Sv: Anledningar till att skaffa barn
Fast det där har ju inte så mycket med barn att göra egentligen, utan om hur du förhåller dig till din utbildning. Det är ju detsamma oavsett vad man läser, att man förhåller sig till det man hör och bildar sig en egen uppfattning. Nu råkar jag ha läst lite Piaget och Dewey av yrkesmässiga skäl, men det ser jag definitivt inte som ett måste för att bli förälder. Du går ju ingen föräldrautbildning, utan en utbildning för att bli förskolelärare, det är inte samma sak. Som förälder kommer du ju inte få i uppgift att skriva vad du tycker om Piaget, utan det är ju en del av en akademisk utbildning, att lära sig att kritiskt reflektera över texter man läser. Jag tror inte man behöver kunna det för att vara en bra förälder, däremot behöver man kunna det för att vara akademiker.
Funderingar om hur man själv är och vad man tycker i olika frågor kan man ju ha oberoende av om man är förälder. Det handlar ju mer om att komma till insikt om sig själv.
Fast det där med gränser och vad man ska göra om barnet inte vill gå och lägga sig tror jag knappast man kan bestämma innan barnet är ens är fött, det får man väl se då och anpassa efter situationen? När det gäller värderingar, t ex om alla människor är lika värda, så är det ju inte heller kopplat till förälderskap, alla har ju värderingar oavsett om de är föräldrar eller inte. Dessutom, läser man lite sociologi så inser man att man inte precis behöver slå knut på sig för att överföra sina värderingar till barnet - det är liksom defaultläget. Det svåra, för att inte säga omöjliga, är att INTE överföra sina värderingar till barnet. Och de måste inte vara medvetna för att överföras, alltså spelar det inget roll om jag vet vad jag står i alla frågor, jag kommer överföra mina åsikter till barnet oavsett.
Jag menar inte att man ska försöka bli någon annan för barnets skull, mer att man nog bör försöka tänka igenom hur man faktiskt är och hur man tänker om saker. Jag menar till exempel när man sitter i skolan är det väldigt lätt att glömma bort det tycker jag, man sitter och lyssnar och nickar när man hör läraren berätta "såhär och såhär tycker Piaget, Dewey m.fl bla bla bla", men man lyssnar och sväljer bara, utan att tänka på hur man faktiskt tycker själv, vad man tycker verkar vettigt och vad man faktiskt inte håller med om.
Ibland tycker jag man kan svälja saker, bara för att det är skrivet av någpn känd person. Sen när man till exempel får en uppgift som går ut på att man ska ta fram sitt eget tänkande i en fråga, upptäcker man att "oj, nämen hur tror jag egentligen att det är?". Då är det inte så enkelt längre.
Det är lite det jag menar, att man ÄR hela tiden på ett sätt, men det gäller att ta fram det i ljuset. Hoppas du förstår hur jag menar?
Fast det där har ju inte så mycket med barn att göra egentligen, utan om hur du förhåller dig till din utbildning. Det är ju detsamma oavsett vad man läser, att man förhåller sig till det man hör och bildar sig en egen uppfattning. Nu råkar jag ha läst lite Piaget och Dewey av yrkesmässiga skäl, men det ser jag definitivt inte som ett måste för att bli förälder. Du går ju ingen föräldrautbildning, utan en utbildning för att bli förskolelärare, det är inte samma sak. Som förälder kommer du ju inte få i uppgift att skriva vad du tycker om Piaget, utan det är ju en del av en akademisk utbildning, att lära sig att kritiskt reflektera över texter man läser. Jag tror inte man behöver kunna det för att vara en bra förälder, däremot behöver man kunna det för att vara akademiker.
Funderingar om hur man själv är och vad man tycker i olika frågor kan man ju ha oberoende av om man är förälder. Det handlar ju mer om att komma till insikt om sig själv.
Där håller jag med, att det måste få visa sig i praktiken. Fast samtidigt menar jag lite mer täckande frågor också, som värderingar som gäller t ex att alla människor är lika mycket värda och sådana saker, hur ska jag få fram det till mitt barn? Och tycker min partner likadant? Det är nog den viktigaste frågan. Samt; Hur tänker han göra för att förmedla det till vårt barn? T ex såna saker. Sedan handlar det ju givetvis också om frågor som läggtider, vad man gör om barnet säger emot, sätta gränser osv, fast att aldrig bli arg och skrika håller jag ju med om att det känns "romantiserat" och något man kan vilja ha som princip, men som nog inte kan infrias alla dagar i veckan år ut och år in.
Typ lite så menar jag, fast jag inser nu att det nog blev lite rörigt, men det är det som är intressant när man diskuterar med andra ju, vad man kommer fram till hos sig själv, lika mycket som hos andra, vad vill jag egentligen få fram, haha.
Fast det där med gränser och vad man ska göra om barnet inte vill gå och lägga sig tror jag knappast man kan bestämma innan barnet är ens är fött, det får man väl se då och anpassa efter situationen? När det gäller värderingar, t ex om alla människor är lika värda, så är det ju inte heller kopplat till förälderskap, alla har ju värderingar oavsett om de är föräldrar eller inte. Dessutom, läser man lite sociologi så inser man att man inte precis behöver slå knut på sig för att överföra sina värderingar till barnet - det är liksom defaultläget. Det svåra, för att inte säga omöjliga, är att INTE överföra sina värderingar till barnet. Och de måste inte vara medvetna för att överföras, alltså spelar det inget roll om jag vet vad jag står i alla frågor, jag kommer överföra mina åsikter till barnet oavsett.