Ännu en "ha hört att"-tråd...

B

BonRaiz

Jo, jag har hört att man inte kan ge havre till QH, men har inte riktigt förståt varför isf:confused:

Ni som har QH, stämmer detta påstående och isf varför kan man inte ge det?

Nyfiken lilla jag igen:)

Sv: Ännu en "ha hört att"-tråd...

Stämmer på mina 3 i varje fall.
Alla från samma stam :idea:
Blir helt galna utav havre :crazy:
Hoppar jämfota och lever rövare.
Unghästen fick havre någon vecka när vi nu flyttade till nytt stall.
men det var bara att byta foder direkt. Gick knappt att sitta på min lilla ängel längre :angel:
Men tror det är som med alla raser, det finns alltid några individer som inte bör äta havre.

Hade en nordsvensk bruksdam som blev galen på så lite som en näve havre...funkade på korn och när körgubben som jobbade i skogen med henne utökat arbetet skulle jag vara snäll och öka fodret och la på lite havre...och hon gjorde sig av med både kusk, släpa och stockar och var helt okörbar den dagen:o...lovade dyrt och heligt att aldrig ge henne havre igen;)

Lånade ut henne till en ridskola som av misstag råkade ge henne havre och det kunde ha slutat riktigt illa. När havren togs bort blev hon from och hanterbar för den minsta ryttaren som den största...:cool:

Min kompis ger havre till sin QH och han är då inte det minsta galen vad jag kan se :p

Ja, jag tror också att det är individuellt, inte ras specifikt. Vi har en arab som glatt kan käka havre utan ngn effekt medan den andre inte får lukta på det ens utan att rulla med vitögonen....:crazy:

Det där får man höra av folk som har skaffat fullblod. Då brukar jag säga att du måste motionera dom där efter man kan ju inte elda åt kråkorna . Ger du energi måste dom oxå få göra åt den. Det är mkt inviduellt. många hårttränade quartrar stor på flera kg havre och andra raser.

Det där får man höra av folk som har skaffat fullblod. Då brukar jag säga att du måste motionera dom där efter man kan ju inte elda åt kråkorna . Ger du energi måste dom oxå få göra åt den. Det är mkt inviduellt. många hårttränade quartrar stor på flera kg havre och andra raser.

Har alltid gett mina havre utan problem, men som redan har nämnts så måste dom ju ha motion därefter.

Ja, givetvis skall hästen motioneras, men det förutsätter jag ingår i diskussionen annars är det ju helt olika saker vi diskuterar!

Havre problemet finns hos arbetande fullblod såväl som halvblod och kallblod...som sagt individuellt.

Jag upplever det inte som överenergi utan mer som "dum energi".

Har oxså haft en häst som inte kunde äta havre. Förr sas det att havre kunde stiga en del åt huvudet................ Utan att ha några som helst vetenskapliga belägg så har jag en liten fundering, det latinska namnet för havre är Avena sativa och är då troligen besläktat med Canabis sativa. På känsliga individer skulle man då kunna tänka sig att havre kanske har en narkotisk effekt, men som sagt inte vet jag.............:confused:

Ja, givetvis skall hästen motioneras, men det förutsätter jag ingår i diskussionen annars är det ju helt olika saker vi diskuterar!

Havre problemet finns hos arbetande fullblod såväl som halvblod och kallblod...som sagt individuellt.

Jag upplever det inte som överenergi utan mer som "dum energi".

Vad menar du med dum energi.
Hästar som är överenergiska ser ju oftast lite spöken och sånt. Men ger du ett barn mkt sött 1tim innan dom ska sova så är det likadant.
Jag är uppväxt med fullblod och massor med havre. och motion är det ända som är botemedlet. Jag går inte på allt snack om havre längre.
Men så gillar jag pigga hästar oxå. Gäller att minska ordentligt dom dagar man vet att man inte ska jobba dom. Om en häst inte tål havre så tar jag det som att den får proteinknölar. DE är att inte tåla havre. Så tycker jag. Men så gör jag av med 1500kg havre om året på 2fullblod. sen får mina criollos. 1parnävar med mineraler och betfor. Men det beror ju på att dom är likalätt födda som ponnysar.

Havre är ett utmärkt foder, mycket bättre än korn som är svårsmält för hästmagar. Jag ger havre till alla mina quartrar utom en, som har lite mer energi än han kan göra av med.

Vår redan rätt heta kärring behöver definitivt ingen havre, vi har provat men det var ingan bra idé......:angel:

Vissa hästar blir överladdade av havre, men det har ingenting med ras att göra. De individerna kan man hitta av vilken ras som helst. Om inte havre är lämpligt så finns mängder av andra kraftfodersorter att välja mellan.
En aspekt på det hela är att flera hästar inte alls behöver kraftfoder utan kan få sitt behov tillgodosett av stråfodret. Får de för mycket energi i fodret så blir endel halvtosiga, andra blir bara tjockare.
Men om stråfodret inte täcker upp hästens behov finns som sagt så många sorter att det inte är svårt att hitta den sort som är lämplig.

Tack alla, för era svar:bow:

Kan man då summera detta med; att det inte är rasbundet utan "hörsägen" från de som "drabbats" av energi-kick på sina hästar och att det är högst individuellt?
Är det då proteinet i havren som gör det "galna"?
Varför händer inte samma sak då med stråfodret, som oxå har en hög halt av proteiner (pratar om vårt hö o halm):confused:

Jag har/hade en mkt "lat" häst och skulle ge henne en energi-kick förra året...började lungt m 1dl...ingen fara, men när jag kom upp i 3dl, då hände det saker (alltså, här pratar vi om små mängder:eek:)....en häst som aldrig är tittig på nåt vis, såg spöken överallt, det var helt omöjligt o komma till ridning:crazy:
Det satte sig inte alls i "benen" som jag hoppats...
Minskade havren och det blev lugnare....
Idag får hon fortfarande 1dl/dag + när hon har ridits 1 till och det funkar bra....
Lite nerver har hon stundtals, men det vill jag ha, det gäller bara o ge henne en massa annan "hjärn-gympa", så hon inte orkar leta efter egna kickar:idea:

Quartern jag vaer medryttare på åt havre och han va jättesöt :D

Stämmer på vår, hon blir som en xtra raicing quarter en mardröm att rida :devil: så alldrig mer havre i hennes krubba.

Det är så lätt att man drar det hela som en rasgrej... jag har faktiskt stött på det bland bruksnordisarna, ja...men den enda som misstände på havre var mitt sto, av de jag haft/träffat.

Min kompis har en Q. Och den kunde inte gå på havre, eller foder med havre i.
Blev crazy.
Jag red ofta hästen (hade min häst i samma stall i ett halvår). Så fort den fick i sig nått havrekorn blev den knas :p

Jag har två QH, den ena är pigg och har massvis med energi, henne ger jag havre på vintern för att få bra hull, på sommaren behöver hon inget kraftfoder. Jag märker ingen skillnad i temperament på sommar- resp. vinter-halvåret. Den andra är jättelat och jag skulle vilja ge henne havre, men hon tål den verkligen inte, hon svullnar upp i huvud och hals och ser ut som hon fått påssjukan. Svullnaden kommer på bara några minuter efter att hon fått havre, men det tar flera dagar innan den går bort, så vi måste vara jätteförsiktiga med vad vi ger henne.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: MML
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 194
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 012
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 131
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka