Ångest på högnivå...

J

Japanesen

Tjolahopp..
Har lite problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med..

En kompis har satt mig i trubbel tror jag då hon anmälde sin syster till socialen att hennes syster o kille dricker och tar droger..
Dom har barn ihop och nu hotar Systern och killen att dom ska polis anmäla den som skickat mailet genom ip-adressen och det är så att hon anmälde dom från min data alltså min ip-adress..
Har pratat med henne som gjorde det och nu är hon feg och säger att hon inte tänkter berätta att det var hon ifall det kommer fram :crazy:..

Hoppas ni kan lugna mina nerver :(

Sv: Ångest på högnivå...

Du menar att socialen ska ha gett ut ip adressen som anmälan kom ifrån? Låter heeeeelt osannolikt. Något stämmer inte i den historien om jag inte fattat något fel.

1. Hur skulle de få reda på IP-numret?

2. Vad finns det att anmäla??

Du kan nog slappna av.

Enligt dom så har dom kontaktat polisen och ska genom dom få tag på ip-adressen, vet inte om polisen kontaktar socialen eller hur dom tänkt men i slut ändan så kommer det ju peka mot mig..
Jag och dom som hon anmälde är inte så bra vänner just nu så dom kommer ju tro att det är jag..
Dom är som alla andra missbrukare, dom har ju förnekat till socialen att dom inte håller på med sådant och är nu jätte arga..

Är skit rädd att soc ska lämna ut min ip-adress till polisen som sen kontaktar min internetleverantör och berättar att det är jag..

Jag har själv ett barn på 7 månader och vill inte hamna i sådanthära...

Dom kan ju anmäla mig för förtal eller vad det heter..

Du kan nog vara lugn, att polisen i samröre med socialen skulle lämna ut en anonym tipslämnares ip-adress till de personer som blivit anmälda finner jag väldigt otroligt..

Jag har extremt svårt att tro att polisen skulle prioritera att få tag i en ip-adress till en person som har anmält att två personer missbrukar alkohol, droger och missköter sina barn.

Det finns liksom inget för de här personerna att anmäla och ingen anledning för polisen att efterforska! Det är inte brottsligt att anmäla missförhålllanden till socialen. Dessutom har många internetleverantörer valt att hemlighålla sina kunders ip-nummer för myndigheter och rättsväsende pga den nya lagen mot nedladdning.

Det enklaste för dig borde väl vara att ringa socialen anonymt och fråga hur sådana här ärenden hanteras samt att ringa och fråga din internetleverantör och fråga om din ip-adress är hemlig så får du svart på vitt. Vi här kan ju inte göra något annat än att sitta och gissa.

Åhh gud tack för att ni finns =)

Ska ta och ringa min internetleverantör imorgon bitti..
Ska jag säga som det är till dom?

Har mailat min mammas kusin som jobbar på socialen fast i en annan kommun om vad som gäller och om dom har tystnadsplikt..

Men när jag gogglade lite så står det att polisen får ta del av information från ex telia ifall brottet kan ge fängelse..
Nu är jag säkert larvig men kan detta ge det som min kompis gjorde?
Tänkte på att det var därför hon gjorde det från min data..

Nej hur skulle det kunna göra det ?

Du kan sova lugnt i natt, skulle socialen lämna ut sina anonyma tipsare till höger och vänster så skulle det bara drabba barnen i slutänden eftersom ingen skulle vilja anmäla då.

Men när jag gogglade lite så står det att polisen får ta del av information från ex telia ifall brottet kan ge fängelse..
Fängelse får man inte för civilkurage och medmänsklighet det får man för brott!
Du får anmäla anonymt och ingen kommer att söka källan, är jag inte helt ute och cyklar tror jag inte ens att de får söka.
Det faller ju på sin egen orimlighet att man skulle åka dit för att man anmäler missförhållanden/brott.

Okej.. Tack..

Vart bara så orolig då dom sa att dom ska anmäla till polisen och där igenom få veta vem som skrivit mailet..
Skönt då kan jag somna =)

Dom kan anmäla hur mycket dom vill, att polisen skulle göra en utredning på detta ser jag högst osannolikt. Dessutom är straffet för förtal (vilket detta knappast är) böter, grovt förtal kan ge fängelse.

Däremot tycker jag att du ska ta ett snack med din vän. Om hon verkligen är villig att ge dig skulden för något hon har gjort, är hon verkligen en vän?

Enligt dom så har dom kontaktat polisen och ska genom dom få tag på ip-adressen, vet inte om polisen kontaktar socialen eller hur dom tänkt men i slut ändan så kommer det ju peka mot mig..

Jag gissar att de inte ens har kontaktat polisen, och kommer inte heller att göra det. Min erfarenhet av sådana människor är att de ljuger ihop något skrämmande och komplicerat enbart för att skrämmas. Det är effekten av hotet de vill åt. De vill sällan driva någon process eller få en rättvis bedömning av någon oberoende part (som t ex polisen). De vill bara få som de vill, eller hämnas.

Ofta funkar det ju. Folk backar när någon låter tvärsäker och arg, och hotar med myndighetsinblandning. Du kan ju använda dig av samma metod, fast vara snäppet värre, ifall de skulle kontakta dig.;) Tills dess skulle jag varken ringt internetleverantör eller nåt annat.

De har ljugit ihop en vals för att få dig att erkänna. Internetleverantören kan lämna ut IP-adressen om det föreligger brott. Att anmäla någon till soc är INTE ett brott.

Så nu har jag ringt alla myndiheter jag kan komma på..

Polisen säger att dom inte kommer utreda vem som har vilket IP-nummer, iallafall inte till något sådanhär..
Min internetleverantör sa att dom ger ut mina uppgifter ifall polisen har ett domstolsbeslut..
Länstyrelsen ska utreda varför socialen gett ut IP-Numret till obehöriga, då enligt polisen så går det uder sekretesslagen..
Har pratat med socialen men fick inte prata med henne som har hand om ärendet så det var svårt och få veta varför hon gett ut den informationen..

Men har dom verkligen fått tag på din IP-adress?

Det blir ju ännu krångligare om det kommer fram till de anmälda att någon håller på att röra i det här, då fattar dom ju att det är någon dom "hotat" som gjort det...

Jaa det har dom..

Varför jag rör om i denna gryta är just för att det är min IP-adress mailet kommer ifrån och jag har ju ine gjort något och varför ska jag straffas för det??

Har du fått reda på det av socialen eller av "de som hotar" ?

Om det är "de som hotar" så är det bara ett sätt att få dig att erkänna.
Skall jag vara ärlig så tror jag inte en sekund att soc har givit dem din IP adress - isåfall bryter de ju mot sekretessen.

Vad märkligt att länsstyrelsen sa att det var sekretess. Då de är parter i målet och har partsinsyn [16§ FL] så har de in princip rätt att fåreda på ALLT. Partsinsynen begränsas bara av ”hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt” [14 kap 5§ SekrL]. Synnerligen vikt är väldigt, väldigt starka skäl. Även om man själv tycker att man har det så brukar inte uppgifter om anmälaren falla under detta, efter vad jag har förstått.

Men jag tror du kan vara ganska trygg. Men tänk på några saker. Det kan vara en ide att stänga av modemet/bredbandet och sätta på det igen eftersom ni då får en ny ip-adress. Denna är tyvärr ofta ganska snarlik den gamla. Så det kan ha trotts det vara bra om ni aldrig svara på mail, ha msn kontakt eller l i k n från samma abonnemang, som ni gjorde anmälan ifrån. De får då tillgång till din ip-adress.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 237
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar