och soft :)

Men om vi korsar en brun kelpie med en brun labrador... kelpidor, eller labie...

Totte, eller numera Lucky var ju sån blandning.

Miss him!:cry: :love:

Totte_ute.jpg

http://galleri.icemy.com/albums/totte/Totte_ute.jpg

Totte_i_sn.sized.jpg

http://galleri.icemy.com/albums/totte/Totte_i_sn.sized.jpg

En annan labbe/kelpie :D
http://web.telia.com/~u87142374/Shadow.htm

Fast jag kan inte direkt påstå att jag tycker att Labradorer skulle kunna bidraga med något speciellt lugn :crazy: De blir ju som stridsvagnar som bara springer rakt på. Fast det är klart, men lite Kepie i sig så skulle de kanske börja koppla på hjärnan lite mer när de springer... (Ibland saknar jag den där connection mellan ben <-> hjärna)

Tippan skrev:
Fast jag kan inte direkt påstå att jag tycker att Labradorer skulle kunna bidraga med något speciellt lugn :crazy: De blir ju som stridsvagnar som bara springer rakt på. Fast det är klart, men lite Kepie i sig så skulle de kanske börja koppla på hjärnan lite mer när de springer... (Ibland saknar jag den där connection mellan ben <-> hjärna)

Hahahahaha! Ja, de är lite stridsvagnar ibland, det är så sant! Kanske Kelpie/blodhund då?? De är ju lugna! Då blir det en Blodie elller kelpiehound :D

Eller Basset? Kesset, bassie *hahaha*:rofl:

Bassie låter bra!! Kan bli hur coola som helst :D

giowanna skrev:

Det kallar ju inte jag lättskött precis... Finns det nån hund som kräver mer än 30 min per dag?

Dorrie, nja, det beror på, borsta en hund är väl en sak, men att hålla på och trimma/klippa, föna, tvätta, kan ta sin tid i regnrusk..

Shetland Sheepdog, fast de är väl inte direkt slöa (hänvisar till pappas galna hund :D) :love:

giowanna skrev:
Dorrie, nja, det beror på, borsta en hund är väl en sak, men att hålla på och trimma/klippa, föna, tvätta, kan ta sin tid i regnrusk..

Varför vill du ha en anna ras än den du har? De kriterier du nämner stämmer ju bra med dvärgpinschern... Kanske mellanstorleken vore något om du ville ha en större hund? (men då är den för stor...)

Jag tänker spontant på följande raser som är mellan 35 och 40 cm (men ingen av dem uppfyller kriteriet "lugn"):

Dansk/svensk gårdshund (för livlig)

Parson Jack Russell (för strävhårig och/eller för livlig)

Amerikansk Cockerspaniel (för mycket att kamma)

Dvärgschnauzer (för strävhårig)

Whippet (men den är möjligen för hög)

Pumi (behöver klippas regelbundet)

nu tog idéerna slut... :crazy:

Staffordshire Bullterrier kanske?

-ingen vård alls i princip, ett bad då och då kanske!

Färg: Inte svart

-finns i alla möjliga färger och kombinationer. Dock är inte lever och black and tan önskvärda.

Storlek: Mellan-Liten

-min hane är 41 cm hög, ett år gammal. ska inte bli så mycket högre heller.

Använding: Sällskap främst, ev lydnad, agility, utställning mm

-Det är juh en sällskapshund, men dom är duktiga på lydnad, agility och utställning med.

Motion: Lagom, gärna en sk. slö hund

-tja, kan juh inte säga att min kräver såå himla mycket. oavsett hur mycket/lite han aktiverats under dagen så somnar han 21.30
dessutom ska dom inte ha så mcyket motion första 1-1,5 året pga att det är mycket massa på liten hund.

Nos: inte dreglig/slemmig

-nä

Allmänt: Frisk ras utan många rasbundna sjukdomar...

-är man bara noggrann med uppfödare så blir det bra.

Jag tänkte på Staffordshire bullterrier och Isländsk fårhund när jag läste kriterierna.

Även engelsk cocker spaniel poppade upp :)

bullterrier! De e väl underbara! :love: Inte mycket motion, bra päls, lagom stora (finns i mini också).

Eurasier? ( Jag är verkligen inte partisk, nej.. :angel: )
Blir dock ett par centimeter över din minimungräns.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 552
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 297
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 981
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 377
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar