Anmäla avlivning

Limelight

Trådstartare
Tog bort mitt ena varmblod här för ett tag sedan. Undrar om man är tvungen att anmäla in till Stc att hon är död?
Och isådantfall hur gör man det, finns det blanketter eller ringer man bara?
Vet ni om det kostar något?

Sv: Anmäla avlivning

Jaha där ser man, trodde det skulle vara komplicerat med en massa papper och grejer. Glad man blir när något är så enkelt :)

Man ska skicka in passet också.

Måste man verkigen det?
Tog bort min gamla travare i mars-08 och hans pass har jag kvar. Frågade Stc om de ville ha tillbaka det när jag mailade in uppgiften att han var slaktad men de tyckte jag kunde behålla det eller slänga...

Måste man verkigen det?
Tog bort min gamla travare i mars-08 och hans pass har jag kvar. Frågade Stc om de ville ha tillbaka det när jag mailade in uppgiften att han var slaktad men de tyckte jag kunde behålla det eller slänga...

Håller med. Tog bort vår gamla märr vid 30 års ålder:love::cry:

Där var det inga problem med stc. Något pass ska inte skickas in.

Om du säljer en travare som ridhäst, men är i tävlingsbar ålder, och du inte vil att hästen ska förökas sätta igång och ut på banan igen. Kan du "dödförklara" hästen i stc register.

Håller med. Tog bort vår gamla märr vid 30 års ålder:love::cry:

Där var det inga problem med stc. Något pass ska inte skickas in.

Om du säljer en travare som ridhäst, men är i tävlingsbar ålder, och du inte vil att hästen ska förökas sätta igång och ut på banan igen. Kan du "dödförklara" hästen i stc register.

Dödförklaring är ju inte så listigt om den hamnar på klinik och passet ska visas och siffrorna läsas av? :confused:

Allt kan hända...

Så kan man ju inte göra! :eek: :eek: :eek: Det är ju också något som kan leda till försäkringsbedrägerier - att säga att en häst är död fast den inte är det. Fint att komma till veterinären sen när man ska behandla den också... Vill man inte att den ska starta mer, så sätter man permanent startförbud på den!!!!

Så kan man ju inte göra! :eek: :eek: :eek: Det är ju också något som kan leda till försäkringsbedrägerier - att säga att en häst är död fast den inte är det. Fint att komma till veterinären sen när man ska behandla den också... Vill man inte att den ska starta mer, så sätter man permanent startförbud på den!!!!

Påstår verkligen inte att jag har gjort såhär men vet de som har gjort det. vill inte att mina hästar skall vandra omkring till olika ägare.

Javisst, permanent startförbud är ju mkt bättre att sätta på hästen. Det håller jag med dig om!:)

Så långt som försäkringe tänkte jag faktiskt inte, snacka om att ställa till det för framtida ägare.

Jag har faktiskt gjort det en gång innan passförordningen infördes. :o D som skulle ha hästen ville inte betala ägarskiftet och då förklarade jag för dem att jag tänkte göra så. Faktiskt enda gången jag sålt travare till nån jag inte känt.
Sen när passförordningen kom hade STC en massa jobb att återuppliva travare för folk som ville göra rätt för sig.:crazy:

En hel del knapplån...

Personligen skulle jag aldrig köpa en häst med sådana restriktioner, varken dödförklarad eller permanent startförbud, oavsett om jag skulle ha den till avel, ridning eller wathever.... Jag förstår inte heller riktigt VARFÖR man sätter livstids startförbud på en häst, funkar inte min häst hos mig kanske den funkar hos någon annan, aven om det inte är trav jag säljer den i första hand till. Har ju hänt många hästar att de tycker livet blir kul, lugnar ner lynnet, hittar någon ny behandlingsmetod o.s.v hos nya ögon... Personligen ser jag hellre att mina hästar som jag säljer kommer till någon kunnig amatör än någon okunnig ridtjej bara för att jag är tjurig och inte vill se någon annan lyckas med den. Man kan ändå aldrig veta vad som händer med en häst som man säljer... Hamnar de hos någon som vill använda dem i till exempel både avel men kanske göra ett nytt försök att få igång dem vet man i alla fall var de är...

Det är förresten inte bara att anmäla en häst död om man inte vill att hästen inte ska starta mer, för "dödsattesten" kan man häva om man bevisar att hästen lever (vilket man väl i allra högsta grad kan göra om man har en "död" häst hemma hos sig) men startförbudet är ju permanent.

För övrigt har vi aldrig skickat in något pass med våra döda hästar, STC har heller aldrig frågat om det.

fast den kan ju ha haft problem som gör att det inte kommer att fungera som travhäst, ex flertal senskador, hjärtmuskelinflammationer, överträning mm..att då "tillåta" at nån som då oftast är okunning ( som köper en ridtravare) att sätta igång hästen och den ska behöva må dåligt åter igen...Nä, då avlivar jag nog hellre.
Med ovanstående diagnoser kan hästen fungera bra som ridhäst men inte som tävlingshäst

Jag skulle aldrig sälja en häst med de problem du beskriver som ridhäst heller, har sett allt för många idioter rent ut sagt ridit sönder sina ridhästar också, både f.d travare och andra raser. Att sälja som ridhäst betyder inte automatiskt att hästen slipper skador i framtiden... Har den då redan grava problem är det väl bättre att avliva, anser jag.

nja, men hjärtmuskelinflammation är ju inte farligt för en häst om den ska bli ridhäst, promenadhäst..problemet är ju om den nya ägaren får en fix ide att hästen ska startas igen. därför kan det vara bra att belägga den med startförbud.
Senskador o dyl kan den ju få ändå men jag ville bara belysa att det finns skador som inte behöver bli problem om hästen blir ridhäst . Eller för all del fölsto. Men att det också finns en del skador som hästen aldrig kan klara av att bli tävlingshäst igen, eller man vill bespara hästen den ytterligare plågan

Fast jag tycker nog ändå att man får lita på den man säljer till i såfall... Såld häst är såld häst, kan man inte släppa den, låt bli då.

Man får väl hoppas att den man säljer till har hjärna efter att man upplyst den om vad hästen har för fel och skavanker...

Vissa hästar har inte på en travbana att göra. Det kan t ex vara hästar som mer eller mindre är livsfarliga på en bana (även om de inte är det i andra situationer). Har man en sådan häst och ska sälja den, så kan det vara skönt att sätta permanent startförbud på den så att man vet att den inte behöver beträda en travbana igen.

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 831
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
405
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 167
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 425
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar