Annonsera mera hundar 2

Finns en i Skåne som blandar med sheltie dom ser inte så stora ut så kanske ett möjligt inslag?
Ja, de har ju rätt långt och smalt huvud också så det kan nog vara en möjlighet. Den ser ut att ha tantecken, creeping tan eller kanske till och med sobel. Det är svårt att se på bilderna, men det går att se att den inte är bara blue merle rakt av iallafall
 
Är dom inte det eller vad? :)
Näe.

Det är två skilda rasser med skilda avelsföreningar.
Enligt vissa histioriker uppkom de upprättastående öronen efter inkosrsning av spets. Pappis uppstod inte förrän på slutet av 18--talet. Phalener finns på målningar från 1500-1600-talet.
Vet inte, var inte med på den tiden :D

Eftersom phalene troligen var först, så är kanske pappis helt enkelt phalener med stående öron ;)
 
Näe.

Det är två skilda rasser medskilda avelsföreningar.
Enligt vissa histioriker uppkom de upprättastående öronen efter inkosrsning av spets. Pappis uppstod inte förrän på slutet av 18--talet. Phalener finns på målningar från 1500-1600-talet.
Vet inte, var inte med på den tiden :D

Eftersom phalene troligen var först, så är kanske pappis helt enkelt phalener med stående öron ;)
Pappisar är nog betydligt mer kända bland gemene man/kvinna. ;)
 
Näe.

Det är två skilda rasser med skilda avelsföreningar.
Enligt vissa histioriker uppkom de upprättastående öronen efter inkosrsning av spets. Pappis uppstod inte förrän på slutet av 18--talet. Phalener finns på målningar från 1500-1600-talet.
Vet inte, var inte med på den tiden :D

Eftersom phalene troligen var först, så är kanske pappis helt enkelt phalener med stående öron ;)
Oj jag har gått och trott att det är samma ras jag :)
 
Ja, de har ju rätt långt och smalt huvud också så det kan nog vara en möjlighet. Den ser ut att ha tantecken, creeping tan eller kanske till och med sobel. Det är svårt att se på bilderna, men det går att se att den inte är bara blue merle rakt av iallafall
Ja jag tänkte även på att det finns ju små sheltisar. Har en i min bekantskapskrets som har en sheltie som är som en liten dvärgpudel i storlek :)
 
Det är två varianter av samma ras, kan man säga. Det kan födas båda varianterna i samma kul till och med. Jag frågade en phalèneuppfödare, tror jag det var, om det fanns några andra skillnader än öronen, hon svarade nej.
Ja, har jag sagt annat? De har likadan rasbbeskrivning.
Men en pappis vars öron inte reser sig är fortfarande en pappis i reg.beviset.
Och fortfarande är det två rasklubbar.
Så samma ras? Jag är inte enig med dig.
 
Det är två varianter av samma ras, kan man säga. Det kan födas båda varianterna i samma kul till och med. Jag frågade en phalèneuppfödare, tror jag det var, om det fanns några andra skillnader än öronen, hon svarade nej.
Nu blir jag jätteförvirrad. Den ene skriver att det är olika raser och den andre att det är samma ras :)
 
Ja, har jag sagt annat? De har likadan rasbbeskrivning.
Men en pappis vars öron inte reser sig är fortfarande en pappis i reg.beviset.
Och fortfarande är det två rasklubbar.
Så samma ras? Jag är inte enig med dig.
Fast jag bemötte inte vad du skrev, svarade bara @hollypolly

Den där uppdelningen de gör är onödig tycker jag, det hade räckt med att de godkände varianter i rasen. Jag förstår inte varför de delat upp det överhuvudtaget, när det t o m föds båda sorter i samma kull. Vad de registreras som utgår väl bara från stamtavlan.

(För min personliga del spelar öronen ingen roll, helst jag haft en med ett öra av varje sort, det är bara gulligt)
 
Fast jag bemötte inte vad du skrev, svarade bara @hollypolly

Den där uppdelningen de gör är onödig tycker jag, det hade räckt med att de godkände varianter i rasen. Jag förstår inte varför de delat upp det överhuvudtaget, när det t o m föds båda sorter i samma kull. Vad de registreras som utgår väl bara från stamtavlan.

(För min personliga del spelar öronen ingen roll, helst jag haft en med ett öra av varje sort, det är bara gulligt)
Om båda varianterna kan födas i samma kull kan det väl ändå inte vara olika raser?
 
Hittade en 6 månaders Pomeranian på blocket för 40 000:-. Inte mycket information, men det stod att föräldrarna var champions utan fler detaljer om den biten. Efter att annonsen legat uppe en månad frågade jag om den fanns kvar. Det gjorde den 😄

Champions i något och det är ju såklart något jätteannorlunda, det blir lätt tio tusen extra, :D
 
Jo men som nedan skrev är väl belgisk vallhund ändå en och samma ras? :)
Ja, det är rätt.
Men alla varianterna är i samma rasförening, för det är EN ras med fyra olika varianter på hårlag :)
Jag funderar då är om de hade kunnat dela det i fyra olika raser i fall intresse fanns? Vem bestämmer om det ska vara en egen ras eller bara variationer inom rasen. Intressant fråga :)
 
Jag funderar då är om de hade kunnat dela det i fyra olika raser i fall intresse fanns? Vem bestämmer om det ska vara en egen ras eller bara variationer inom rasen. Intressant fråga :)
Jag tror aldrig det har varit uppe till diskussion, man delar ju inte på korthårig, strävhårig och långhårig tax heller. Jag har i alla år som jag var engagerad slagits för att det inte ska delas upp i utställnings- och bruksvariant, schäfern är en skrämmande utveckling. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
736
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 520
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 704
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 535
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp