Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Avdelning: Vad sjutton menar de?

(börjar med att det är en "hanyorkshire", jag funderar rätt länge på vad det kan vara för blandning..kommer inte på någon ras som börjar med Han... inser sent om sider att man nog menar att det är en pojk helt enkelt..)

Del av annonsen:
"OBS! Hemma hos mig lägger jag ett tidningspaper i toaletten så att han kan kissa där. Det är inget problem för mig men jag förstår att vissa inte tycker om det. Det innebär att han är inte helt "rumsren". Om ni kan acceptera det eller har tid och erfarenhet att träna upp honom, texta eller mejla gärna så får ni veta mer."

1. Vad är det människan gör egentligen? Tidningspapper I toaletten? Katter kan ju lära sig att kissa i toan, större hanhundar kan jag också tänka mig, men hur går det till med en York?
2. Varför innebär det att den inte är rumsren? Om den är så skillad att den kissar i muggen, varför kissar den isf inne="ej rumsren"?

Så många frågor, så lite svar..

Gissningsvis så lägger hon tidningspappret på golvet inne på toaletten.

Avdelning: Vad sjutton menar de?

(börjar med att det är en "hanyorkshire", jag funderar rätt länge på vad det kan vara för blandning..kommer inte på någon ras som börjar med Han... inser sent om sider att man nog menar att det är en pojk helt enkelt..)

Del av annonsen:
"OBS! Hemma hos mig lägger jag ett tidningspaper i toaletten så att han kan kissa där. Det är inget problem för mig men jag förstår att vissa inte tycker om det. Det innebär att han är inte helt "rumsren". Om ni kan acceptera det eller har tid och erfarenhet att träna upp honom, texta eller mejla gärna så får ni veta mer."

1. Vad är det människan gör egentligen? Tidningspapper I toaletten? Katter kan ju lära sig att kissa i toan, större hanhundar kan jag också tänka mig, men hur går det till med en York?
2. Varför innebär det att den inte är rumsren? Om den är så skillad att den kissar i muggen, varför kissar den isf inne="ej rumsren"?

Så många frågor, så lite svar..
128787622657660569.jpg

Märkligt det där med de som vänder sig till diverse alternativbehandlare istället för veterinär när något är fel. Veterinären borde väl liksom vara förstahandsvalet att vända sig till när man misstänker att något inte står rätt till? :confused:
Alltså, beroende på hur det yttrar sig så skulle jag nog kunna börja med att låta ett massör/liknande kolla en sväng på hästen. Om denne hittar något som är väldigt spänt, och problemen försvinner efter behandlingen så kan man ju vara nöjd. Men nästa stopp är ju självklart kliniken sen... vad trött man blir på folk, säkert är den inte försäkrad heller...

Märkligt det där med de som vänder sig till diverse alternativbehandlare istället för veterinär när något är fel. Veterinären borde väl liksom vara förstahandsvalet att vända sig till när man misstänker att något inte står rätt till? :confused:

Ja, det är ju inte som om alternativbehandlarna är så mycket billigare... :cautious: Är de seriösa är de ett bra komplement till veterinär men de seriösa tar ju inte en häst med stora problem om den inte är kollad av en veterinär.

Absolut och jag blir så arg på alternativare som inte kräver att veterinär har sagt okej till alternativbehandling innan de kommer ut när det handlar om problem/skada/sjukdom. Det drar ner hela branschen. Alternativare är och ska vara ett komplement som kan vara superbra men det ska aldrig vara en ersättning för veterinärvård. Det är så oseriöst att det stinker om det :(

Vaddå inte står rätt till? Hästen behöver ju bara en bättre ledare! O_o
Problemet sitter ju liksom i huvudet :grin:

Absolut och jag blir så arg på alternativare som inte kräver att veterinär har sagt okej till alternativbehandling innan de kommer ut när det handlar om problem/skada/sjukdom. Det drar ner hela branschen. Alternativare är och ska vara ett komplement som kan vara superbra men det ska aldrig vara en ersättning för veterinärvård. Det är så oseriöst att det stinker om det :(

Ja, det är ju bara att jämföra med min naprapat. Han ville inte behandla mig efter bilolyckan jag var med om förrän en läkare sagt att allt var ok (och det visade sig inte vara några bestående problem, den förstärkte bara de problem jag hade sedan tidigare). Jag litar helt på min naprapat så skulle han märka att något var rejält fel på mig är jag säker på att han skulle skicka mig till en läkare.

Ja, det är ju bara att jämföra med min naprapat. Han ville inte behandla mig efter bilolyckan jag var med om förrän en läkare sagt att allt var ok (och det visade sig inte vara några bestående problem, den förstärkte bara de problem jag hade sedan tidigare). Jag litar helt på min naprapat så skulle han märka att något var rejält fel på mig är jag säker på att han skulle skicka mig till en läkare.

Det är ju så en seriös alternativare gör. Jag hade aldrig anlitat någon som inte krävde att hästen blivit kollad/okejad av veterinär innan behandling. Jag hade inte anlitat någon till mig själv heller om denne inte var tydlig med att problemet ska vara kollat av läkare innan. Hon jag själv går till säger direkt om något nytt dyker upp att jag måste kolla upp det med sjukvården, hon behandlar inget som inte är kollat först. Samma med hon som behandlar mina hästar. Trots att jag har haft henne ett bra tag nu så kollar hon vid varje bokning att veterinären är okej med att behandling ges. Seriösa alternativare är guld, det är både jag själv och min ena häst ett levande bevis för men det ska aldrig vara istället för.

Trillade över en annons där man söker fodervärd till en 4-åring som fått en sen skada och "behöver därför lång rehabilitering". "För den som har tålamod att sätta igång honom lugnt kommer man få en fantastisk häst att ha mycket kul tillsammans med", "Igångsättningen beräknas ta 3-6 månader. Vill helst låna ut honom på minst 1 år och han kan även vara till salu. "

Bekvämt upplägg för ägaren.... :meh:

Trillade över en annons där man söker fodervärd till en 4-åring som fått en sen skada och "behöver därför lång rehabilitering". "För den som har tålamod att sätta igång honom lugnt kommer man få en fantastisk häst att ha mycket kul tillsammans med", "Igångsättningen beräknas ta 3-6 månader. Vill helst låna ut honom på minst 1 år och han kan även vara till salu. "

Ja, den har jag också reagerat på.
Fantastiskt att vara fodervärd till en häst som har särskilda rehab-behov. Och sedan lämna tillbaka när den blivit frisk.

Men hjälp O_o vafan tänker folk med?!

I köket, i vardagsrummet, i toaletten - jag har sett den där felskrivningen förr.

Ej rumsren = kissar inne på den där tidningen och håller sig inte inne. Så tolkar jag det iaf.
Det är ju en sak att den kissar på tidningen, som man lärt den. Men det känns ju inte som att det skulle medföra att den inte håller sig inne i övrigt = TVÅ trevliga kissproblem att lösa. Vilket kap.

Det är ju en sak att den kissar på tidningen, som man lärt den. Men det känns ju inte som att det skulle medföra att den inte håller sig inne i övrigt = TVÅ trevliga kissproblem att lösa. Vilket kap.

Nja. Nog kan det vara så att den alltid går och kissar på tidningen. Dvs inget kiss inne annat än på tidningen.
Men det kissproblemet är för mig drygt nog

Jao, men då skulle ju inte jag kalla den "ej rumsren" som annonsören gör.. Isf är den ju lika rumsren som en katt, typ ;)

Lådtränad kanske? Jag kallar inte en katt rumsren utan just går på låda. Men oavsett ordval så borde ju personen ha uttryckt det klarare. Insåg när jag skrev att det kan ju vara så att hunden pinkar i badrummet med. Och ägaren lägger tidningar där pga det. Dvs den kissar inte på tidning eg, den kissar i badrummet?

(Hade en hund en gång som hade svårt med sista rumsrenheten. Kissade av någon anledning bakom en fåtölj i hallen på övervåningen. En tik. Aldrig annars inne, men där satt den sig. Hade jag lagt en tidning där hade den ju kissat på tidningen..)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka