Anledningar till att skaffa barn

Sv: Anledningar till att skaffa barn

Jättekul med alla svar!

Du skriver .. "för att gå ett steg till i vårt förhållande" och att ni "varit tillsammans i 6½ år och det kändes som det var dax helt enkelt" så det låter som om ni alltid velat ha barn? Och det är absolut inget fel i det, jag förstår absolut att man vill ha barn, men jag tycker inte svaret på varför ni vill ha barn kommer fram riktigt? :laugh:

Mabuse
"Få skulle ju kalla alla vuxna för mirakel och underverk, så jag förstår inte varför barn är det. Barn är ju inte finare eller mer värdefulla än vuxna, bara yngre."

Tänkvärda rader, tycker jag!

Vad gäller åldern, så tycker jag det är kul att flera svarat tvärtemot det jag trodde, med alla åldrar och att bäbistiden var en transportsträcka.. Själv har jag svårigheter att föreställa mig mitt eventuella barn som äldre än sisådär ett par år haha. Känns konstigt.. kanske är för att jag är rätt så ung själv eller något, jag vet inte..

//r

Jag vet inte heller vem eller vad jag skulle känna så inför, men det är så jag känner helt enkelt. Och jo, det kan väl vara slumpen man skulle rikta den tacksamheten emot, eller exempelvis Gud om man är troende.
Du behöver absolut inte se ditt barn som ett mirakel eller vara tacksamt ödmjuk. Hade jag varit i din sits hade jag nog garanterat gjort det men vi är ju alla olika som bekant.

Jag ville mest belysa att att jag inte ser det som en självklarhet att jag kommer att kunna få barn om jag vill.

Det är absolut ingen självklarhet, det tycker inte jag heller.

Det är tacksamheten jag inte förstår. Och varför det skulle vara ett mirakel - mer än att allt liv är mirakel, från daggmaskarna till oss människor. Mirakel kanske det skulle vara om det vore mot alla odds när människor fick barn, men så är det ju inte. Snarare är ju det normala att folk blir gravida och får barn.

Tacksamhet mot slumpen blir lite konstigt tycker jag, slumpen har ju inte precis ansträngt sig för att få till graviditeten.

Jag är glad och nöjd över att vara gravid, men det är inget mirakel (eftersom de flesta som försöker blir gravida), och inget jag är tacksam för.

Okej.

tio små tecken

Det kanske är olika hur man ser på mirakel. Om man använder mirakel är man kanske som person att man skrattar (åtminstone invärtes) åt en hundvalps första förvåning och förtjusning åt snö, en underbar vintergalopp längst en väg kantad med snötyngda granar och åt en båttur med sin älskade över en sjö när vattnet är rosa av himelens färg och samtidigt mjukt som siden.

Visst är det bara olika former av naturens skifningar men likaväl som att ha barn kan det vara alldeles magiskt.

Ja, det är klart, sånt kan jag också uppskatta. Men mirakel? Mirakel definieras såhär i SAOB:

"Något som till synes inte kan förklaras på naturligt sätt, utan tillskrives ingripande av gudomliga eller övernaturliga krafter, underverk, under."

Jag tycker att en graviditet normalt kan förklaras mycket bra på naturligt sätt, vet inte om det behövs övernaturliga krafter för att förklara hur det kunde gå till? Det är ju liksom ägg och spermier, som är gjorda för att det ska kunna bli barn, inte särskilt övernaturligt eller svårförklarligt.

Jag lägger inga värderingar i frasen 'skaffa barn' men jag kan tycka att det är ett mirakel att just JAG lyckades med 'barnskaffandet'. Och vaddå att det logiskt inte är ett mirakel? Vad är definitionen för mirakel? Jag tycker inte det går att se sakligt ( = "min tolkning är rätt") eftersom vad som är ett mirakel för en individ är subjektivt. 10% av alla par måste få någon hjälp på traven (enligt fertilitetsläkare jag pratade med) för att det skall bli något, och andra får aldrig till det. Jag trodde att det inte skulle gå, hade en läkare som sa att det inte skulle gå, och ändå fick vi till det och hon föddes. Mot oddsen. För mig är det mitt egna lilla mirakel. Precis som om någon överlever en hemsk sjukdom, kan inte det vara ett mirakel också?

Om man skall vara sådan är NEs definition på mirakel :
mira´kel, underbar, uppseendeväckande händelse, oförklarlig och därför vanligen uppfattad som övernaturlig.

För mig är min dotter en underbar, uppseendeväckande händelse.

För mig är det ju ett mirakel att just vi fick den sötaste, gulligaste, roligaste, bästaste, finaste sonen i hela världen! Tänk om jag fått grannens tråkiga unge liksom...

Jag måste säga att jag känt mig rätt utvald också som fått så otroooligt fina hundar som jag fått. Även om jag varit med om att de blivit till. För mig har det känts som en gåva att få de finaste och bästa hundarna också. Mina hundar har aldrig varit "bara en hund". Så där som andras hundar ;)

Själv tror jag att det är en överlevnadsstrategi för barnets bästa att föräldrar får sådana känslor för sitt barn. När allt skiter sig så älskar man dem ändå och kastar inte ut dem genom fönstret eller ger bort dem till någon på gatan.

Jo det vore ju tråkigt om vi alla vore exakt likadana. Kände liakdant och regagerade likadant. Själv tycker jag att det är roligt att folk känner olika och jag har inte svårt för att acceptera olikheter heller.

Precis så känner jag också, måste man vara så j*vla logisk jämt?
Jag kan även få den där övernaturliga känslan, som att Elina alltid funnits hos mig, jag har liksom alltid känt henne, hon har bara väntat på rätt tillfälle att komma ut till mig.
Såklart tror jag inte på det rent logiskt, men det känns så i hjärtat och det skadar ingen att jag känner så, så ingen kan få mig sluta kalla henne för mitt mirakel :love:

Nope inte ett dugg logisk! Det kan jag/vi vara vid andra tillfällen! Jag tänker inte skämmas ett dugg åt att jag frossar i vårt barn i hemmets lugna vrå :) Sen går jag inte ut på stan och skriker det. Men fnissar åt mina kompisar när de får barn och frågar om de fått V Ä R L D E N S finaste barn och faktiskt har ingen sagt nej ännu :D

Jag läste en så härlig inledare i Vi föräldrar. Som handlar om just det här. Hur fint deras barn var och hur fula alla andras barn var. Hur mamman tänkte att de andra mammorna nog ville kidnappa hennes underbara barn för de var så avundsjuka. Hon insåg efter ett tag att de flesta nog kände så för sina barn ;)

Man skaffar nog barn av många olika anledningar som fåfänga, barnkärlek, nyfikenhet, studiesyfte, tristess, leksak, tradition, mm. Jag tror att väldigt många barn skaffas just för att kvinnor inte är fertila hela livet och man vet att man måste/borde köra igång innan en viss ålder för att man inte ska ångra sig och det ska vara för sent. Det är nog puffen som får folk att verkligen ta steget och inte skjuta upp det längre.

Hon insåg efter ett tag att de flesta nog kände så för sina barn ;)

Nog vet man väl (oftast) att man kommer att känna så redan i förväg? Det visste jag i alla fall. Det är ju på sätt och vis en anledning att skaffa barn, eller i alla fall en sorts anledning att föda barn om man råkar upptäcka att man är gravid. Vet man att världens finaste barn kommer att komma ut, så verkar det ju troligt att man kommer att klara av att ta hand om det och ha nöje av det.

Jag vet inte, jag är inte yngre, vi har inte haft lätt att skaffa barn, utan väntat bägge två länge och väl, men barnet vi väntar är inget mirakel eller underverk för det. Och jag säger att vi skaffar barn, inte att vi är ödmjukt tacksamma (till vem? Slumpen? Läkarna?) att jag är gravid. Vi hade tur, helt enkelt, vet inte om man behöver vara tacksam för att man har tur.

Få skulle ju kalla alla vuxna för mirakel och underverk, så jag förstår inte varför barn är det. Barn är ju inte finare eller mer värdefulla än vuxna, bara yngre.

Vad gäller vilken ålder man tänker sig barnen, så skulle jag säga alla åldrar. Det är ju poängen med att föda ett barn, att man får se hur det är i alla åldrar. Däremot har jag lite svårt att leva mig in i att just spädbarn skule vara så gulligt, enligt in åsikt är kattungar och hundvalpar betydligt gulligare och näpnare än spädbarn.

Klart att varje människa är ett mirakel, är inte livet mer heligt än så? Jag är inte religiös alls, men jag tycker att det är helt otroligt att livet faktiskt finns, att vi finns, att jorden finns, u name it. Jag är i alla fall oerhört tacksam för att jag fick barn, och att min son är frisk. Att som Minna86 se till människan som ras överlevnad är en smula torftigt för min del.

Nej jag hade ingen aning faktiskt... Jag hade aldrig ens funderat på barn när jag blev gravid. Jag visste inte att han skulle vara världens sötaste när han kom ut.

Nog vet man väl (oftast) att man kommer att känna så redan i förväg? Det visste jag i alla fall. Det är ju på sätt och vis en anledning att skaffa barn, eller i alla fall en sorts anledning att föda barn om man råkar upptäcka att man är gravid. Vet man att världens finaste barn kommer att komma ut, så verkar det ju troligt att man kommer att klara av att ta hand om det och ha nöje av det.

Jo, det får man väl hoppas. Annars verkar det lätt orimligt att man skulle kunna ta hand om det dag ut och dag in - normalt blir jag uttråkad av spädbarn efter en halvtimme ungefär, max. Så jag litar på att man kommer tycka det egna barnet är betydligt intressantare. Ungefär som att man gärna umgås med den egna hästen timmavis, men en helt främmande häst är ju inte alls lika rolig.

Klart att varje människa är ett mirakel, är inte livet mer heligt än så? Jag är inte religiös alls, men jag tycker att det är helt otroligt att livet faktiskt finns, att vi finns, att jorden finns, u name it. Jag är i alla fall oerhört tacksam för att jag fick barn, och att min son är frisk. Att som Minna86 se till människan som ras överlevnad är en smula torftigt för min del.

Vem är du tacksam mot? Eftersom du skriver att du inte är religiös, menar jag, så måste det ju vara mot något annat som din tacksamhet riktas?

Intressant fråga. Jag kan hålla med Kattennizze om att känslan är just tacksamhet, över att allt har gått bra och att barnen är friska och utvecklas och mår bra. Jag kan nog känna mig tacksam även för andra förmågor jag har, tacksam för att just jag har kapacitet att göra ett eller annat. Men samtidigt kan jag hålla med om att det kanske är konstigt att känna tacksamhet rakt ut i rymden och att tacksamheten kanske borde ha ett mål för att vara logisk. Samtidigt är det en skön känsla att känna sig tacksam och priviligerad över det som finns i ens liv. Motsatsen till att känna sig som ett offer på nåt sätt.

Nej, livet är inte mer heligt än så för ordet tappar ju sin mening om allt liv på jorden är mirakel, då inträffar det ju miljarders mirakel varje dag och det går inte ihop med ordets betydelse...
Men den känsla som ni pratar om är väl helt enkelt mamma-kärleken som finns just för att man inte ska lämna ungen i skogen. Det måste ju vara samma urkrafter som gör att alla djurmammor gör allt för sina ungar. Men vi människor filosoferar lite mer runt det eftersom vi har en hjärna som klarar det.
Om du tycker det är helt fantastiskt att livet finns måste du ju går runt och vara fascinerad hela dagarna...och hur reagerar du då på något som faktiskt är ett mirakel (enligt ordents betydelse)?

Jag tycker mino har en bra poäng. Det är så inpräntat i oss att man ska ha barn så många skaffar de bara för att de inte ska bli för gamla för att ångra sig. För ofta när man hör folk berätta varför de skaffade barn så var det antingen att de råkade bli gravida eller för att det var dags för nästa steg i förhållandet. Ingen av de anledningarna beskriver ju egentligen varför....

Mycket intressant diskussion, speciellt för mig som kämpat i många år för att få reda på vad man ska med barn till;)

KL

Varför man skaffar barn? Det kändes väl som en bra idé just då. Kan inte minnas att vi hade någon djupare diskussion i ämnet och ingen av oss är heller särskilt barnkär. Några tillverkningsproblem hade vi inte så det skiljer knappt 1,5 år barnen.

Om någon undrar så är man precis lika tacksam för de barn som inte är fullt friska (jag köper inte riktigt mirakelsnacket och den ljusrosa skimret). Jag är ganska rationell, och oavsett om man får friska eller mindre friska barn så är det bara att kavla upp ärmarna och ORKA.

Nu har jag två tonåringar, tycker nog faktiskt att det blir roligare och roligare ju äldre de blir. Nu går det ju att diskutera och få genomtänkta svar. Och göra saker tillsammans med barnen som alla uppskattar - typ en god middag, loda runt i Paris och göra ingenting etc (jaja, jag är hyperallergisk mot nöjesfält av alla de slag).

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 164
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 939
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama