ångest över mat

Sv: ångest över mat

Och där fick du svaret;

"Det är otroligt svårt, om inte helt omöjligt, att tex lägga sig 500-1000 kcal i över eller underskott och kunna hålla det så utan att faktiskt räkna. Höftar man lite här och där blir lätt ett par hundra kcal fel, och det räcker gott"


Att gå ner eller upp i vikt kan man absolut lyckas med utan att räkna kalorier, men att göra det på ett specifikt sätt gör att man själv måste vara mer specifik med sin mat. Som sagt, uppskatta den där halva näven nötter fel, ta lite mer pasta till lunch än räknat, underskatta hur mycket brödet innehåller och det där underskottet på 500 kcal blir "uppätet".
 
Sv: ångest över mat

Ingen jag känner äter kvarg, utom de som högst medvetet vill minska kaloriintag och vikt. Kvarg till frukost skulle jag inte räkna som "normal" frukost. (Däremot allt som kan hittas på en hotellfrukost är en normal frukost :D )

Nä, jag kanske har lite konstig syn på "vanlig mat". Jag läser mest träningsbloggar, umgås och pratar mycket med andra träningsintresserade och har en sambo som är väldigt träningsintresserad. Så baserat på dom frukostar jag ser så är det en vanlig frukost. :)
 
Sv: ångest över mat

*delvis kl*

Och jag gick ner iaf 15 kg i vikt utan att räkna kalorier. Sen lärde jag mig det, gick ner 15 kg till och drog på mig en ätstörning som jag levt med i 8 år nu. (Som INTE har gjort att jag hållt mig smal ifall någon skulle bli hetsad, jag har gått upp och ner något otroligt för att jag fått panik och hetsätit av ångest när jag inte lyckats hålla mig till de kalorier jag tänkt osv) Jag tycker att det är både dumt och onödigt att tipsa en person med matångest om att börja räkna kalorier. Mat är och ska få vara njutning, liv, glädje, spontanitet och massor av andra positiva saker. En del av livet, men inte något som man ska behöva vara besatt av eller som ska behöva uppta hela ens tankeverksamhet. Att göra mat till siffror och att känna sig tvingad att väga, mäta och kalkyrera allt man äter kan väldigt lätt leda till stor press, stress och prestationsångest, följt av kontrollbehov och andra destruktiva beteenden och känslor. Det är så totalt onödigt. Hälsa kan man ha ändå, balans handlar inte om siffror utan om att äta regelbundet, tills man blir lagom mätt och av varierade råvaror. Att kanske begränsa sötsaker och skräpmat till helgen.


Jag önskar att jag aldrig lärde mig att räkna kalorier. Jag säger inte att det är svartvitt och alltid dåligt, det fungerar säkert jättebra och helt problemfritt för många, men att tipsa om det för en ung person som redan har massa matångest känns bara... väldigt fel.
 
Sv: ångest över mat

Ja, tänk vad olika det kan vara! Jag använder appen nu och tycker att jag har fullt sjå med att äta upp hela min pott - trots att jag ligger på ett underskott som ger en viktminskning på 1 kg i veckan.

Men det beror ju jättemycket på vad man äter också! Jag äter ofta rätt kalorisnål mat, mycket grönsaker och magert protein som fisk, kyckling och vilt. Då får man mycket mat för sina kalorier. Tycker jag. :)

När jag började använda appen var jag förvånad över hur mycket jag skulle äta. Men jag äter också ganska mycket kalorisnålt, är vegetarian så äter massor av grönsaker, äter sällan såser, äter alltid havregrynsgröt till frukost osv.

Sen tror jag dock inte att det är så lämpligt för en med ätstörningsproblematik att börja räkna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 259
Senast: chaosgirl
·
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 663
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 606
Senast: Monimaker
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp