Anledningar till att skaffa barn

Sv: Anledningar till att skaffa barn

Nej jag hade ingen aning faktiskt... Jag hade aldrig ens funderat på barn när jag blev gravid. Jag visste inte att han skulle vara världens sötaste när han kom ut.

Men dina föräldrar då?

Jag menar, jag tror att jag kände på mig att just jag skulle få världens finaste unge därför att mina föräldrar har känt så. Och visat det och pratat om det på olika sätt. (Jag har dock svårt att föreställa mig att de numera tycker att jag är världens finaste medelålders kvinna, men vad vet man? :D )

Jo, det får man väl hoppas. Annars verkar det lätt orimligt att man skulle kunna ta hand om det dag ut och dag in - normalt blir jag uttråkad av spädbarn efter en halvtimme ungefär, max.

:D

Ja, det är ju inte för att blöjbyten, amning och mjölkspyor är så otroligt intressanta som man är hänförd över sitt barn.

Jag tror att du kan vara helt lugn i förvissningen att ditt barn kommer att spy ner dig på ett alldeles särskilt charmfullt, begåvat och humoristiskt vis. Och därifrån kan barnets insatser faktiskt bara bli bättre, trots en så stark inledning! :p

Åjo, det tror jag nog dom tycker.;)

Fast jag skulle vilja snäva av det lite - jag tror att jag kommer tycka att mitt barn är det finaste och mest intressanta av alla barn, inte att mitt barn kommer vara finast och mest intressant.

:D

Ja, det är ju inte för att blöjbyten, amning och mjölkspyor är så otroligt intressanta som man är hänförd över sitt barn.

Jag tror att du kan vara helt lugn i förvissningen att ditt barn kommer att spy ner dig på ett alldeles särskilt charmfullt, begåvat och humoristiskt vis. Och därifrån kan barnets insatser faktiskt bara bli bättre, trots en så stark inledning! :p

Jag litar på det! :D Särskilt när jag ser mina vänner som får barn, och faktiskt verkar uppriktigt fascinerade av sin lilla bebis, trots att de inte annars varit några spädbarnsfantaster.

jag tror att jag kommer tycka att mitt barn är det finaste och mest intressanta av alla barn, inte att mitt barn kommer vara finast och mest intressant.

Om du är det minsta lik mig kommer den skillnaden att framstå som synnerligen akademisk när ungen väl är ute! :D

Åjo, det tror jag nog dom tycker.;)

Fast jag skulle vilja snäva av det lite - jag tror att jag kommer tycka att mitt barn är det finaste och mest intressanta av alla barn, inte att mitt barn kommer vara finast och mest intressant.

Jag var orolig innan förlossningen att jag skulle tycka min bebis var ful :o. De flesta spädbarn jag sett tyckte jag varken var söta eller speciellt intressanta. Så jag var uppriktigt nervös för det, så tänkte jag att jaja, ett år av spädbarnstid kan jag väl stå ut med, sedan blir de ju mer intressanta och kanske sötare också :D.

Och jag är ändå väldigt logisk, fast det kanske inte låter så här, men jag har ändå forskat inom fysikens värld och är jättebra på logiskt tänkande när det gäller allt utom mig själv :crazy:.

Nej jag har aldrig kopplat ihop det så. Dessutom var jag redan medelålders kvinna när jag fick mitt första barn, så vad minns jag?? Men jag ser ju på gamla bilder att även jag var söt som socker som liten ;) Vem skulle inte tycka det? :angel:

Men det vore ju inte riktigt praktiskt att skaffa barn för att man är intresserad av utvecklingsfaser och sociala experiment.

:D Så tänker jag med, förutom att jag också verkligen vill ha barn och uppleva det. Men jag tänker ofta att vad roligt när vi får egna barn så att jag kan göra massa experiment på dem:D (lite utbildningsskadad)

Nej jag har aldrig kopplat ihop det så. Dessutom var jag redan medelålders kvinna när jag fick mitt första barn, så vad minns jag?? Men jag ser ju på gamla bilder att även jag var söt som socker som liten ;) Vem skulle inte tycka det? :angel:

Intressant, tycker jag! (Jag tycker att jag var en rätt ful unge som liten, av bilder att döma. :D)

I mitt föräldrahem går en ganska stor del av umgänget och pratet ut på att barnen är så viktiga, fantastiska, begåvade, enastående och alltid ska tas i försvar på olika sätt. Det pratet handlar iofs om alla barn, men hänger ändå ihop med att de egna barnen är Något Alldeles Extra. Det gäller även de egna fosterbarnen, barnbarnen osv. Och det framgår/framgick på något sätt av det där pratet att alla barn är allas barn.

Så jag visste på något vis redan som ganska stort barn (/tidig tonåring) att dels barn är en väldigt stor grej, dels att de egna barnen är extraordinärt fantastiska. Jag minns att jag redan då på fullt allvar trodde att mina högst eventuella kommande barn skulle bli oerhört begåvade, tex. :D (Även om jag inte tänkte särskilt mycket på min egen framtida familjebildning, jag har aldrig varit den sorten som drömmer om man, hem och barn.)

Men hur pratar man om barn i din uppväxtmiljö, om man inte har fört över de här mönstren?

Vem är du tacksam mot? Eftersom du skriver att du inte är religiös, menar jag, så måste det ju vara mot något annat som din tacksamhet riktas?

Jag vet inte riktigt...mot IVF-läkaren? tekniken? Forskningen bakom IVF så att även jag fick bli föräldrer som inte kan få barn på naturlig väg? Jag har ingen aning egentligen, det är bara så det känns. Knepigt.

Så jag visste på något vis redan som ganska stort barn (/tidig tonåring) att dels barn är en väldigt stor grej, dels att de egna barnen är extraordinärt fantastiska.

Det känner jag också igen.

Som svar på TS inledande fråga så: för att vi ville. Och det tycker jag är en lika god anledning som någon.

Har aldrig varit sugen på barn innan jag träffade sambon aka pappan till barnet i magen. Finns väl en triljon (bara lite överdrivet ;)) mer eller mindre vetenskapliga anledningar till varför människor skaffar barn - allt från moderliga instinkter via att vi sniffar oss fram till en lämplig avelshanne för att skaffa barn som garanterar artens överlevnad förbi diskurser om föräldraskap till sociala experiment etc. etc. Att hitta någon anledning till varför just vi vill har inte känts särskilt relevant, utan vi följer det som känns rätt för oss och med tron att vi kan ge detta barn en bra uppväxt.

Intressant, tycker jag! (Jag tycker att jag var en rätt ful unge som liten, av bilder att döma. :D)

I mitt föräldrahem går en ganska stor del av umgänget och pratet ut på att barnen är så viktiga, fantastiska, begåvade, enastående och alltid ska tas i försvar på olika sätt. Det pratet handlar iofs om alla barn, men hänger ändå ihop med att de egna barnen är Något Alldeles Extra. Det gäller även de egna fosterbarnen, barnbarnen osv. Och det framgår/framgick på något sätt av det där pratet att alla barn är allas barn.

Så jag visste på något vis redan som ganska stort barn (/tidig tonåring) att dels barn är en väldigt stor grej, dels att de egna barnen är extraordinärt fantastiska. Jag minns att jag redan då på fullt allvar trodde att mina högst eventuella kommande barn skulle bli oerhört begåvade, tex. :D (Även om jag inte tänkte särskilt mycket på min egen framtida familjebildning, jag har aldrig varit den sorten som drömmer om man, hem och barn.)

Men hur pratar man om barn i din uppväxtmiljö, om man inte har fört över de här mönstren?

Nu var inte frågan riktad till mig, men jag har inget minne av att man pratat om barn i allmänhet på det sättet hemma. Jag tycker fortfarande inte att det är så. Däremot så har jag ett bestämt intryck att mina föräldrar tycker att just jag är värdefull och bra på många vis, och att jag som dotter i huset är mycket viktigare för dem än många andra människor. Men det är kopplat till mig som person, inte mig i egenskap av barn. De har fortfarande den åsikten om mig, även som vuxen, men tycker defintivt inte så om alla barn de stöter på. Barn i sig är ingen stor grej, det är lojaliteten mellan generationerna som är poängen.

Jag är snarare uppväxt med att barn är viktiga för sina föräldrar, och det är de hela livet, men att barn i sig inte är mer värda, fantastiska, begåvade eller intressanta än vuxna. Det är föräldrarelationen som gör barn intressanta (för föräldrarna), inte deras ålder.

Inte för att de egna barnen är mer begåvade än andra, utan just för att de är ens egna barn. Som man står bakom i vått och torrt, i egenskap av deras förälder. I mina föräldrars syn kan man aldrig straffa ut sig från sin barnposition, så att säga, vad jag än skulle göra och vad som än skulle hända, så vet jag med 100% säkerhet att om det verkligen kom till kritan och var kris och katastrof, så skulle föräldrarna stå bakom mig. Oavsett vad som varit innan eller hur trasslig relationen hunnit bli. Just för att jag är deras barn.

Jag vet inte riktigt...mot IVF-läkaren? tekniken? Forskningen bakom IVF så att även jag fick bli föräldrer som inte kan få barn på naturlig väg? Jag har ingen aning egentligen, det är bara så det känns. Knepigt.

Fast det är ju deras jobb att forska, de har ju fått betalt för det. Jag är också forskare, men jag känner inte att de jag forskar om borde vara tacksamma för att jag löser deras problem. Jag gör det ju för att jag själv vill, och får dessutom betalt för det - jag tycker inte mina "forskningsobjekt" behöver vara tacksamma för att jag forskar om dem. Däremot är det ju roligt om de kan ha nytta av det jag kommer fram till, men det känns ju som inte mer än rätt med tanke på att deras skattepengar och deras tid har gått åt till att få fram forskningsresultaten.

Tja vi är en liten släkt och vi har kommit rätt samlat syskon och kusiner. Min syster fick barn som ung, men då var jag ännu yngre och bodde 100 mil bort. Så det är först nu barnen i vår släkt kommer. I väl samlad trupp igen får jag väl säga... 6 barn på 2 år (av tre honkönade) Vi bor utspritt mellan Blekingen och Luleå, så vi är inte direkt nära varandra rent fysiskt.

Jag kan nog känna tacksamhet mot min kropp som fungerar och att det faktiskt gick. Inget som jag tar för givet när jag är 35+. Jag skulle kanske kunna kalla det för tur också. Men... Innest inne känner jag tacksamhet, men det är inte heller något jag går omkring och säger. Ni är de första, förutom min sambo, som jag berättar det för.

Fast det är ju deras jobb att forska, de har ju fått betalt för det. Jag är också forskare, men jag känner inte att de jag forskar om borde vara tacksamma för att jag löser deras problem. Jag gör det ju för att jag själv vill, och får dessutom betalt för det - jag tycker inte mina "forskningsobjekt" behöver vara tacksamma för att jag forskar om dem. Däremot är det ju roligt om de kan ha nytta av det jag kommer fram till, men det känns ju som inte mer än rätt med tanke på att deras skattepengar och deras tid har gått åt till att få fram forskningsresultaten.

Intressant sätt att se på saken, så "bokstavligt" har jag aldrig känt inför forskning. Men jo, jag är tacksam för forskningens framsteg, speciellt som jag mycket väl vet om forskares urusla villkor ( få fasta anställningar, en ständig jakt efter pengar etc) eftersom jag är gift med en sen 15 år tillbaka.

Nu var inte frågan riktad till mig, men jag har inget minne av att man pratat om barn i allmänhet på det sättet hemma.

Barn i sig är ingen stor grej, det är lojaliteten mellan generationerna som är poängen.

Jag tycker att det här är rätt intressant! Mitt eget intryck är att jag kommer från en extremt barnkär familj där barn respekteras betydligt mer än genomsnittligt (något som underligt nog låtit sig kombineras med att nästan alla vuxna oavsett kön är rätt mycket av yrkespersoner ;)), och det är också vad tex barndomskamrater säger om min familj.

Jag tycker egentligen att det där "barn är så fantastiska" är en lite konstig syn, eftersom ingen verkar tycka så om vuxna. När rinner det fantastiska av, undrar man? Detta skulle tex mina föräldar hålla med om, i en mer teoretisk diskussion, men samtidigt skulle de närmast "hylla" och vid minsta anledning ta i försvar varje barn som kommer i deras väg, med extra plusengagemang för barn som kan räknas som deras egna (barn och barnbarn, och några till).

Det är nog en idé om att vuxenhet innebär ett moraliskt ansvar för (alla) barn och det ansvaret förutsätter i praktiken att man är förtjust i barn, för annars funkar det inte - plus en allmän känsla av att barn är rätt kul. Säger kul saker på kul vis, gör kul saker.

Det du skriver om lojaliteten mellan generationerna, tycker jag är jätteintressant. Öppnar för förståelse av saker jag inte riktigt fattat förut.

Inte för att de egna barnen är mer begåvade än andra, utan just för att de är ens egna barn.

Jag tror att det där med de egna barnens enastående kvaliteter är en blandning mellan känsla och förnuft, och att man oftast vet om det. Alltså att man vet att det finns en glidning mellan vad man tycker/känner och hur det är, men också en idé om att det är bra för alla inblandade om man låter det där man tycker/känner få stor plats (mina föräldrar förmedlar utan tvekan samma sak till ett barnbarn som har ett begåvningshandikapp, så det handlar inte just om att jubla över höga betyg).

