Annorlunda familj, på 4an..

Sv: Annorlunda familj, på 4an..

Men du det med att syskon får rycka in och passa är ju inte speciellt ovanligt. T.o.m. vara barnvakt innan de ens fyllt tio utan fått göra det hela sin uppväxt. Fått bli vuxen rätt snabbt så att säga. Var det inte en tråd om detta i somras eller något sådant?

Jag förstår inte hur försäkringskassan räknar ut flerbarnstillägget efter som det inte ökar lika mycket vid nästa barn?
Gör du?
Men ingen familj blir ju beviljat bostadsbidrag ifall de har års inkomst tillsammans än ca 300 000 kr

Vår son sover 19-09 kanske deras barn oxå gör det så får man mycket tid för varandra som partners och inta bara mamma och pappa ;)

Sen tror jag inte att när man har 10 barn kommer man på 30 min före man ska servera middag vad man ska äta, utan det krävs matlista och storhandling. Märkte ju själv vad vår mat hamnade på när vi planerade och inte planerade, det skiljde över 4000kr :eek:

Att kärleken inte ska räcka till tror/känner nog alla innan man får nästa barn. Vi känner lite så själva nu när vi börjar bli sugna på en till, kommer vi kunna älska nästa barn lika mkt som det första?

Men du det med att syskon får rycka in och passa är ju inte speciellt ovanligt. T.o.m. vara barnvakt innan de ens fyllt tio utan fått göra det hela sin uppväxt. Fått bli vuxen rätt snabbt så att säga.
Behöver ju inte betyda att det är OK.

Självklart inte! Men jag tror man också måste se hur dessa barn mår för att sedan bestämma om det är bra eller inte. En del trivs med det andra inte och de som inte trivs känner tvång och mår dåligt. Allt är ju från fall till fall eller hur?

Men jag tror man också måste se hur dessa barn mår för att sedan bestämma om det är bra eller inte. En del trivs med det andra inte och de som inte trivs känner tvång och mår dåligt. Allt är ju från fall till fall eller hur?
Jag tror att det är att förenkla för sig, ett tvång kan ju vara indirekt och ett barn kan mycket väl må dåligt utan att visa det, alternativt, ge uttryck för det på sätt som ingen märker av. Barn kan vara oerhört snabba att ställa upp för och skydda sina föräldrar, även om föräldern inte är bra för dem.

Om man nu ska vara lite krass och drastisk och dra saker till sin spets.

Jag tycker faktiskt inte att det är OK, oavsett. Barn ska få vara barn och de ska få ta ansvar och ha uppgifter som är lämpliga för åldern. Barn ska inte ha barn.

BARN ska få vara BARN :rofl:
Ursäkta att jag skrattar..... men jag tänker då på alla tonåriga föräldrar som har fått barn innan de bör och inte funderar så mycket på det..... Med att hjälpa till med sina syskon tror jag har två sidor..... En del ser då att ha barn krävs mycket jobb eftersom de själva har fått känna på det vid när de bodde hemma och på så sätt blivit också mer ansvarsfulla.
Nu är det inte sagt att just det är bra i alla fall så.

Jag visste att den kommentaren skulle komma.

Att sexton-sjuttonåringar skaffar barn är inte särskilt ovanligt. Däremot är det högst ovanligt att sju-åtta-nio-tioåringar gör det. Således kan det vara en bra förberedelse för framtiden - ansvar och uppgifter lämpliga för åldern som sagt - att en (äldre) tonåring hjälper till med sina småsyskon ibland, om ett par år är hen ju myndig och förväntas då kunna ta ansvar för alla livets aspekter. För ett yngre barn finns det andra, mer konkreta sätt att lära sig ta ansvar.

:grin:

Sedan kan man naturligtvis tycka både det ena och det andra om tonåringar som skaffar barn, men jag känner att det befinner sig utanför diskussionens ramar.

Okej.... visst.... för tidigt är väl aldrig bra att få för mycket ansvar. De måste få vara lite fria också. Föräldrarna måste hjälpa sina barn att förverkliga sina drömmar eller prova på det som de vill. Inte tex neka dem ett visst intresse som de brinner för bara för att det är för krångligt att skjutsa eller att de gjort ungen livrädd att åka buss själv inom stan eller cykla ett par km själv. :eek:
Jag tänker också på de tonåringar som fortfarande går på högstadiet och får barn. De hade säkert mått bra av att få ha lite ansvar hemma för ett o annat syskon så de att de kanske skulle vara lite mer försiktiga ute med sin käraste.

Jag förstår inte hur försäkringskassan räknar ut flerbarnstillägget efter som det inte ökar lika mycket vid nästa barn?
Gör du?
Men ingen familj blir ju beviljat bostadsbidrag ifall de har års inkomst tillsammans än ca 300 000 kr

Jag vet inte hur de har räknat och har inte funderat på det så mkt.
Bostadsbidrag vet jag inte varför du drar upp, då vi inte har något..

Apropå det om att barn får hjälpa till och passa syskon..
Min dotter fick hjälpa till att göra välling och mata, sen när de blev mer stabila fick hon hjälpa till med blöjbyten ibland. Iaf kisseblöjor :D
Sambons barn som var yngre gjorde varken välling eller bytte blöja första året, dels för att vi var rädda om de små, dels för att inte utsätta dem för att ha ansvaret att kanske tappa eller göra fel..
Nu när de är äldre hjälper de till med välling och blöjor, leker med dem, passar dem ibland om vi åker iväg och måste handla nåt snabbt eller håller på med hästarna.

Fördelen med detta är att när de väl får egna barn så står de antagligen inte helt handfallna utan vet det mesta. 16-åringen vet precis vilken astmamedicin 2-åringen ska ha om han blir förkyld och hur mkt alvedon de ska ha när de har feber.
Sen om man frågar henne när hon ska ha barn blir svaret -Aldrig!! :D
Så hon vet ju vilket ansvar och jobb det är och kommer nog inte bli tonårsmamma.
Medans en klasskamrat till henne utan småsyskon vill ha barn nästa år!

Sen när det gäller yngre barn som passar bebisar tycker jag kanske är en annan sak. Jag skulle väl inte direkt låta en 8-åring släpa runt på en 3-månaders bebis.

Sen det med hur kärlek ska räcka till fler barn, som pmm skrev om: Varje barn känns som det första när man får det! Man känner lika mycket för det som de andra. Jag har 4 och har haft samma lyckokänsla varje gång jag fött om inte mer då de 2 sista kändes som mirakel efter 2 missfall..

Jag tog upp bostadsbidrag för det känns mer naturligt då det kommer till stora familjer. Men jag förstår att det måste ändå vara tufft att få det ekonomiska att gå ihop vid stora familjer. Jag förstår inte hur de gör.

När det handlar om 10 barn vet jag inte heller..:D vill inte veta :p

Vi storhandlar och alla här har egna rum, får nya mobiler till jul mm , tror inte att de känner av att de är många rent prylmässigt.
Sen kan jag ju erkänna att jag la mer på kläder och smink, smycken mm och gick på krogen innan jag fick denna stora familj, men nu har jag istället hästar och har kanske vuxit ifrån att jag måste stå i centrum och ha det senaste i klädväg mm. Men det beror nog en del på min sambo oxå, han älskar mej precis som jag är med eller utan märkeskläder eller smink :love: Så jag har släppt lite på sånt.

Okej.... visst.... för tidigt är väl aldrig bra att få för mycket ansvar. De måste få vara lite fria också. Föräldrarna måste hjälpa sina barn att förverkliga sina drömmar eller prova på det som de vill. Inte tex neka dem ett visst intresse som de brinner för bara för att det är för krångligt att skjutsa eller att de gjort ungen livrädd att åka buss själv inom stan eller cykla ett par km själv. :eek:
Goddag yxskaft? Varför försöker du tillskriva mig åsikten att curling är något bra?

Jag tänker också på de tonåringar som fortfarande går på högstadiet och får barn. De hade säkert mått bra av att få ha lite ansvar hemma för ett o annat syskon så de att de kanske skulle vara lite mer försiktiga ute med sin käraste.
Du måste väl ändå inse att det är en skillnad på en nioåring och en femtonåring?

Varför skaffa barn som de äldre syskonen ska behöva rycka in och ta hand om?

Jag blir lite bedrövad över att din dotter aldrig vill ha barn, men hon ska ta hand om sina syskon.

Leka med dom och hjälpa till på sina villkor är en sak, men inte ska dom behöva hjälpa till.

Jag har inte skrivit att curling är något bra! Är du GALEN? :eek:
Alltså jag känner några där barnet är rädd att åka buss inom stan eller till närmaste stad eller cykla just för att föräldrarna inte tillåter det. Ungen är tio nu! När jag var tio fick jag klara mig själv för att åka tåg flera mil samt åka buss till ridskolan osv.

Det klart det är skillnad, har jag sagt något annat? Jag bara påpekade att de tonåringar som fortfarande går grundskolan och får barn är också egentligen också själva barn men har snabbt bara fått växa upp och bli förälder. Dessa är lättpåverkade och många gånger styr deras föräldrar de nya familjens liv.

Min mor fick åka till Tyskland ensam när hon var 13 år med sin lillebror på 2 år. Det är att ge för mycket ansvar anser jag.
Hon känner även idag pressen på sig att alltid vara perfekt eftersom hon växte upp med fosterbarn osv. Det har påverkat henne enormt.

Jag hjälpte till när det passade med mina syskon men behövde aldrig tvingas till det. Lekte med dem när de blev äldre och vi hade roligt ihop hela tiden. När jag växte upp hade vi samtliga barn vissa områden att städa för att få våran veckopeng på 10 kr. Det var andra bullar än många ungar har idag. :cool:

Ja absolut att barn ska kunna hjälpa till hemma osv.
Men just regelbundet barnpassande är för mig inte OK om inte storebarnen själva vill.

Varför skaffa barn som de äldre syskonen ska behöva rycka in och ta hand om?

Jag blir lite bedrövad över att din dotter aldrig vill ha barn, men hon ska ta hand om sina syskon.

Leka med dom och hjälpa till på sina villkor är en sak, men inte ska dom behöva hjälpa till.

Var har jag skrivit att de äldre syskonen rycker in och tar hand om dem?
De hjälper till att göra välling eller byta blöja om det är så att man håller på med nåt annat, inte direkt som att de tar hand om de små på egen hand? Vad är det för skillnad med att hjälpa till med disk, städning mm som många gör i den åldern eller att göra en flaska välling??

Du får gärna vara bedrövad att min 16-åring inte vill ha barn, hur många 16-åringar vill det? Det ville inte jag i den åldern heller.. Hon säger det med ett leende och det är för att hon vet att det inte är som att ha en leksaksdocka..
Det är klart att hon nån gång antagligen vill ha egna, men hon vet oxå att det blir jobb..
Och jag ser hellre att hon skaffar när hon gjort saker i livet och inte när hon är 17.. Vad är det att vara bedrövad över?

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 138
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 753
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 789
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka