Anky i Globen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Anky i Globen

oj vad spännande det var! Lite synd tycker jag att hon inte red själv menmen;D

Vilka fina byten din häst gjorde, Johanna!:love:

Fast man fick ju se henne rida under uppvärmningen :)

Men Don Corleone :love: om du tröttnar på honom kan jag ta över honom :angel:

Hur kul som helst! Jag hade kunnat sitta där hela dagen, de tog ju slut så fort! :) Cool som man är så åkte vi inte fel en ända gång på vägen dit :P Tog några halvdana kort på uppvärmningen och clinicen men på söndag snor jag med mig pappas kamera så de blir lite kvalite på bilderna! =)

*KL*

Det var spännande och lärorikt! Roligt att se Anky ta upp grunderna så väl.
Jag fick massa bra bilder, lägger upp alla på söndag!

Ja lägg gärna ut dom! :idea:

Jag tycker att clinicen som vanligt var för kort, alldeles för kort, dom borde lärt sej att dra ner på annat vid det här laget:cool: Det är svårt att hinna något på 45 minuter. Hade varit intressant med dubbla tiden och ett par ekipage till, tycker jag.

Vilken trevlig liten häst hannahoj:love:

Jag satt och funderade på diskussionerna om Ankys systemn går ihop med den mer klassiska tyska ridningen, jag gillar hennes system, för det är enkelt, inte krångligt.
Jag tänker att man kanske måste ha den klassiska dressyren i ryggmärgen innan man kan använda hennes system, börjar tro att det är en förutsättning för att det ska fungera?? Vad tror ni andra?

Tänkte också på värmningen innan, det är så intressant att se hur de rider mer i träningssyfte, de här duktiga, jag gillar den biten varje år:idea:

Anky var ju med också och :eek: vad hon sitter still:bow: Och påverkar ändå hästen. En del (även av dessa duktiga) spänner rumpan så man blir trött själv :crazy: i försöken att få tag på hästen. Anky bla, bara sitter där. La också märke till att hennes häst var den mest rakriktade av alla, :bow:

Vad la ni andra märke tilll? (Det var ju en massa mer men det jag just nu kom på)

Hoppsan - slant lite på tangenterna...Jo angående värmningen hade jag väldigt svårt att se något annat än ekipage nr 8 som ägnade sig åt nå't som faktiskt gränsade till osmakligt. Hästen hade inte en chans att värja mot hennes sporrar o tygeltag...om hon gör så mot hästen inför ett nästan fullsatt Globen, vad gör hon då hemma då ingen ser :o.

Clinicen var som sagt lite kort och jag var faktiskt förvånad över hur starka hästarna var som visades. de drog ju ryttarna ur sadel alterntivt drog in näsan. Men jag tycker Anki är fantastisk att lyssna på - allt verkar så enkelt. Det var likadant i Linköping för några år sedan. Mycket inspirerande

Förresten - är det någon som vet vilka ekipage som red på värmningen ... Brink kände man ju igen och Monica T men resten...Nr 8 tex

Har för mej att hon var holländska. Men jag tycker 10:an var värre, 8:ans häst var så laddad och jag kände viss sympati:cool: (av nån anledning....)
Jag vet inte hur ok det är med namn och diskussioner om dem:confused:
Men 10:an var inte så kul.....tycker jag, inget samarbete alls häst-ryttare.
(Och jag har full förståelse inför Globenpublik i o f s:o)

Den du nämnde (3;an) var väldigt spänd i hela kroppen, när hon red.....så snygg i sadeln egentligen, sitter bra i grunden, man skulle vilja se ut så:cool: Men hon fick jobba rejält i kroppen i sina försök att rida hästen och det blev väldigt anspänt. Som jag såg...

Jag njöt i fulla drag.

På framridningen var det som slog mig mest att där sitter några av världens bästa ryttare, på världens bästa hästar, och har svårigheter.

Anky och Jan var de som hade mest egen kroppskontroll och kunde via den matcha sina hästar makalöst noggrant och generöst. Och Anky var den som red noggrannast, det var så tydligt att hon var den som verkligen tog igenom övergångar och halvhalter och att hon inte nöjde sig förrns det var riktigt bra.

Det lös sedan igenom på hennes clinic som jag blev enormt imponerad av. Det som slog mig var bla att hon ville ha bytena för ytterskänkeln, och att hon flera gånger bar eleverna att lätta på ytter, ge eftegift på ytter.
(utöver att hon var så extremt noggrann med "lätt hand".

Det tycker jag också var märkbart vilken tydlig skillnad det blev på hästarna av så lite korrigering.

Det är lätt att ha åsikter om fina hästar, vilket det var, men jag imponerades av Emelie, som ödmjukt bjöd på sig i själv och sina svårigheter. Vilken vilja:bow:

Och Johanna, du borde fått mera beröm för din sits:bow:
Jag skulle inte vilja ha din häst, även om han var underbar, jag skulle vilja ha dig som ryttare på mina hästar.:bow:

Håller med dej. Och :bow: till båda tjejerna!

Ja, jag tänkte också på det där med bytena, och att lätta på ytter i tex öppnorna:idea:
Faktum är att jag provade och lekte lite med det själv igår, (att lätta en aning på ytter i öppna och kändes en klar skillnad!) OM man först har allt på plats, då händer något, hästen kliver mer o friare. Det är det jag gillar med hennes ridning det är inte krångligt, det är enkelt och positivt, men det förutsätter att grunderna, nogrannheten (som hon visar så tydligt), sitter.

Precis som ang hela det system hon har så tänker jag att förusättningen är att ryttaren redan har väldigt mycket på plats, har grunderna. Då först kan man förstå och använda sig av den, tror jag.

Från det lilla jag kan fatta ang ridning på den nivån, (dvs cirka noll:cool:) så tänker jag att man kan inte gå in i en öppna med att lätta på ytter men när hästen är rakriktad och jobbar rätt i öppnan - då blir det ännu lite mer att lätta ur i ytter lite. Men det är bara mina egna reflektioner.

Som du säger, det var verkligen världsklass på ryttarna på värmningen och ändå så framstår hon som så ännu mycket mer världsklass vid jämförelse (och den som kommer i närheten är Jan, jag håller med) :bow::bow: Hon är så oerhört noga och samtidigt lätt och mjuk i sin ridning.

Svårigheterna en del hade visar bara hur svårt det är att rida:crazy: Det är lite skönt att se också, att även de bästa kan ha problem ibland:o

Ja, jag är otroligt imponerad jag också, men hade velat se mycket mer av hennes clinic.

Vad la ni andra märke tilll?
Jag såg fredagens fm.
Jättekul att få följa ekipagen från frmskrittning till passage. Blev glad av att se hur mycket skrittpauser många använder. Som ett beröm när en övning gick bra. Brink tex.

Anky var kanon. Noggrann. Man ssåg så tydigt hur hon successivt plockade ihop hästen och ökade kraven.

Såg också dagens dressyr. Wow! Vinnaren Cornelissen/Parzival hade utstrålning, elegans, och harmoni.

Briar är ju en riktig läckerbit, synd bara på svansen...

Egentligen kom jag för att se Don Charly då jag sjäv nyligen köpt en avkomma efter honom, men jag kom för sent. Såg alla utom Minna :mad: MEN jag fick en glimt på ärevarvet :d

Fler betraktelser (lite off topic i sammanhanget.) Någon dressyrryttare hade senskydd på uppvärmningen. Någon hade brun sadel och svart träns på Grand Prix:n, det var mycket bling bling på pannbanden.:)

Lite knapplån

Jag skulle egentligen inte ens gå på clinicen, men sen fick jag och min kompis biljetter för bara 100 kr styck, jättebra platser! Vi tittade lite på uppvärmingen och på clinicen. Anky var så bra, rolig och förklarade bra på den korta tiden som var.. Kändes skönt att höra Anky prata och höra att det som världens bästa ryttare lägger fokus på är det vi också lägger fokus på. Som att man aldrig ska rida runt i något som är bra, utan att man alltid ska utveckla och göra det svårare, att gå tillbaka när det inte fungerar, små steg i trav osv. En sak jag verkligen började tänka på är att när det är bra ska man sitta still och vara nöjd och inte ge hästen signaler i onödan. Det vet jag själv att jag är dålig på så det ska jag verkligen försöka tänka på.

De som red var duktiga! Modigt att faktiskt rida lektion inför ett halvt fullsatt Globen och bli kritiserad så öppet. Gillade hannahoj's häst mer än EBs. Kanske beror det på att små & kvicka hästar tilltalar mig mer än stora med tanke på min egen storlek? Och Johanna hade väldigt bra sits, både i inverkan och så var den snygg att titta på!! :love: Jag är avundsjuk och ska nu under vintervilan verkligen sitsträna! Fast det är svårt med helt nya ridstövlar...

*kl*
Men vad har det tagit åt Anky? I går kom hon in på en "prisutdelningshäst", fine with me om man har sådana resurser. Den gjorde absolut ingenting när Anky travade med myrsteg på ärevarvet;). I dag kommer hon in på samma häst, men har en hästskötare som gick bredvid - hästen gjorde ingenting!! I dag gick hon ut från ärevarvet...

Hon kanske är gravid igen.....:D Då blir man lite harig....

Jag tror faktiskt att hon lät Brink få rida sitt sista ärevarv på Briar i Globen och ta emot publikens jubel.:)

Ja, det tror jag också och tycker det var rätt gjort. Vilket känsla när Jan/Briar red ärevarvet därinne -hela publiken stod upp. Dlad att vara där!!:bump:

Det tror jag med :)

Jag såg nog förresten Ironwill och antagligen Salinero samt shaklima (?) som satt på samma läktare som mig. Dessutom hade jag ett proffs ovanför som noga resumerade allt som hände och lite till på bred värmländska, lite charmigt till en början men lite mycket efter tre dagar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka