Angående hagdiskussionen

Sv: Angående hagdiskussionen

Du funderade inte på att hålla igen på supandet? :angel:

Ursäkta, men jag kunde inte låta bli. :o :D

LIA

*skrattar* Med tanke på att folk typ ritar kors i taket i ren förvåning de enstaka gångerna när jag dricker alkohol så slog mig inte just den tanken, men det kanske hade underlättat det hela förstås ;)

Jag flyttade vattenkaret inför en vinter, för att få det närmare badrumsfönstret och kunna dra slang (istället för att bära dunkar), och så flyttade jag foderlådan när jag började med fri tillgång, för att få den närmare stallet (för att slippa halka runt i mörker och fylla, och enklare se när det behövde fyllas på). Dvs precis som jag skrev rent praktiska orsaker.

Tack då förstår jag. Optimal fri rörelse för hästarnas välbefinnande samtidigt som så minimal fri rörelse och bekvämlighet för det männskliga välbefinnandet.

Samma här, mina hagar är det nästan ingen lera i och vi har lerjordar samt haft hur mkt regn som helst här i trakterna. Beror på utformning av hagar också samt möjligheter att byta hage då och då.
Sedan är våra marker mkt kuperade och vattnet rinner då av. Vid grinden är det lite geggigt men mina hästar står aldrig där om inte vi befinner oss där vill säga.:smirk:

Jag tror lerhagarna blir till av den anledningen oftast att människor inhängnar platta fyrkanter där vattnet inte har någon chans att rinna av.:idea:

Kanske om fler människor vågar hägna in skog och sluttningar stockar och sten, alltså natur till hästarna så skulle det vara lättare att hålla bättre hagar. :)
Mumin
En del människor bor på platser där det bara finns platt mark... Och ändå envisas dom med att ha hästar!

Som jag tidigare skrev så är det omväxlande terräng med ängar också, dessutom är det ingen radikal lutning utan en svag lutning, men det tycks räcka bra för naturlig dränering.

Mina hästar är mkt bra musklade och har en fantastisk grundkondition detta just pga av utformningen av hagarna och den röresle som det ger av den anledningen att den är utformad med ett fleratl "stationer" på olika håll i hagen.

Vatten, mat , salt ,mineral och skydd/vilo stationer. Detta göra att de rör sig mkt och även med fri tillgång på grovfoder håller sig mkt fina i hullet trots två hästar som är mkt lättfödda.

Dessutom inga skador, eller likande

Mumin
Alltså... jag bor på platt mark men skulle gärna vilja importera lite kuperad, lite sten och bergknallar, trädrötter och kullar, vore verkligen finfint för hästarna att kuta runt och stärka sig, men ibland så bor man där man bor, tyvärr...

*skickar över lite kullar o rötter* Självklart måste man jobba efter sina egna förutsättningar. Jag är högst medveten om vilken tur jag har och att inte alla har samma tur. Men i vissa lägen kan man ifrågasätta om man har en tillräckligt passande miljö för att ha häst. Och då talar jag givetvis om människor utan hagar osv. Och inte avsaknaden av kuperad mark ;-)
Mumin

Tror du att hästarna i det vilda, du vet det liv dom är anpassade för stod vid vattenhålet hela dagen lång eller? Du vet att hästar är utformade kroppsligen och beteendemässigt i flera miljontals år efter den miljö dom levde i?

Jag tror eller rättare sagt vet att de rörde sig nästan konstant, betande och sedan tog de några "resor" till vattenhålet om dagen"
Lektion två i hästars beteende.
Det är därför hästar dricker sällan men stora mängder, just pga av de är anpassade att just dricka , ja sällan.

Mumin

"Anpassade att dricka sällan"

Näe ,snarare tvingade,de har väl inget val.:confused:

Mustangernas vatten vanor handlar väl om överlevnad .
Om de hade bete och vatten lättillgängligt och utan rovdjur så skulle de förmodligen dricka oftare,eller hur?;)

Ta bara de där med vattenkoppar och vatten hinkar.
Hästar som dricker ur vattenkopp får inte alltid i sig vad de behöver,just därför har många återgått till att vattna ur hink.
Är det besvärligt att dricka ,så ids de inte dricka så mkt som de borde.
Samma med för långt till vattenbaljan ute,vissa hästar kanske skiter i att dricka fast de kanske borde.
På sommaren är det mkt vatten i gräset och lång väg till vattnet spelar mindre roll.
Vintertid när torrt hö är dieten tycker jag vattnet skall finnas nära höet.
Vissa hästar vill dricka ofta ,tex unghästar som fäller mjölktänder och vill blöta höet lite extra,eller gamlingar med blanka tänder.

Vissa gamlingar kan vilja ha ljummet vatten på vintern pga slitna tänder.(kallt vatten isar)

Lyx vi kan ge som inte mustangerna har tillgång till.

Självklart skall hästar leva som hästar,men inte alltid är mustangernas liv bäst ialla avseenden.
Tex är det allmänt känt att de har mkt parasiter.
Skall vi sluta avmaska våra hästar för att mustangerna är fulla med mask?:eek:
Vildhästar är mindre för att de dels har sämre mat samt har fler parasiter.
Just vattenställena de tvingas dricka i är ju ofta smittkällan till parasiterna.
När mustanger fångas in och blir tamhästar får de avmaskas försiktigt eftersom om de tar dö på alla maskar på en gång är det risk för kolik.
En naturlig egenskap de har är också att dricka när det finns vatten tillgängligt,även om det är en skitig vattenpöl.:crazy:
Ska vi vattna ur lerhål också?

Jo men du missar hela pointen, eftersom de varit "tvingade" till det i flera miljontals år så utvecklas hela systemet efter just den anpassningen. Evolutionsbiologi som bestämmer djurets morfiologi helt enkelt. Så jag köper inte det

anledningen att hästar dricker bättre ur hink är såsom du säger, trycket är för svagt och de kan inte få i sig tillräcklig mängd på den tid de skulle vilja och sedan dricker de inte tillräckligt ofta utan den gången de behövde få i sig 20 liter men pga trycker bara fick i sig 15 och då inte tillräckligt. Tänk själv, hur förklarar du annars det, enligt din teori skulle ju hästen endast dricka snart igen och därmed få i sig samma mängd men nu är det bevisat att dessa dricker mindre?

De föredrar enligt mig att dricka mycket och få tillfällen även vid fri tillgång, men givetvis kan det handla om individnivå också, såsom du säger äldre eller sjuk hästar.
Men jag föredrar att "tvinga" mina hästar till rörelse mellan stationerna snarare än att de blir överviktiga pga av för lite rörelse i kombinationen med fri tillgång. Och fri tillgång tar jag aldrig bort då deras system även är uppbyggt för att äta nästan konstant och inte vill ha magsår på mina hästar. De dricker och de dricker bra det är allt jag behöver veta. Det handlar om överlevnadsinstinkt och den sitter djupt rotad.

Mumin

"Skall vi sluta avmaska våra hästar för att mustangerna är fulla med mask? "
Ja varför inte, eller ta reda på varför mustangerna inte blir sjuka och vilken kost de har exakt vid olika årstider osv. Det finns ju vissa belägg om att vissa örter osv ger mindre parasiter osv. Viktigt att börja disskutera andra metoder att förebygga parasiter än att trycka i dem en massa mediciner i onödan. Personligen är jag högst medveten om att avmaskningsmedel dödar andra djurarter och ser gärna till att andra lösningar kommer till på problemet.

Sedan om nu vildhästarna klarar sig med en viss andel parasiter , torde då tamdjuren göra det samma, men jag vet inte till vilken grad mustangerna lider av det eller inte så det är för tidigt att säga innan man hunnit bli mer bekant med ämnet. Återkommer till frågan efter avslutad mikrobiologi och parasitologi kurs.

Mumin

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/index.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42

"Vill dricka snabbt
Hästen dricker inte så ofta, om den kan dricka så fort den vill vid de tillfällen den dricker. Den är fortfarande inställd på att dricka snabbt, eftersom vattenhålet var en farlig plats där rovdjur kunde smyga sig på vildhästen. Ett vanligt sätt att minska risken för att bli ett byte är att leva i flock, vilket även hästen är anpassad till"
"
Den är ”programmerad” för att äta i princip kontinuerligt med korta avbrott för sömn och någon utflykt till närmaste vattenkälla."

Margareta Rundgren, universitetslektor på institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU

Tack då förstår jag. Optimal fri rörelse för hästarnas välbefinnande samtidigt som så minimal fri rörelse och bekvämlighet för det männskliga välbefinnandet.

Det är en tolkning, nu vet jag inte om jag vill tycka att allt handlade om mänsklig bekvämlighet, men visste spelar det in. Ffa spelade dock rena hälsoskäl för människan (dvs mig)

Fri tillgång på stråfoder gav hästarna en naturligare och jämnare tillgång på stråfoder. Samtidigt flyttades matplatsen för att människan skulle ha lättare att se till att det hela tiden var fyllt i matlådan. Handlar inte så mycket om minimal rörelse för mig, utan om bättre översikt och enklare att fylla. Dessutom så min rygg blir så mycket gladare om jag ska bära XX kg hösilage Y meter än 3*Y meter t ex. Att bära 6 kg hösilage 30 meter 3 ggr/dag är rätt enkelt. Att bära 30 kg hösilage 30 meter 1 gång per dygn var betydligt värre. Så, bär 30 kg hösilage 7 meter är förvisso 'bekvämare', men ffa också 'mindre ont i ryggen'.

I samband med den fria tillgången på strå ville jag öka tiden vintertid de hade vatten i hagen, och samma sak där, enklare för min rygg att dra ut slangen fem meter och fylla, än att bära vattendunkar 150 meter.

Men vad man än väljer att kalla den så är det i min värld en win-win situation. Hästarna får det bättre och en foder- och vattentillgång som är mer lik den naturliga och som de är 'programmerade' för, och matte får dels en rygg som gör mindre ont, och mer tid att göra annat, t ex rida, pyssla med hästarna.. eller för den delen lösa korsord.

På sommaren är det mkt vatten i gräset och lång väg till vattnet spelar mindre roll.

Fast det där skulle jag vilja invända starkt mot faktiskt!

Mina hästar står på hösilage vintertid, TS 55 - 60%, får icke-uppblött kraftfoder.

De dricker betydligt mindre (även med vattnet precis under näsan) vintertid, än vad de slurpar i sig på betet (med ett betydligt lägre TS) sommartid. Man får inte glömma värmen som en faktor sommartid.

Jag har ju stora delar av den här sk vintern haft hästarna i sommarbeteshagen, de har betat det som finns (mest terapi), och fått hösilage. Vattnet står på samma ställe som sommartid, och hösilaget har serverats bredvid vattnet där. Och TRE hästar (440 kg, 400 kg och 480 kg) dricker vintertid (hela dygnets förbrukning medräknat) betydligt MINDRE än TVÅ hästar (440 och 400 kg) dricker ett sommardygn på bete.

Nu på vintern så har en av hästarna druckit på morgonen (tycker bättre om dricka i stor balja än hur hink tydligen), och sen dricker de i princip bara vid måltiderna (begränsad grovfodergiva, tre mål/dag ute). Sommartid så går de och dricker betydligt fler gånger under samma tidsperiod, och de dricker mer även per gång.

(det är för övrigt en FÖRDEL med den här sk vintern - det är mycket enklare än normalt att erbjuda vatten 24/7 än en normal vinter)

Hästarna får det bättre och en foder- och vattentillgång som är mer lik den naturliga och som de är 'programmerade' för, och matte får dels en rygg som gör mindre ont, och mer tid att göra annat, t ex rida, pyssla med hästarna.. eller för den delen lösa korsord.

Jag tycker synd om dig som har en så slitsam hobby utifrån din dåliga rygg. Hade dina föräldrar talat om för dig redan när du va liten att om du bara hela ditt liv lever naturligt så skulle aldrig dina ryggproblem ha uppkommit. Det är konstigt att väldigt många som förespråkar naturlig hästhållning själva inte lever upp till samma naturliga levene.

Om du nu bara tar av dig skorna och resten av livet går barfota samtidigt som du återställer dina numera bekväma vatten och fodrings stationer så du tvingar dig själv till lite mer rörelase och tätare kontroller så lovar jag dig att dina ryggproblem kommer försvinna och du kommer får ett friskt sunt människoliv. Svårare än så är det faktiskt inte.

De föredrar enligt mig att dricka mycket och få tillfällen även vid fri tillgång, men givetvis kan det handla om individnivå också, såsom du säger äldre eller sjuk hästar.
Men jag föredrar att "tvinga" mina hästar till rörelse mellan stationerna snarare än att de blir överviktiga pga av för lite rörelse i kombinationen med fri tillgång. Och fri tillgång tar jag aldrig bort då deras system även är uppbyggt för att äta nästan konstant och inte vill ha magsår på mina hästar. De dricker och de dricker bra det är allt jag behöver veta. Det handlar om överlevnadsinstinkt och den sitter djupt rotad.

Mumin

Bara en liten upplysning. Vildhästar har absolut inte fri tillgång på varesig friskt vatten och än mindre fri tillgång på stråfoder.

Var har du fått den felaktiga informationen ifrån???

För vildhästen handlar allt om överlevnadsinstinkt och den instinkte är sedan länge mer eller mindre utrotad hos våra tamhästar oavsett hagstorlek. Våra tamhästars instinkt säger sedan århundraden tillbaka att minst tre ggr om dagen kommer det krafftfoder i den hinken och minst fem ggr om dagen kommer det stråfoder på marken rakt ner framför näsan. Det står så klart och tydligt i alla foderböcker att så ska det vara.

Enda sättet att få en för dagen tam häst att uppvis ett naturligt beteende att konstant söka föda är helt enkelt att svälta den, då kommer deras sedan urminnestiders naturliga överlevnads instink att ta överhand.

Bara en liten upplysning. Vildhästar har absolut inte fri tillgång på varesig friskt vatten och än mindre fri tillgång på stråfoder.

Var har du fått den felaktiga informationen ifrån???

För vildhästen handlar allt om överlevnadsinstinkt och den instinkte är sedan länge mer eller mindre utrotad hos våra tamhästar oavsett hagstorlek. Våra tamhästars instinkt säger sedan århundraden tillbaka att minst tre ggr om dagen kommer det krafftfoder i den hinken och minst fem ggr om dagen kommer det stråfoder på marken rakt ner framför näsan. Det står så klart och tydligt i alla foderböcker att så ska det vara.

Enda sättet att få en för dagen tam häst att uppvis ett naturligt beteende att konstant söka föda är helt enkelt att svälta den, då kommer deras sedan urminnestiders naturliga överlevnads instink att ta överhand.

Tror du på det där själv? Så vi har på några hundra år lyckats avla bort tiotusentals år gamla instinkter? :eek: Dina hästar har ingen flyktinstikt kvar heller antar jag?

Vildhästarna flyttade sig dit födan fanns och vattnet. Klart att torrperioder förekom men då strök ju en del hästar med också. Och eftersom födan ofta var näringfattig har hästar anpassat sig till att äta just många timmar för att få i sig den näring dom behövde.

Mina hästar äter gärna många timmar om dagen trots att jag inte svälter dom. :d Har dom inget gräs/hö/halm i hagen så plockar dom med bark/grenar/löv/buskar.

Dessutom är det rätt svårt för en häst instängd i en hage att flytta sig dit maten och vattnet finns om den inte finns inuti hagen. Så på vilket sätt skulle svält få den att bete sig mer naturligt? Utveckla sterotyper av stressen kommer den däremot att göra.

/Maria

:bow: :bow: :bow:

Visst du inte att han kunde vifta med trollspöt så försvann alla våra tamdjurs beteenden? Det är därför det sker så mkt forskning om sterotypier och stress hos tamdjur, med fokus på miljö och brist av beteendemöjligheter

Ledsen Coari men alla forskare är överrens om att våra tamdjur besitter alla deras förfäders beteenden, vi har inte lyckats avla bort ett enda beteende bara göra dem något mindre benägna i vissa fall som flyktbeteende ex. Detta vållar extremt stora problem ex vid grisning då suggan har så pass djupt rotat beteende att bygga bo att hon bygger bo oavsett, även om det inte finns material tomgångsbygger hon och blir istället stressad och slutar inte då boet inte blir klart :mad:

Mumin

Vildhästar har absolut inte fri tillgång på varesig friskt vatten och än mindre fri tillgång på stråfoder.

Ett litet förtydligande eftersom det inte verkar gälla dagens förespråkare för naturlig hästhållning där man istället helt onaturligt förespråka konstant tillgång med övergödning och alla andra secundära organiska rubbningar det medför.

Jag ser en klar likhet mellan dagens naturliga hästhållning där man förespråkar konstant fri tillgång på grovfoder och dagens fetma problem på alla barn som är uppfödda på lite mindre tidskrävande husmanskost. Välkommen till Mac Donalds, var vänlig och gör din beställning.

Ett litet förtydligande eftersom det inte verkar gälla dagens förespråkare för naturlig hästhållning där man istället helt onaturligt förespråka konstant tillgång med övergödning och alla andra secundära organiska rubbningar det medför.

Jag ser en klar likhet mellan dagens naturliga hästhållning där man förespråkar konstant fri tillgång på grovfoder och dagens fetma problem på alla barn som är uppfödda på lite mindre tidskrävande husmanskost. Välkommen till Mac Donalds, var vänlig och gör din beställning.

Eftersom människans magsäck styrs och vår magsaft kan sättas av och på till skillnad från hästens som är anpassad för att äta praktiskt taget konstant.Och där magsaften alltid finns i magsäcken, deras magsäck är inte konstruerad för att vara tom.
De flesta kunniga hästmänniskor idag vet att för lite grovfoder resulterar i magsår.Mina hästar reglerar sitt intag själva och står inte konstant och äter. De är vana att alltid ha mat så de äter när de har behov. Ska jag sätta ett lås på ditt kylskåp och se själv hur det känns att vara hungrig och vänta på att någon ska ge dig mat om tre timmar :confused:
Du är i stort behov av att läsa på om evolutionsbiologi och djurs beteende för klart tydligt förstår du nte alls innebörden av varför våra djur fungerar som dom gör
Aldrig för sent att utbilda sig
Mumin

Jag tycker synd om dig som har en så slitsam hobby utifrån din dåliga rygg. Hade dina föräldrar talat om för dig redan när du va liten att om du bara hela ditt liv lever naturligt så skulle aldrig dina ryggproblem ha uppkommit. Det är konstigt att väldigt många som förespråkar naturlig hästhållning själva inte lever upp till samma naturliga levene.

Om du nu bara tar av dig skorna och resten av livet går barfota samtidigt som du återställer dina numera bekväma vatten och fodrings stationer så du tvingar dig själv till lite mer rörelase och tätare kontroller så lovar jag dig att dina ryggproblem kommer försvinna och du kommer får ett friskt sunt människoliv. Svårare än så är det faktiskt inte.

Coolt, med tanke på att jag har en permanent, kronisk ryggskada sedan en olycka 1999.. Jag som hade gett upp hoppet om att ryggen någonsin skulle bli bra och accepterat att det här var 'as good as it gets'. Men, då kan jag se fram emot ett långt och smärtfritt liv då..

Ang förspråka naturlig hästhållning, jag förespråkar att göra en i grunden onaturlig hästhållning så bra som det är praktiskt möjligt, och samtidigt tillgodose hästens grundläggande fysiska och psykiska behov. Det betyder inte att man måste sparka ut dem på lösdrift med fri tillgång på foder. Men det betyder t ex att ge dem möjlighet att gå i ordentlig hage varje dag, som är så omväxlande och rolig som det går att göra den, med i varje fall en kompis, och att t ex se till att hästen, som ÄR en grovfoderomvandlare och ett flyktdjur och därför designad att äta lite och ofta utfodras så att detta uppfylls, och man minskar risken för t ex magsår och stressutlösta stereotypa beteenden.

/Alexandra - vars hästar för nuvarande inte står på fri tillgång på strå, tyvärr, det är dock alltid målet jag strävar efter, att de ska kunna välja själva när de vill äta. De står ganska begränsade tider vid höhäcken även vid fri tillgång, men de 'söker föda' den absoluta majoriteten av tiden i hagen. På betet blir det ju extra tydligt, för alla hästar, att vi inte ens är i NÄRHETEN av att ha avlat bort dessa 'instinkter'. Forskingsresultat på forskningsresultat visar också samma sak.

Ang övervikt så är det ett i-landsproblem ja, foder med 'för bra' värden, inga perioder av svält som i det vilda, extremt mycket mindre motion osv. Det är ingen ursäkt att 'det är naturligast med fri tillgång' för att låta en häst bli fet. Men det finns VÄLDIGT mycket man kan göra mellan 'fri tillgång på högenergihö' och '5 kg hö per dygn punkt slut'. Det handlar väl mest om hur BEKVÄM ägaren är, och hur engagerad och villig han/hon är att jobba lite för att hitta en lösning.

Så är det i vildhästens naturliga miljö hur mkt man nu än försöker blunda för dessa fakta.

vildhästar äter mellan 12- 16 timmar om dygnet. Så visar forskningen det kan man inte blunda för.
Sluta överföra mänskliga faktorer på häst. De är hästar inget annat.
Mumin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 227
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023