Ångest på högnivå...

Sv: Ångest på högnivå...

Partsinsyn javisst. Men att socialen på eget bevåg ska ta reda på IP-adresser och ge vidare till den ena parten...? Känns märkligt.

Länstyrelsen sa att information som detta går under sekretessen + någon paragraf i socialtjänstlagen, inte för att jag är så insatt..
Så dom skulle undersöka vidare om varför dom gett ut detta..
Man ska kunna få vara anonym även fast man skickar ett mail till dom..
Men på måndag ska jag ta o ringa socialen igen och fråga en annan som jobbar där hur detta fungerar igentligen..

Jag och sambon träffade på dom anmälda idag och visade upp både mailet + IP-numret.. Såg att det var mitt, tur att sambon inte är någon datanörd som kan se vad vi har för någon..

Men har man inte ALLTID samma ip-nummer?
Om vi skulle säga såhär att någon hjälper dom och få fram namn osv vem som har ett IP-nummer, kommer det fram att det är mitt även fast jag fått ett "nytt" (om jag gör som ni sa)??

Inte alls. De har väldigt långtgående skyldigheter under god förvaltnings sed och att tillmötesgå en part.

I en avkunnad dom från kammarrätten har domstolen till och med kommit fram till att en sms i förvaltningsanställds PRIVATA mobiltelefon utgjorde offentliga handlingar. Därför var myndigheten skyldig att gå igenom den anställdas sms och lämna ut delar av dem. Detta gäller offentliga handlingar. Skyldigheten vid partsinsyn går längre.

Att ta reda på från vilken IP adress ett mail har skickats görs väldigt enkelt igenom en knapptryckning i mail programmet och ligger väl inom deras skyldighet att gå parten till mötes.

Men för att lugna trådskaparen. Det är som det nämnts tidigare inte säkert att de verkligen har IP adressen och har de den så är det svårt att komma vidare så vidare h*n inte har någon kommunikation med dem från samma abonnemang.

Hur har det gått för dig? Läskigt det där, förstår att du är orolig, med missbrukare ska man vara försiktig...

Jag är inte ett dugg förvånad att socialen gett ut denna information, jag har själv varit i liknande situation... man tycker ju att man kanske vill anmäla folk anonymt av en anledning liksom, sen om det skulle visa sig att anmälan bara är skit snack kan man väl rota rätt på den anonyma då?:crazy:

Jag tycker du bör försöka bryta kontakten med dessa människor, de är inte pålitliga och med ett litet barn i sitt liv vill man vara trygg! Självklart ska du kontakta polisen och prata om ditt problem och din oro, säg sanningen och du - tänk på dig och ditt barn först nu! Ta hand om er, och håll dig ifrån dessa människor!

Jag gjorde som du sa och IP-adressen vart inte samma..

Min bror fixade något genom något företag som heter Relak** som ska dölja min IP-adress, men funkar det bara NU eller? för dom som blivit anmälda har ju redan min IP-adress även fast den inte nu är den samma eftersom jag gjorde som du sa..

Men jag menar på att om dom går till polisen så kan det ju inte vara såå svårt för dom egentligen o ringa min internetleverantör och få reda på det sättet! Eller är det så nu att den IP-adressen som dom har inte längre "funkar" och då kan inte min leverantör heller se vem som haft den, eller hur jag nu ska förklara...

Jag och sambon försöker bryta kontakten med dom men det kommer bli svårt då vi bor ca 120 m ifrån varann och stöter på varann nästan dagligen..

Men vi har bestämt oss för o flytta snart, vi flyttade från ett ställe för att där kunde man inte bo mer än 1 år innan man vart inblandad i massa skit och så flyttar man hit så blir det samma sak här...

Livet är inte alls rättvist..

Aa jag ska ringa polisen och berätta om allting och säga att jag är rädd och har en oro hela tiden..
Vet ju vad killen som vart anmälde kan göra speciellt när han är narkotikapåverkad, har sett det live och det var inge kul.. ´men men..

Puttar upp lite då jag behöver någon som kan försöka berätta svaret om det jag skrev till svartfot..

Jahapp fick nu veta att jag blivit anmäld för urkundsförfalskning..
Polisen vet ej när förhör och sådant ska hållas, hatar o sitta på streckbänken och bara vänta o vara orolig..

Åhh att den där kärringen inte kan erkänna att det var hon som skickade mailet, utan nu är det jag som fick ta skiten..
Även fast jag säger att jag är oskyldig så tror inte dom anmälda på mig utan tror hellre på systern..

Jahapp fick nu veta att jag blivit anmäld för urkundsförfalskning..
Polisen vet ej när förhör och sådant ska hållas, hatar o sitta på streckbänken och bara vänta o vara orolig..

Åhh att den där kärringen inte kan erkänna att det var hon som skickade mailet, utan nu är det jag som fick ta skiten..
Även fast jag säger att jag är oskyldig så tror inte dom anmälda på mig utan tror hellre på systern..

Va? På vilka grunder?

Men, alltså... va??
Sinnessjukt.

Det börjar kännas som "allmänheten" borde få information om att anmälan via internet inte är anonymt....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 237
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar