Sv: Ännu en "ha hört att"-tråd...
PSSM er ikke det samme som HYPP. PSSM er en metabolsk sykdom der qh har et fire ganger så effektivt insulin, dvs transporterer fire ganger så mye sukker til muskecellene som "vanlige" hester ut fra samme for. Cellene kan ikke nyttiggjøre seg så mye sukker og dør, derav oppstår muskelsmerter og gjeren krysslammelse (det er særlig de store muskelgruppene som viser symptomene). Den eneste måten å redusere sukkeropptaket i cellene på er å redusere inntaket av sukker/ stivelse.
Lillaida har et poeng, bevegelse og mosjon er kjempeviktig. Det er en kombinasjon av foring og mosjon/ utegang som er nøkkelsen for å redusere symptomene. Å bare sørge for mosjon og bevegelse hjelper dessverre så sørgelig lite, det er et absolutt must å fjerne/ redusere sukker/ stivelse så mye som mulig. Det nytter ikke gi for som inneholder korn, melasse eller mais for eksempel. Det kan også være grunn til å være restriktiv på høyet...
Vi vet ennå ikke hvem som er genetisk disponert for PSSM av qh, og en vet ikke hvilke faktorer som trigger sykdommens debut utover at nøkkelen til å redusere plagene er utegang, mosjon og diett. Mitt klare råd som eier av PSSM hester (og jeg kjenner til flere enn mine) er å være forsiktig med bruk av mye sukker/ stivelse i foret - for å være på den sikre siden. Dette er en sykdom vi godt kan klare oss uten, og skulle det hjelpe å ikke gi stivelses/ sukkerrik kost så er det en riktig god investering! Bruk olje! Og ha hestene på utegang hvis mulig.
Det er også på tide at dere i Sverige får øynene opp for denne sykdommen, den er like hyppig som de andre genetiske lidelsene hos qh, men heldigvis ikke dødelig. Bare smertefull og plagsom for hesten.
Og for andre raser, ja muskelsykdommer finnes. KJanskje ikke helt prikk lik PSSM, men nesten. For andre raser er fellesbetegnelsen EPSM, for fullblodshester RER. Årsaken til at vi har kunnskap om PSSM er AQHAs pengebidrag til forskningen - takk og pris for det! En mager trøst kan være at muskelsykdommer er minst like hyppig hos varmblodstravere og særdeles hyppig hos tyngre trekkhester (EPSM for trekkhester i USA er antatt å ramme mer enn 50 %). Qh er i denne sammenhengen ikke veldig rammet, problemet er derimot at folk ikke har kjennskap til den og den er kraftig underdiagnostisert.