Anmäla avlivning

Sv: Anmäla avlivning

halv knapp

Man kan inte lita på folk, så är det bara. Jag sätter startförbud, och är glad över det.
Speciellt den mkt fint stammade valacken som i folks ögon har mkt kvar att ge eftersom han gjort ett så fåtal starter, tränar bra o har okej rekord. Han har fått alla chanser i livet som travhäst men passar inte alls. När han var ut på annons för 1 år sen som ridhäst , ringde ett flertal från Finland o bjöd på honom till trav (pga ovanstående bla).

Som ridhäst är han kanon!

Fast hur vet du att den inte kommer att beträda banan igen? Idag jobbar ju till exempel ridtravarföreningen mycket med uppvisningar i defilering och så vidare för att visa upp ridtravaren? Hur vet du att denna häst inte kommer att vara med där? Jag skulle inte sälja en häst som är farlig, man kan aldrig veta i vilka situationer det uppkommer igen och vilka situationer den kommer att vara med om. Ta bort en sådan häst istället.

Det blev väldigt off topic här, jag skulle dock aldrig köpa (eller sälja) en häst under dessa restriktioner, och det står jag för, och det oavsett vad jag själv kommer att använda den till. Har jag själv sånt maktbegär över min häst, då har jag kvar eller tar bort. Tycker för övrigt att det är en hel del som sätter startförbud på hästarna för att de skulle ha svårt att se hästen lyckas någonannanstans (har ett par bekanta som har satt det i system), och JAG tycker att det är fel, men det är givetvis upp till dem, även om jag aldrig skulle sälja en häst på det sättet.

Ja, därför är det nästan alltid bäst att ta bort dom för då vet man att dom aldrig behöver utsättas för trav mer. Fast om man har ett bra stammat sto med bra rekord t ex som av nån anledning aldrig ska behöva beträda en bana mer men passar bra i avel så är det ju synd att behöva slakta för att man inte kan lita på folk..
Jag har absolut inget svårt att se mina hästar lyckas med nån annan och just nu har jag två st utleasade och den ena går som en kanon och ingen är lyckligare än jag ( å den nya ägarinnan förståss) . Men de hästarna passar fortfarande på en travbana...så nu har vi t om skrivit om kontraktet på 50/50 i 10 starter och när de starterna är gjorda tillfaller hästarna henne helt o hållet....:bow:

Fast hur vet du att den inte kommer att beträda banan igen?

Jag menar så klart i tävlingssituationer. Det kan vara så att det finns hästar som man inte kan KÖRA och då har de inte på en travbana att göra. De kan vara farliga i VAGN, men utan problem när man rider. Man måste se till varje individ. Och vissa individer borde ha permanent startförbud vid försäljning.

Nä, jag håller inte med dig här, en sådan häst ska inte beträda en bana och det kan du aldrig garantera att den inte kommer att göra även om den har startförbud. Starta kan den naturligtvis inte göra, men beträda en bana kan den ju som sagt göra i andra sammanhang...
Dessutom, bara för att du sätter startförbud på en häst innebär ju inte det att en ny ägare inte kommer att testa att köra den om den nu är farlig att köra, eller hur? Kanske inte den som du säljer till, men den kanske säljer vidare utan att nämna att hästen är livsfarlig att köra... Hur kan du garantera det? Upplys enligt upplysningsplikten, men såld häst är ändå såld häst och det finns aldrig några garantier.

Jo, men om man sätter startförbud på en häst och säger att den är farlig att köra, så får man väl lita på att köparen inte kör den heller. Det var ju du själv som sa att man ska lita på köparen. Om den sedan säljs vidare så kan man inte göra så mycket.

Det kan också vara så att om man inte sätter startförbud på en häst och den nya köparen försöker köra igång den och sedan upptäcker att det inte funkar så kanske han säljer den vidare och nästa i sin tur försöker köra igång den. Det slutar med att hästen vandrar runt hos en mängd olika människor som bara försöker köra igång en häst som inte är lämplig för det - något som någon annan kanske konstaterade för flera år sedan. Bara för att du har mött människor som sätter i system att sätta startförbud för att ingen annan ska lyckas med hästen, så gör inte alla så. Det kan också vara för att man tänker på hästens eget bästa.

Som säljare är man väl ändå ansvarig för att en häst hamnar hos någon som tar hand om den på det sättet som den är lämpad för. Alla travare är inte lämpade att vara på en travbana. Bättre att sälja den som ridhäst, sällskap eller som avelssto om hästen funkar som det. Är den inte lämpad för det heller, så kan man ta bort den. Men att ta bort friska, unga hästar bara för att de inte funkar på travbanan och för att man absolut inte vill sätta startförbud på dem tycker inte jag är moraliskt rätt heller.

Det finns också hästar som börjar bli till åren (typ 10-11 år) och som har tjänat någon miljon och som börjar bli slitna och trötta på travarlivet. Man kanske vill sälja en sådan häst till sällskap eller som ridhäst för att man tycker att hästen ska få en bra pension. Då kan det också vara bra att kunna sätta startförbud på dem, så de slipper slita ända tills de faller för åldersstrecket (eller säljs till Finland och får tävla ännu längre än i Sverige).

Senast ändrad:

Ja, jag tar hellre bort mina hästar än att sätta startförbud av diverse anledningar. Handlar det om skador anser jag att de inte håller för ridning heller, tyvärr är det ju så att travare har en tendens till att vandra runt hos mer än en ägare som ridhäst (men det gör de ju som travhästar också) och alla som köper häst har kanske inte vettet att ta det lugnt med dem... Jag menade inte just dig nu men nog är det många som sätter startförbud på sina hästar för att de inte kan se någon annan lyckas med dem?

Lungblödning, hjärtmuskel o.s.v ligger kanske lite på gränsen, men nog finns det hästar som har kommit tillbaka även efter dessa sjukdomar inom travet. Vi hade bland annat en häst på uppträning som numera startar och gör det bra i Belgien (det var tyvärr inte vår häst, annars hade jag hellre haft kvar honom) efter att ha haft hjärtmuskel. Att helt dömma ut en häst för att man kör fast själv på grund av någon lättare skada tycker jag är att hålla sig själv väldigt högt. Och är det en allvarligare skada, då tar man väl bort hästen istället? Livet som ridhäst behöver inte vara det minsta lättare än livet som travhäst.

Avelsston är kanske en sak. Å andra sidan så kan man väl sälja till avel ändå? Just det har jag själv erfarenhet av faktiskt. Jag jobbade på ett mindre stuteri för några år sedan som köpte ett fyraårigt välstammat sto från ett större stuteri enbart för avel. Hon hade gjort tre starter men var "lite väl glad i att springa" vilket betydde att hon lika gärna kunde skena i vagn. Inget startförbud sattes, och vi betäckte henne. Tyvärr visade det sig att stoet inte gick att få dräktigt och i slutet av sommaren så testade de att köra igång henne, att stå med henne i ett helt år till nästa betäckning när de hade alternativet att testa henne i träning ville de inte. Inget hände och hon sprang väl in 100.000 efter det på ett par år, provades sedan igen och då gick hon att få dräktig.

Nu har vi varit i samma situation ganska nyligen, vi har lite för många träningshästar och har satt ut en unghäst på annons. Fick mail om byte på ett intressant avelssto som vi också var intresserade av, att använda för avel, annars kan vi ju lika gärna ha kvar unghästen om vi skulle hinna med träningen för det är ingen tokig häst, men jag är gravid och hinner inte träna så många hästar just nu. Jag hade gärna bytt faktiskt, men backade eftersom de ville sätta startförbud på grund av en kota som krånglar på henne.

Jag tror inte på mirakel på nåt sätt... Men OM det hade varit så nästa år att hon inte gått att få dräktig, hade jag åtminstone velat haft alternativet att ta en röntgenplåt och om inte den visade något sätta igång hästen innan jag tar beslut om slakt då jag har bytt bort en helt frisk och fräsch unghäst mot den. Att sälja en häst som har en så dålig kota att den inte håller för minsta lilla motion eller igångsättning, som ridhäst, då lär den inte hålla där heller, förstår du hur jag menar? Alternativet är ju då bara slakt om den nu mot förmodan inte fungerar som fölmärr...
Nu vet inte jag hur allvarligt det var med den här kotan, hur de har behandlat eller om de ens röntgat, jag kände bara att även om vårt primära mål med hästen i så fall hade varit avel, så är det ändå ett ostartat ganska ungt sto som trots helt ok "amatöravlarstam" är helt oprövad i aveln. Jag tror det blir tillräckligt svårt att sälja en sådan häst ändå..

Hade jag sålt en häst som de sätter igång igen för travet, så hade jag i alla fall hoppats att de har hjärna att inte fortsätta om hästen får tillbaka de problem som jag körde fast den på... Jag förutsätter också att folk har hjärnor nog att inte rida / köra sina hästar om de är halta, och att de kollar upp dem ordentligt o.s.v. Jag vet att det inte alltid funkar så i praktiken, men det gäller ju inom alla grenar av hästsporten, eller hur? Varför skulle det på det sättet vara lättare att sälja som ridhäst än att hästen hamnar hos en amatör igen inom travet (sedan kan jag förstå som lobysalice nya nick, vad det nu var;) att det inte känns så kul med oseriöst folk från andra länder som ringer och vill köpa hästarna, men de tycker jag ringer på var och varannan häst ändå och de vill ju sällan betala för hästen heller).

Vi är väldigt snabba att dömma ut de som anser att travet är djurplågeri på den här sidan och ett av argumentet är oftast just att travhästar har det så jäkla bra och blir så noga uppkollade o.s.v, o.s.v... Jag står för det, jag anser fortfarande att en travhäst blir betydligt mer kontrollerad än en ridhäst av veterinär och equiterapeut och gud vet allt.... Så personligen så skulle jag inte ha problem med att en häst som jag kör fast med provas av någon annan, oavsett om jag i första hand säljer som ridhäst.

Men är de farliga på något sätt är det väl inte hästens bästa att sälja den??? Då behåller man den i så fall så man vet att den inte används till fel saker... Det finns väl en hel del som kör sina hästar som de köpt som ridhästar? Skenar de då (om det nu är det som är problemet) så lär den ju ändå inte stanna kvar i det stallet så länge till... Så du tror att en häst som har startförbud på sig inte har risk att börja vandra? Eller hur resonerar du?

Man försöker väl alltid sälja sin häst till rätt person som vill ha hästen till det ändamålet man själv tror att den fungerar för, eller gör inte du det? Men det finns ALDRIG några garantier när man sålt en häst att den kommer att ha det perfekt resten av sitt liv...

Men är de farliga på något sätt är det väl inte hästens bästa att sälja den??? Då behåller man den i så fall så man vet att den inte används till fel saker...

Inte nödvändigtvis. En häst som är farlig att köra kan vara hur bra som helst att rida. Då är det för hästens bästa att sälja den om den inte passar in i ens egen verksamhet.

Det finns väl en hel del som kör sina hästar som de köpt som ridhästar? Skenar de då (om det nu är det som är problemet) så lär den ju ändå inte stanna kvar i det stallet så länge till... Så du tror att en häst som har startförbud på sig inte har risk att börja vandra? Eller hur resonerar du?

Jag resonerar som så att om en häst har startförbud när man köper den, så finns det inte mycket mening att köra den heller för den nya ägaren. Talar dessutom säljaren om varför hästen inte ska köras så ökar väl chansen att nya ägaren låter bli. Då kan nya ägaren göra det som hästen är lämpad för och då börjar den inte vandra. Genom att sätta startförbud på den betonar man ju att den inte ska köras.

Man försöker väl alltid sälja sin häst till rätt person som vill ha hästen till det ändamålet man själv tror att den fungerar för, eller gör inte du det?

Det var ju just det jag skrev i mitt förra inlägg!!!!!

Men det finns ALDRIG några garantier när man sålt en häst att den kommer att ha det perfekt resten av sitt liv...

Nej, det vet man aldrig. Just därför ska man sätta startförbud på dem om man vet att de inte funkar som travhästar i alla fall. Man kan i alla fall ÖKA chansen att den har det bra resten av sitt liv.

Senast ändrad:

Jag håller inte med dig. Startförbud garanterar att hästen inte startar. INTE att den inte körs, vilket många gör med sina hobbyhästar... Jag tror inte ens att en person som är ute efter en häst att ha som hobbyhäst ens kollar upp startförbud och så vidare.

Jag hade tagit bort den hästen om den är så farlig att köras... Du vet inte alls vilken situation det uppkommer att de testar att sätta den i en rockard, kanske till och med med småbarn.

Senast ändrad:

fast mångar ggr är ju hästen körbar men ska inte starta av nån anledning. Köper man en häst som ridhäst så behöver man ju inte starta den, eller hur ?
Är hästen tokig på nåt sätt så får man ju tala om det för den nya ägaren sen är det ju upp till den att leka expert vs kamizakepilot....men starta kan den aldrig göra.

Men det är ju det jag menar, köper man en häst som ridhäst lär man ju inte använda den till trav i alla fall, och oavsett finns det aldrig några garantier om man säljer hästen att den nya ägaren gör precis som man vill, för det gör den troligen inte.

Karros vantar tog upp sitt typexempel med en häst som var farlig att köra, och nej, jag anser att en sån häst kan hamna snett i fel händer i vilket fall som helst. Vilket de flesta hästar kan ändå...

Som sagt, jag håller inte med er, kommer själv aldrig sälja eller köpa en häst med sådana restrektioner. Skulle jag känna att jag behöver lägga mig i vad kommande ägare och köpare gör med hästen, då behåller jag den eller tar bort den... Men det är jag...

Jag hade tagit bort den hästen om den är så farlig att köras... Du vet inte alls vilken situation det uppkommer att de testar att sätta den i en rockard, kanske till och med med småbarn.

Tycker du verkligen att det är säljarens ansvar??? Har man upplyst köparen om att hästen är farlig att köras, så är det inte säljarens ansvar om köparen sedan är så dum att den sätter småbarn i en rockard bakom den.

köper man en häst som ridhäst lär man ju inte använda den till trav i alla fall

Eh, du talar ju emot dig själv. Tidigare sa du ju att om man säljer en häst som ridhäst så kanske den nya ägaren tar in den på en travbana i alla fall. Och egentligen - vad är det som stör så mycket om den har permanent startförbud om den ändå bara ska vara ridhäst? Du sa ju själv att den nya ägaren kanske inte ens kollar sådant om han köper en ridhäst.

Det jag sa från början var att JAG ALDRIG skulle köpa eller sälja en häst på de premisserna. Nä, det är inte säljarens ansvar, men är man så rädd att hästen ska användas till fel saker så ska man inte sälja hästen... Upplys gärna, men såld häst är såld häst, anser jag....

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 831
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
405
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 167
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 425
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar