Angående hagdiskussionen

Sv: Angående hagdiskussionen

Jag tror lerhagarna blir till av den anledningen oftast att människor inhängnar platta fyrkanter där vattnet inte har någon chans att rinna av.:idea:

Det där var i mina ögon ett okunnigt uttalande, vart tar det vatten vägen tror du som kommer uppifrån? Att ha en kuperad hage hjälper föga om den blir vattensjuk, då beror det på underlaget. En platt hage kan visst vara befriad från lera, allt hänger ju på vilket underlag hagen har och om dräneringen funkar fint.

Om man skulle anlägga hagar enligt din teori, krävs nog en konstant sluttande hage. Dvs hagen måste bestå av en backe i olika etage, då kommer allt vatten att rinna ner nedanför och där blir det geggigt.

Ja det rinner av om man har en lutning eller missa du fysiklektionerna i skolan ;-) och rinner ned i våran bäck som rinner sedan vidare, vartannars? Jag sa ju precis att raka fyrkantiga plättar inte kan vara så lätt att hålla fräscha i det här vädret så kanske fler borde titta på sina skogar och förstå att hästar alldeles utmärkt kan gå i skogsmarkshagar.?

Självklart menar jag att hagar med lutande ställen ger torrare hagar. Och dessutom blir inte skogsmarker lika påverkade då träden och mossan gör sitt till också. Mina hagar är praktiskt taget nedförbackar/uppförsbackar och vattnet rinner av, men visst finns det raka ängar också men dessa har klarat sig alldeles utmärkt troligen tack vare att hästarna använder hela hagen till sitt förfogande och trampar därför inte upp de raka plättarna.

Mumin

Jag sa inte att det var den enda lösningen utan en lösning och den funkar utmärkt för mig och mina hästar och vi har bland de sämsta jordarna här omkring

Mumin

Mina hagar är praktiskt taget nedförbackar/uppförsbackar och vattnet rinner av,
Mumin

Hej, och i vilken lutning har då hovbenet ett markparalellt läge och hästen en mest naturlig skonsam belastning, i uppförsbacke eller nedförsbacke???

Prova själv att gå upp och nedför i en backe, jag antar 24 timmar per dygn. Det sliter hårt på senor och ligament, det som kan bli så bra med rätt hantering kan bli så väldigt dåligt med fel hantering.

Personligen föredrar jag en varierande hage för hästen, kan inte vara kul att bara få gå upp och ner hela dagarna.

PS. Fysiklektionerna var det inget fel på, jag lovar. Vill du lära dig mera fysik.:angel:;)

Självklart menar jag att hagar med lutande ställen ger torrare hagar. Och dessutom blir inte skogsmarker lika påverkade då träden och mossan gör sitt till också. Mina hagar är praktiskt taget nedförbackar/uppförsbackar och vattnet rinner av, men visst finns det raka ängar också men dessa har klarat sig alldeles utmärkt troligen tack vare att hästarna använder hela hagen till sitt förfogande och trampar därför inte upp de raka plättarna.

Mumin

Jag önskar det där kunde vara en universell lösning..

Jag har en vinterhage som är kuperat åt alla möjliga håll och kanter, inkl plana, fina ytor.

Men det hjälper inte ett sånt här kräkår. Bäckarna runt hagen svämmar över, den plana marken är så vattensjuk att det är löjligt, och blir snabbt söndertrampad och 'tung'. I de kuperade partierna är det bättre, men marken är vattensjuk där med och ytlagret trampas sönder, vilket tyvärr gör det hela HALT..

Dvs, jag har inte lera någonstans så det i sig egentligen stör, går till halva hoven där det är som mest. Men dels blir det ett tungt underlag, och ffa blir det ett HALT underlag (som inte t ex broddar hjälper ett smack emot). Och eftersom hästarna anser att de är bergsgetter och kan busa lika friskt som vanligt både uppför, nerför och på slätmark, så är skaderisken tyvärr skyhög (har ju redan en skada pga leran..=/ )

Så, mina går och trampar sönder betet, jag är snart orolig på riktigt för vad de egentligen ska äta i sommar om det här vädret fortsätter. Än håller det, och det gör inget om det blir lite mindre 'bra', dvs lite förstört. Men det fixar inte att husera tre fullbroddade hästar tills våren kommer med varma vindar som torkar upp :crazy: Dessutom är även betet vattenmättat, och det blir ett underlag som är många gånger halare än jag vill ha hästarna på.

Nu har vi dock snö, iofs klafsig kramsnö med lerklafs under på dagarna, men det fryser på på nätterna vilket ju sparar hagen lite iaf. Och SMHI påstår att vintern är påväg, till nästa vecka.. *I believe it when I see it..*

I de kuperade partierna är det bättre, men marken är vattensjuk där med och ytlagret trampas sönder, vilket tyvärr gör det hela HALT..
Undrar hur din mark ser ut? Areal?
Vår hage är på 7-8 ha och består till större delen av vall samt div kuperade partier, skogsdungar och ett par bergknallar. ALLT är genomsurt! Med undantag av berget då. ;)
Vallarna är svagt sluttande, så där står vatten lite varstans inkl i dikena. Men inte är det halt.
Där det är som värst sjunker hovarna ner till största delen, annars blir det inte mer än avtryck. Vallarna består av några dm lera och därunder alv. Leran är så uppblött att jag aldrig varit med om maken. Grässvålen håller ännu!

Tack vare att hästarna har tillräckligt stort utrymme att röra sig på, och att grässvålen är väl etablerad, blir det inte någon större åverkan på underlaget, annat än på dom högfrekventerade bitarna.

Betr avrinning, så är den nästan noll. Allt är mättat och diken och täckdiken fylls hela tiden på från omgivande marker. Någon avdunstning sker ju inte heller, lika lite som upptag av växter. Det är bara att koppla av och gilla läget samt hoppas på några veckors kyla. Framåt april kanske naturen kan börja balansera igen.

LIA

Undrar hur din mark ser ut? Areal?
LIA

Uppländsk blålera :crazy:

Angående arealen tror jag inte vi ska blanda in mitt förvirrade ögonmått i det hela, dvs jag vet inte. Tillräckligt stort för att aldrig tidigare behövt ens vara i närheten av det här eländet i alla fall, men så har vi aldrig varit i närheten av en vinter som innebär hällregn och 10 plusgrader i januari heller :crazy:

Betet såg ut såhär innan snön kom https://lagring.storegate.se/user/P...76-4bb2-8e2a-62ca944db23e&Image=844843&Size=1

Dvs, gråssvålen håller, men går man ' i närbild' ser man hovavtrycken, och där de 'sprätt runt' extra mycket så är det 'jordavtryck'.

Största problemet på betet är dock som sagt att (förutom att det inte pallar att husera tre fullbroddade kreatur tills våren kommer) det blir HALT när de kommer i högre farter. Det finns t ex jättefina 'slidestopmärken' vid grinden. Där grässvålen helt sonika skalats av, och det är blöttad jord under. Våt sådan.

Och det är just att marken är vattenmättad som gör det hala. Även där grässvålen är fin och hel och intakt, så tag ett stycke häst i full galopp som slår på en tvärnit, så de gliiiiider och så blir det 'fina' slidestopmärken där gräset bara skalas av.

Vinterhagen är som sagt helt söndertrampad (men utan att ha speciellt djup lera, hal är den dock ändå), men där var grässvålen typ obefintlig redan innan, iom att de betat sönder och grävt sönder den så många ggr, och trampat sönder vinter/vår. Växer mest ogräs och annat härdigt skit (och klöver) där även under sommaren, det är det enda som så att säga klarar att bli så hårt nedbetat och sen söndertrasat och uppgrävt (på de plana ytorna, de kuperade klarar sig).

Men skulle gärna ha större vinterhage med, för är den bara tillräckligt stor så att hästarna aldrig hinner 'beta ner' den sådär hårt så håller de ju utan problem (däremot kommer man inte undan halkproblemen, men de är ju bara att försöka stå ut med, sålänge man inte vill satsa på grusade diton)

Som jag tidigare skrev så är det omväxlande terräng med ängar också, dessutom är det ingen radikal lutning utan en svag lutning, men det tycks räcka bra för naturlig dränering.

Mina hästar är mkt bra musklade och har en fantastisk grundkondition detta just pga av utformningen av hagarna och den röresle som det ger av den anledningen att den är utformad med ett fleratl "stationer" på olika håll i hagen.

Vatten, mat , salt ,mineral och skydd/vilo stationer. Detta göra att de rör sig mkt och även med fri tillgång på grovfoder håller sig mkt fina i hullet trots två hästar som är mkt lättfödda.

Dessutom inga skador, eller likande

Mumin

Senast ändrad:

Som jag tidigare skrev så är det omväxlande terräng med ängar också, dessutom är det ingen radikal lutning utan en svag lutning, men det tycks räcka bra för naturlig dränering.

Men så tolkade inte jag ditt inlägg, utan snarare att hagarna skulle vara utformade i uppförsbackar.
Så ser våra hagar ut också, men tyvärr hindrar inte det leran ändå.

Mjo så länge min hästs trakter inte är varken understuckna och han bär den största delen av sin tyngd med den bakre delen av hoven samt har en miljö och verkning som håller tån kort och överrullningen lätt vill jag hävda att din fråga är helt ovsäntlig :smirk:

Physiological Trimming for a Healthy Equine Foot
skriven av vet. Robert Bowker

"Bowker's research in all these areas led to the discovery of a wholly different
theory of how horse feet respond to ground impact. His research focused on the
blood flow to and from the equine foot and the role it plays in energy dissipation"

"The results of his research led Bowker to believe that the modern-day horse should be trimmed so that more of the back part of the foot--including the frog--will bear the initial ground impact forces and weight"

"When the back part of the foot and frog do not touch the ground, this impact
energy is not dissipated but instead is transmitted to the bones and other tissues
of the foot. These tissues do not dissipate the impact energy well. The
long-term result of insufficient energy dissipation is chronic foot problems and
lameness. For example, in underrun feet, the ground contact area is usually under
the coffin bone rather than under the back part of the foot."

"Bowker's research has shown that the frog must be on the ground. He emphasizes that in order to get the frog resting on the ground, the farrier must gradually lower the heel. When the heel is not on the ground, the foot will start to
contract and get smaller, similar to a woman wearing "high heeled" shoes.

According to Bowker, "Once the frog is on the ground, the bars will contribute in supporting weight and much of the load will be supported by the sole"

Mina hästar är mkt bra musklade och har en fantastisk grundkondition detta just pga av utformningen av hagarna och den röresle som det ger av den anledningen att den är utformad med ett fleratl "stationer" på olika håll i hagen.
Mumin

Hej, jag förstår då jag sett dessa sk "stationer" som även rekomenderas av Dr Strasser. Mat i ena änden av hagen och vatten i den andra änden,sedan får hästen egen frihet att välja om den ska dö av törst eller svält.

Min uppfattning är att en häst skall röra sig fritt av egen fri vilja, all påtvingad rörelse man utsätter dom för i sin hagmiljö kan inte annat än vara påtvingad rörelse.

Min uppfattning är att en häst skall röra sig fritt av egen fri vilja, all påtvingad rörelse man utsätter dom för i sin hagmiljö kan inte annat än vara påtvingad rörelse.

Anser du att sommarbetet för hästen också är påtvingad rörelse? Om inte, hur skiljer sommarbetets rörelse sig från att skapa behövlig rörelser för hästen vintertid?

Ursäkta jag glömde att du tycker att utegång speciellt sommartid är fullkomligt livsfarligt för hästar.

Nej defenetift är det bättre att hästen står och hänger vid grinden eller matstället hela tiden och endast behöver sträcka sig en meter max och blir fet som ett klot. :smirk:

Tror du att hästarna i det vilda, du vet det liv dom är anpassade för stod vid vattenhålet hela dagen lång eller? Du vet att hästar är utformade kroppsligen och beteendemässigt i flera miljontals år efter den miljö dom levde i?

Jag tror eller rättare sagt vet att de rörde sig nästan konstant, betande och sedan tog de några "resor" till vattenhålet om dagen"
Lektion två i hästars beteende.
Det är därför hästar dricker sällan men stora mängder, just pga av de är anpassade att just dricka , ja sällan.

I mina ögon är rörelse nyckeln till hästars hälsa, fri rörelse håller igång blodcirkluationen, skapar muskler och god hälsa.

"Min uppfattning är att en häst skall röra sig fritt av egen fri vilja, all påtvingad rörelse man utsätter dom för i sin hagmiljö kan inte annat än vara påtvingad rörelse"

Men påtvingad rörelse under ryttare är enligt dig då okey, tänk om hästen blir törstig eller hungrig mitt i ridpasset då? Då kan den inte välja alls? Hur går det ihop enligt din moral?

Mumin

Senast ändrad:

Hej, jag förstår då jag sett dessa sk "stationer" som även rekomenderas av Dr Strasser. Mat i ena änden av hagen och vatten i den andra änden,sedan får hästen egen frihet att välja om den ska dö av törst eller svält.

Intressant tolkning..

Det är betydligt vettigare människor än fru strasser som står bakom att ge hästen en hagmiljö som så långt det går efterliknar hästarnas naturliga 'tillstånd', och eftersom de är strövdjur och inte ens flera hundra år av avel lyckats avla bort den grund'instinkten', och de i det fria går stora sträckor i sökandet efter föda, och dessutom vandrar till vattenhål etc, ger dem lite mer 'stimulans' än att stå med huvudet i en hösilagebal bredvid vattenkoppen hela dagen.

Jag har som munin, vatten på ett ställe (på en höjd), hösilaget på ett annat, och ingången på en tredje, favoritutkiksplatsen ligger på ett fjärde ställe. Det är dock inte så mkt för att tvinga dem att röra sig, som för att underlätta praktiskt. Hästarna använde hela hagen även INNAN jag 'spred ut förnödenheterna'. Då har jag dock en omväxlande och intressant hage i botten, hade jag en tråkigare skulle jag utan tvekan se till att motivera dem att röra sig så mkt som möjligt. Sen om man vill kalla det påtvingat, tja jag vet inte - jag RIDER dem ju med, och mer 'påtvingat' än så blir det ju knappast..

Hej, min undran är då varför du "spred ut förnödenheterna" eftersom dom redan tidigare använde hela hagen. Kan du förklara????

Jag flyttade vattenkaret inför en vinter, för att få det närmare badrumsfönstret och kunna dra slang (istället för att bära dunkar), och så flyttade jag foderlådan när jag började med fri tillgång, för att få den närmare stallet (för att slippa halka runt i mörker och fylla, och enklare se när det behövde fyllas på). Dvs precis som jag skrev rent praktiska orsaker.

Från början kändes det dessutom 'elakt' om jag skulle 'tvinga' hästarna att klättra för att nå vattnet t ex, men när de ändå var uppe på platån, och den ligger närmare badrumsfönstret så why not.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 227
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar