Sv: Anmäla avlivning
Ja, jag tar hellre bort mina hästar än att sätta startförbud av diverse anledningar. Handlar det om skador anser jag att de inte håller för ridning heller, tyvärr är det ju så att travare har en tendens till att vandra runt hos mer än en ägare som ridhäst (men det gör de ju som travhästar också) och alla som köper häst har kanske inte vettet att ta det lugnt med dem... Jag menade inte just dig nu men nog är det många som sätter startförbud på sina hästar för att de inte kan se någon annan lyckas med dem?
Lungblödning, hjärtmuskel o.s.v ligger kanske lite på gränsen, men nog finns det hästar som har kommit tillbaka även efter dessa sjukdomar inom travet. Vi hade bland annat en häst på uppträning som numera startar och gör det bra i Belgien (det var tyvärr inte vår häst, annars hade jag hellre haft kvar honom) efter att ha haft hjärtmuskel. Att helt dömma ut en häst för att man kör fast själv på grund av någon lättare skada tycker jag är att hålla sig själv väldigt högt. Och är det en allvarligare skada, då tar man väl bort hästen istället? Livet som ridhäst behöver inte vara det minsta lättare än livet som travhäst.
Avelsston är kanske en sak. Å andra sidan så kan man väl sälja till avel ändå? Just det har jag själv erfarenhet av faktiskt. Jag jobbade på ett mindre stuteri för några år sedan som köpte ett fyraårigt välstammat sto från ett större stuteri enbart för avel. Hon hade gjort tre starter men var "lite väl glad i att springa" vilket betydde att hon lika gärna kunde skena i vagn. Inget startförbud sattes, och vi betäckte henne. Tyvärr visade det sig att stoet inte gick att få dräktigt och i slutet av sommaren så testade de att köra igång henne, att stå med henne i ett helt år till nästa betäckning när de hade alternativet att testa henne i träning ville de inte. Inget hände och hon sprang väl in 100.000 efter det på ett par år, provades sedan igen och då gick hon att få dräktig.
Nu har vi varit i samma situation ganska nyligen, vi har lite för många träningshästar och har satt ut en unghäst på annons. Fick mail om byte på ett intressant avelssto som vi också var intresserade av, att använda för avel, annars kan vi ju lika gärna ha kvar unghästen om vi skulle hinna med träningen för det är ingen tokig häst, men jag är gravid och hinner inte träna så många hästar just nu. Jag hade gärna bytt faktiskt, men backade eftersom de ville sätta startförbud på grund av en kota som krånglar på henne.
Jag tror inte på mirakel på nåt sätt... Men OM det hade varit så nästa år att hon inte gått att få dräktig, hade jag åtminstone velat haft alternativet att ta en röntgenplåt och om inte den visade något sätta igång hästen innan jag tar beslut om slakt då jag har bytt bort en helt frisk och fräsch unghäst mot den. Att sälja en häst som har en så dålig kota att den inte håller för minsta lilla motion eller igångsättning, som ridhäst, då lär den inte hålla där heller, förstår du hur jag menar? Alternativet är ju då bara slakt om den nu mot förmodan inte fungerar som fölmärr...
Nu vet inte jag hur allvarligt det var med den här kotan, hur de har behandlat eller om de ens röntgat, jag kände bara att även om vårt primära mål med hästen i så fall hade varit avel, så är det ändå ett ostartat ganska ungt sto som trots helt ok "amatöravlarstam" är helt oprövad i aveln. Jag tror det blir tillräckligt svårt att sälja en sådan häst ändå..
Hade jag sålt en häst som de sätter igång igen för travet, så hade jag i alla fall hoppats att de har hjärna att inte fortsätta om hästen får tillbaka de problem som jag körde fast den på... Jag förutsätter också att folk har hjärnor nog att inte rida / köra sina hästar om de är halta, och att de kollar upp dem ordentligt o.s.v. Jag vet att det inte alltid funkar så i praktiken, men det gäller ju inom alla grenar av hästsporten, eller hur? Varför skulle det på det sättet vara lättare att sälja som ridhäst än att hästen hamnar hos en amatör igen inom travet (sedan kan jag förstå som lobysalice nya nick, vad det nu var
att det inte känns så kul med oseriöst folk från andra länder som ringer och vill köpa hästarna, men de tycker jag ringer på var och varannan häst ändå och de vill ju sällan betala för hästen heller).
Vi är väldigt snabba att dömma ut de som anser att travet är djurplågeri på den här sidan och ett av argumentet är oftast just att travhästar har det så jäkla bra och blir så noga uppkollade o.s.v, o.s.v... Jag står för det, jag anser fortfarande att en travhäst blir betydligt mer kontrollerad än en ridhäst av veterinär och equiterapeut och gud vet allt.... Så personligen så skulle jag inte ha problem med att en häst som jag kör fast med provas av någon annan, oavsett om jag i första hand säljer som ridhäst.