Det betyder ju att jag hemma kan säga att ungen är så fantastisk, men jag skulle tex inte starta en tråd här där jag bekymrade mig över att tex dagispersonalen inte ser hur sensationellt mitt barn är. :D

Intressant sätt att se på saken, så "bokstavligt" har jag aldrig känt inför forskning. Men jo, jag är tacksam för forskningens framsteg, speciellt som jag mycket väl vet om forskares urusla villkor ( få fasta anställningar, en ständig jakt efter pengar etc) eftersom jag är gift med en sen 15 år tillbaka.

Och världens roligaste jobb med andra fördelar, för att väga upp. Jag tycker inte man behöver vara mer tacksam mot forskare än mot skådespelare, t ex. De har ännu färre fasta anställningar och är ännu sämre betalda.

Dessutom är det inte dåligt betalt att vara forskare, åtminstone inte om man är disputerad. En lön över 25 000 i månaden är ju inte dålig, det är ju mer än genomsnittet i Sverige. Alltså inte dålig.

Det är väl i allmänhet bra om folk jobbar, men att man ska vara tacksam mot alla som gör sitt jobb... Nja. Och forskare gör ju sitt jobb likaväl som kockar eller lärare. Med det plusset att de allra flesta forskare tycker mer om sitt jobb än genomsnittet, åtminstone de jag träffat. Men det är ju snarast en löneförmån, annars blir det ju som att vara tacksam mot Rolf-Göran Bengtsson att han rider hela dagarna - rimligen tycker han väl att det är kul?

Och världens roligaste jobb med andra fördelar, för att väga upp. Jag tycker inte man behöver vara mer tacksam mot forskare än mot skådespelare, t ex. De har ännu färre fasta anställningar och är ännu sämre betalda.

Dessutom är det inte dåligt betalt att vara forskare, åtminstone inte om man är disputerad. En lön över 25 000 i månaden är ju inte dålig, det är ju mer än genomsnittet i Sverige. Alltså inte dålig.

Det är väl i allmänhet bra om folk jobbar, men att man ska vara tacksam mot alla som gör sitt jobb... Nja. Och forskare gör ju sitt jobb likaväl som kockar eller lärare. Med det plusset att de allra flesta forskare tycker mer om sitt jobb än genomsnittet, åtminstone de jag träffat. Men det är ju snarast en löneförmån, annars blir det ju som att vara tacksam mot Rolf-Göran Bengtsson att han rider hela dagarna - rimligen tycker han väl att det är kul?

Åh tack för det här inlägget!
Det finns INGET som gör mig så obekväm i arbetet som vårdbiträde eller personlig assistent, som när folk är så förbannat tacksamma! "Åhh du är så snäll" "Jag är såååååååååå tacksam":crazy: och annat.
Jag är inte snäll eller god, jag gör mitt JOBB.
Nu råkar jag tycka om arbetet men det gör mig inte till någon slags bättre människa värd tacksamhet.

Jättekul med alla svar!

Du skriver .. "för att gå ett steg till i vårt förhållande" och att ni "varit tillsammans i 6½ år och det kändes som det var dax helt enkelt" så det låter som om ni alltid velat ha barn? Och det är absolut inget fel i det, jag förstår absolut att man vill ha barn, men jag tycker inte svaret på varför ni vill ha barn kommer fram riktigt? :laugh:

//r

Varför vi vill ha barn. jaaa, ena är väl just det jag skrev för att gå vidare i vårt förhållande, men men det menar jag inte att alla måste skaffa barn för att gå vidare, det är vårt sätt att göra det. Sen tycker jag det är mysigt med barn också. Tycker det är jätte mysigt att tex sitta och jollra med syrrans son eller sitta ner och skriva alfabetet med hennes dotter. Gnälliga, bortskämda högljudda ungar som skriker och lever f*n klarar jag mig dock utan.

Sen får man ju även nåt ännu mer gemensamt än bara det att man bor ihop och gör saker tillsammans. Vi känner nog att vi får ännu mer samhörighet med varandra också. Vi älskar varandra över allt annat så varför inte skaffa ett barn att älska tillsammans, utvecklas med, fostra tillsammans och leva tillsammans med. Ja listan kan göras lång. Känner du att jag svarat på fråga eller ska jag utveckla ännu mer *svårt* :laugh:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 164
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 939
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama