Sv: Annorlunda familj, på 4an..
Jag har 3 barnbidrag + flerbarnstillägg för 5 (sambons barn oxå) och han har 2 barnbidrag. Jag får ut runt 5500 kr. Sen pluggar jag på distans och är hemma med de 2 små och får då 6000 i vårdnadsbidrag för dem tills den äldste fyller 3, sen har jag studielån/bidrag på 10600, så det går ingen nöd på mej
Den minste får nästan lika mkt nya kläder som den äldre, men eftersom det bara skiljer 1 år och en klädstorlek så hinner knappt klädernas slitas förräns den lilla kan ta över. Ibland har vi inte ens hunnit använda mer än 2 ggr, så där sparar man ju lite. De har samma blöjor och dricker samma välling, så det känns nästan som tvillingar.
Jag har en bekant som undrar hur jag orkar med alla ungar.. Hon har en 4-åring och den tjejen får mindre uppmärksamhet än vad alla 6 här får så det hänger inte alltid på mängden ungar, utan vad man prioterar tror jag. Innan jag skaffade de 2 minsta var jag mer ego och köpte mkt kläder och prylar till mej själv. Nu älskar jag att vara hemma och köper hellre kläder och leksaker till dem än nåt till mej själv.
Jag har skaffat mina barn för att älska dom och ta hand om dem efter bästa förutsättningar, inte för att det råkade bli 4 st. Och jag tror att de med 10 tänker likadant.
Det ska bli kul och följa familjerna och se om man ändrar uppfattning om dem efter hand.
För mej känns det som om 10-barnfamiljen faktiskt är den lyckligaste. De ser väldigt spontant glada ut.
Den andra i södertälje är jag mer tveksam till i längden då jag undrar hur en utomstående kille ska orka ta hand om så många ungar som inte är hans egna. Och vad händer när han vill ha barn?
5-barnsfamiljen känns för mej lite som att en miss hände som förstörde deras pedantiska liv...
Men vem vet...