Annorlunda familj, på 4an..

Sv: Annorlunda familj, på 4an..

Läste på hennes hemsida/blogg igår att hon steriliserade sig i samband med tvillingarnas födelse.

Lite kuriosa, sambons bror var tillsammans med henne tidigare. Dock var det låångt innan alla barn kom till världen:D

Haha, tror du han är glad för det eller??

När jag var nyfödd bodde 3 av mina äldsta syskon hemma. När mamma och pappa skaffade min lillasyster så blev det lite för litet med 7 personer i en 5:a, så då "slängde de ut" de äldre ungdomarna och flyttade till villa med mig och min lillasyster. Så, högst tillfälligt bodde jag i storfamilj även om jag inte minns det så väl. :) Hyresrätt med 3 tonåringar och hög ljudvolym var väl sådär har jag hört i efterhand.. Nog lättare om man bor i villa. ;)

Bor alla era sex barn hemma alltså?

Senast ändrad:

När jag var nyfödd bodde 3 av mina äldsta syskon hemma. När mamma och pappa skaffade min lillasyster så blev det lite för litet med 7 personer i en 5:a, så då "slängde de ut" de äldre ungdomarna och flyttade till villa med mig och min lillasyster. Så, högst tillfälligt bodde jag i storfamilj även om jag inte minns det så väl. :) Hyresrätt med 3 tonåringar och hög ljudvolym var väl sådär har jag hört i efterhand.. Nog lättare om man bor i villa. ;)

Bor alla era sex barn hemma alltså?

Min 18-åriga son bor hos sin pappa 50 mil bort. Jag flyttade för 5 år sen och då fick de välja och eftersom han redan bodde hos pappan sen nåt år tillbaka ( vi delade upp dem då de alltid bråkade, men bodde 5 min från varann) så då blev det naturligt att han blev kvar.
Så nu är vi 5 barn på 300 kvm så det känns inte som så många ändå.
Och när de små är runt 10 så har nog de stora flyttat, så då blir vi "normal" kärnfamilj igen :D

Det jag mest reagerade på var hur pappan i familjen Johansson (mamman som steriliserade sig) var. "Det är så lugnt vid matbordet" - konstigt eftersom hon fick ta hand om alla när han satt ensam vid bordet och åt upp sin mat! Hon tog ju hand om allt...
Det värsta var ändå när lille Theo var hos sina systrar och hade klänning och sånt på sig. Pappan kommer in i rummet och lägger ner en docka och en bil på golvet framför honom och säger "Theo, här är en docka, här är en bil. Vilken väljer du?" Theo går fram och tar upp bilen. Pappan: "BRAAA Theo!" Jag och kompisen bara gapade och stirrade på varann. Snacka om att forma sina barn! :mad:

:crazy:

Jag kopplade det hela till att han var ironisk när han gjorde så, först tolkade jag det precis som du men nja jag tror han spelade på det är med könsrollerna och drev lite med att forma sitt barn.

Om så var fallet så var det inte kul för fem öre...

Sen kommentaren "så...nu är han normal igen."

Jag såg det också på ett ironiskt sätt, han skrattade ju samtidigt och sa det på ett lite skojigt sätt. Jag tyckte iaf att det var lite småroligt.

Vi har 2 små killar och har både dockor, nallar och bilar i deras rum.
2-åringen älskar sina bilar, dockorna slänger han runt med.
Och idag sa 1-åringen sitt första riktiga ord förutom mamma , pappa och uj-uj. Det var BILEN :D

Ganska gulligt fast hade han sagt DOCKAN hade det varit lika normalt och gulligt ;)

Tja du tyckte inte det var roligt alls, men någon annan kanske tyckte ironiseringen och humorn var rolig?

Så är det ju med allt :)

Jag och sambon skrattade åt det, då man förstår att efter alla prinsessgrejerna att han kanske ser fram emot att leka med bilar oxå.
Fast jag tror inte att det var illa menat, då min sambo oxå hellre leker med bollar och bilar med våra små, men har köpt dockor till dem oxå.

Visst att jag inte tyckte det var kul. Men ett barn förstår ju inte ironi.

jag såg det oxå ironiskt, speciellt eftersom mamman sen sa något i stil "Hihi jag såg att han tog en docka sen...."

Min lillebror sprang oxå runt utklädd till prinsessa och i min balettkjol när han var liten :rofl:

"Preventivmedel på bästa sändningstid", sade jag till min man.

Tyckte lite synd om nioåringen som fick hjälpa till att ta hand om sina yngre syskon, det verkade vara mer än "lite ibland". Det är ju faktiskt föräldrarna som har valt att skaffa barn! Att låta ungdomarna passa småsyskonen ibland är en sak, men barn ska inte ta hand om barn.

Hur har man råd när man har tio barn och bara en av föräldrarna jobbar? Hur ger man varje barn tid och uppmärksamhet enskilt?

Hur har man råd när man har tio barn och bara en av föräldrarna jobbar? Hur ger man varje barn tid och uppmärksamhet enskilt?

Hon kanske har jobbat ihop en hög föräldrapenning? Sen får du ju barnbidrag och flerbarnstillägg. Jag hittade bara på fk hemsida upp till 4 barn, och då hamnar barnbidrag + flerbarnstillägget på sammanlagt 5.514 kr.

Har du 2 barn är flerbarnstillägget på 100 kr (50kr/barn), har man 3 barn 450 kr (150kr/barn) och 4 barn 1314 kr (328kr/barn). Så jag kan tänka mig att flerbarnstillägget blir mycket för 10 barn!

Sen kanske det finns vårdnadsbidrag i de kommuner där de bor. Det är 3.000kr/månad för barn mellan 1-3 år som inte går på dagis.

Där emot egen tid för varje barn vet jag inte, men jag är säker på att den faktiskt finns där. Det beror ju helt på hur man prioriterar och lägger upp allt. Det finns ju de som har bara 1-2 barn som inte har egen tid för sina barn. Tråkigt nog :(

Men pengar ö.h.t. äts ganska fort upp av hus med plats nog + värme/vatten/el, två bilar, mat, kläder...

Och hur får man vuxentid och tid för sig själv? :eek:

Såg inte dokumentären...

Vet inte om det räknas till "riktigt stor familj", men jag och min man har fem barn tillsammans...!
Först kom tre tjejer 1988, 1990 och 1992. Sen blev det ett hopp till 1996 då killen kom. 1998 kom tjej nummer 4 och sen sa maken stopp! ;)
Själv kunde jag tänka mig flera, och det tog några år innan den längtan försvann.

Jag tror personligen att det kan vara lika "jobbigt" att ha 1 barn som att ha 7...! Allt beror ju på hur du är som person och hur din situation ser ut!

Såg ni måndagens nya serie om stora familjer kl.20.00 på 4an?

Vad känner ni när ni ser familjer med så många barn? Får ni panik eller tycker ni att det är mysigt?

Nån här som har en riktigt stor familj, eller är på väg att skaffa?

Jag såg den.

Jag skulle inte vilja ha en stor familj med många barn. Har två redan och visst kommer bebislängtan ibland, blev helt såld när de visade lite från trillingarnas födelse, men isf skulle det vara ett till. Vet inte om jag blivit så glad över ett till tvillingbesked.

Vilket jag också uppfattade lite hos trillingfamiljen. Det var inte något de valt, utan blev "påtvingade" och även om de älskar sina barn så fick jag känslan av att de nog helst hade velat ha ett. Tvillingmamman har jag läst ska ha fått beskedet att hon släpper två ägg varje gång så på något sätt så visste hon vad hon gav sig in på och de med 10 barn har ju valt att inte göra så stor affär av att kondomen inte kom på i alla lägen så de har ju också gett sig in i leken själva. 10-barns familjen var också den som verkade trivas bäst i sin situation.

Sen är detta mina tankar efter första programmet. De kan mycket väl ändras vartefter serien fortsätter.

En sådan här serie får mig att se till hur bra jag har det. Och hur hanterbart det lilla kaos vi har här emellanåt egentligen är. :D

/Timsetim

kl
Såg programmet och tänkte vilken tur att man får välja själv och inte som förr då barn bara dök upp som gubben i lådan.
Verkade ju vara välordnade familjer som tyckte om sina barn, då är det ju bra!
Har kompisar med 9 barn, vi fick första samtidigt men de fortsatte ett tag längre aän jag och min sambo!
Tror att de ungarna haft mer uppmärksamhet än de flesta andra barn, sen lär de sig att hjälpa till och det är ingen nackdel!

Jag har 3 barnbidrag + flerbarnstillägg för 5 (sambons barn oxå) och han har 2 barnbidrag. Jag får ut runt 5500 kr. Sen pluggar jag på distans och är hemma med de 2 små och får då 6000 i vårdnadsbidrag för dem tills den äldste fyller 3, sen har jag studielån/bidrag på 10600, så det går ingen nöd på mej :D

Den minste får nästan lika mkt nya kläder som den äldre, men eftersom det bara skiljer 1 år och en klädstorlek så hinner knappt klädernas slitas förräns den lilla kan ta över. Ibland har vi inte ens hunnit använda mer än 2 ggr, så där sparar man ju lite. De har samma blöjor och dricker samma välling, så det känns nästan som tvillingar.

Jag har en bekant som undrar hur jag orkar med alla ungar.. Hon har en 4-åring och den tjejen får mindre uppmärksamhet än vad alla 6 här får så det hänger inte alltid på mängden ungar, utan vad man prioterar tror jag. Innan jag skaffade de 2 minsta var jag mer ego och köpte mkt kläder och prylar till mej själv. Nu älskar jag att vara hemma och köper hellre kläder och leksaker till dem än nåt till mej själv.

Jag har skaffat mina barn för att älska dom och ta hand om dem efter bästa förutsättningar, inte för att det råkade bli 4 st. Och jag tror att de med 10 tänker likadant.

Det ska bli kul och följa familjerna och se om man ändrar uppfattning om dem efter hand.

För mej känns det som om 10-barnfamiljen faktiskt är den lyckligaste. De ser väldigt spontant glada ut.
Den andra i södertälje är jag mer tveksam till i längden då jag undrar hur en utomstående kille ska orka ta hand om så många ungar som inte är hans egna. Och vad händer när han vill ha barn?
5-barnsfamiljen känns för mej lite som att en miss hände som förstörde deras pedantiska liv...

Men vem vet... :D

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 138
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 753
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 789
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka