Angående hagdiskussionen

krambanan

Trådstartare
Måste bara få berätta efter hela den där diskussionen om hagar.

Mina två hästar (en stor och en ponny) har pga av leran fått gå i en mindre gräshage (ca 20x40). Hagen är platt med en och annan sten samt ett par träd. Dvs inte supertråkig men inte världens roligaste hage heller. Att dom inte kunnat gå i vinterhagen beror på att den lilla inte får äta gräs. Nu när det hade snöat bestämde jag mig för att släppa ner dom på em så dom får gå i vinterhagen halva dagen till att börja med. Vinterhagen är rätt stor, kuperad, full med stenrös, en stenmur samt ett skogsparti. Jag hade lagt ut em hö innan jag släppte över dom.

Den stora blev så lycklig när hon fick komma ut i vinterhagen att hon struntade totalt i höt och var fullt upptagen med att galoppera allt vad hon kunde, bocka, stegra och skutta. :D Lycklligare häst just i det ögonblicket får man nog leta efter. Den lilla är ett matvrak så hon valde höt. :p

Den lilla hade iofs en likadan reaktion när hon fick komma ut ur sin sjukhage till den lilla gräshagen. Men det var några veckor sen.

Vad vill jag då berätta med den här lilla historien? Jo att även om en häst verkar nöjd (mina såg rätt nöjda ut i den mindre hagen) så kan den antagligen bli ännu lyckligare. :bump:

/Maria

Sv: Angående hagdiskussionen

Vinkar blygt.......
:devil:
Jag har ochså hästar i hagen. Vi brukar ha samma hage till samma hästar, eftersom vi har olika storlekar och olika många i varje. Ibland dock kan det bli så att vi skiftar lite. Och oj vad glada de kan bli då de får gå ut i grannens hage som ligger precis brevid "deras" egna. Det kan bli världens ruscher och allt ska kollas upp och man ska blåsa upp sig för minsta lilla pinne.
Jag är säker på att så liiite miljöombyte gör så mycket.
gulan

Men ändå tror du inte att det är viktigt för hästar att få komma ur boxen o röra sig fritt????????
PL

Hej, man hoppas ju att alla hästägare även tar sig en tankeställare över inhägnadens beskaffenhet oavsett hagens areal.

Den dagen kommer då vargarna inte nöjer sig med att jaga hästar i frihet under ryttare utan mkt lättare kan slå en häst på en begränsad yta.

Att varg inte kan kan slå en häst håller jag inte med om då jag sett vargflock slå fullvuxna älgar genom att först jaga in älgen i ett stenrös med benbrott som följd, sedan var älgen ett lätt byte för den flocken på fem djur.

Hur naturlig hästhållning är vi berädda att åstakomma och hur naturligt beteende från både bytesdjur och rovdjur är vi berädda att acceptera innan vi backar bandet och funderar på varför man en gång i tiden stallade in bytesdjuren under rovdjurens mest aktiva jakttimmar vilket inträffar strax innan skymning till tidig soluppgång.

Denna gång liksom gången tidigare gick det bra för dessa inblandade men att tro att det inte kommer upprepas med dödlig utgång är att "stoppa huvudet i sanden"

Stackars flickor vilken traumatisk upplevelse både för dom och hästarna enligt denna länk.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,973819,00.html

Bara man inte ser detta som ett argument mot att låta hästar komma ut i hage under dan.
PL

Om man bara tänker i andra banor så kan det liksom andra tankar omöjligt ha någon liknelse så vida man nu inte kör fast i vissa tankebanor i mörker.

Ja, det här är kanske sant till skillnad från travtränaren som blev jagad av björn när han var ute och körde senast....

Man vet inte riktigt vad som är sant i tidningarna precis...

Menar du att man inte ska släppa ut sina hästar i mindre hagar p g a att varg kan komma och slå dem? Hur stor är risken?

Mvh
QP (Skåne)

Visst vill man att hästarna ska komma ut i hage varje dag. Men om det nu är så att regnet har förstört hagarna så att det är som att släpa ut i en plaskdamm. Och att hästarna då ska sjunka ner flera decimeter i lerjord är knappast så hälsosamt för dess leder.
Vad gör man?..plågar dem genom att ha dem inne förutom då man rider, eller släpper ut dem så att de får ledinflammationer och får stå i boxvila? Jag låter mina vara inne just nu.

Men om det nu är så att regnet har förstört hagarna så att det är som att släpa ut i en plaskdamm. Och att hästarna då ska sjunka ner flera decimeter i lerjord är knappast så hälsosamt för dess leder.
Vad gör man?..
Vad man gör??? Jo, man grusar, bygger ny hage.......eller så ska man inte ha häst. (om man inte kan ha dem på ett tillfredställande sätt)
gulan

Man får helt enkelt hitta på vettig lösning för stunden. Detta är ju (förhoppningsvis i alla fall!) en extrem situation som inte upprepas på många år framöver.

Hitta en lämplig lösning för just dej och er situation, bry dej inte så mycket om ifall någon annan här på Buke tycker annorlunda, de har kanske ett helt annat utgångsläge.

Man kan vara hästvän antingen man har hästarna ute hela dan eller inne hela dan pga denna vädersituation....

tycker
Mvh QP

Vårt nya troll, hovis, verkar desperat kämpa mot att hästar skall få en chans att komma ut. Ngt måste hänt med en tidigare virrig men på det hela taget vettig människa!
PL

Men ändå tror du inte att det är viktigt för hästar att få komma ur boxen o röra sig fritt????????
Inte fritt. Det är en fördel när de kan det gärna varje dag, från morgon till kväll. Om inte det går, så komma ut och röra på sig varje dag anser jag ett måste.
gulan

Om man bara tänker i andra banor så kan det liksom andra tankar omöjligt ha någon liknelse så vida man nu inte kör fast i vissa tankebanor i mörker.

Finns det ngn betydelse i dessa på varandra staplade ord, förutom mantrat, tänka i andra banor, vars enda betydelse verkar vara att hästar mår lika bra av att stå inne hela dygnet.
PL

Vad man gör??? Jo, man grusar, bygger ny hage.......eller så ska man inte ha häst. (om man inte kan ha dem på ett tillfredställande sätt)
gulan

Grusa går inte. Kommer inte ut till hagarna med gruset. Tänkte bekosta själv men det gick inte stallägaren med på. Finns ingen ny hage förutom sommarhagen men den får jag inte använda. Finns inga stall här i närheten som erbjuder bättre villkor för hästarna. Tänker inte sälja dem utan låter dem "pinas" inomhus istället. Endast ute några dagar iveckan för att inte slita ut hagen och sina leder totalt. Hårt liv men det finns de som har det värre.....innbillar jag mig.

Har samma uppfattning som du!
Jag har ett antal gånger haft nöjet att flytta hästar från frimärken till riktiga hagar, och det är en fantastisk upplevelse att se och känna deras reaktioner.
För våra hästar är det lite tvärtom. Dvs, dom berättar med eftertryck om sitt missnöje när dom någon gång blir hänvisade till rasthagen som ändock är 1/3 ha. Dom är vana vid sina 7-8 omväxlande ha.

Eftersom det i dom här hag-trådarna gnällts så mycket om problem med gyttja-upp-till-knäna-hagar, kan jag berätta att våra 4 hästar inte har det problemet. Trots all nederbörd! Vissa delar av hagen står ibland under vatten och det är bra vattensjukt på ännu större delar, men den håller! Geggigt är det vid utfodringsplatsen (åtgärdar efter förmåga) och vägen dit, men inte annars.

Vilket torde bevisa att det fungerar- "trots det extrema vädret"- om man inte har för många hästar på tillgängligt utrymme!
Den här typen av väder verkar dessutom vara något vi får vänja oss vid.

LIA

Nej men säger du det, då ska jag genast hämta in hästar och ställa dem på box :smirk:

Eller vänta, nej just det vi lever i en tid där folk faktiskt kan tänka längre än hagelbössan.

Det finns hängn/staket som är bevisat att skydda tamboskap och får mot varg och de ingår i de djur som ligger i faozonen, vilket häst då inte gör eftersom varg endast jagar så pass stort vilt om de är skadade eller om det är ungar. Och detta pga av att så stora byte är för stora risker.

Det finns grupper av människor som hjälper bönder byta sina staket för att främja en levande vargstam

Ibland undrar jag vad det är för fel på folk, tänk på de människor som har tamboskap i mer exotiska länder. Ska vi utrota lejon, tigrar, vargar lodjur, björnar eller vart går gänsen för människans äganrätt och girighet egentligen? Hur fattigt land ska vi lämna till våra barn egentligen :mad:

Inga hästar har blivit offer för några vargar och de har funnits ett tag och jag kan inte tänka mig annat än att de haft tillfällen.

Mumin

Som vet mer om vargen än att tro på när folk ropar varg

Senast ändrad:

Här där jag bor finns då inga rovdjur som går på häst. Möjligtvis skulle det vara våran honkatt då. :angel:

/Maria

Våra hagar har också hållt bra. Förutom vid grindarna. Men där står iallafall aldrig mina hästar och hänger. Tom den lilla gräshagen som dom gått i båda två några veckor nu har hållt.

/Maria

Va? Är det jag som är trög eller du som uttrycker dig skumt. Kan inte säga att jag får någon grepp på några av dina inlägg.

/Maria

Samma här, mina hagar är det nästan ingen lera i och vi har lerjordar samt haft hur mkt regn som helst här i trakterna. Beror på utformning av hagar också samt möjligheter att byta hage då och då.
Sedan är våra marker mkt kuperade och vattnet rinner då av. Vid grinden är det lite geggigt men mina hästar står aldrig där om inte vi befinner oss där vill säga.:smirk:

Jag tror lerhagarna blir till av den anledningen oftast att människor inhängnar platta fyrkanter där vattnet inte har någon chans att rinna av.:idea:

Kanske om fler människor vågar hägna in skog och sluttningar stockar och sten, alltså natur till hästarna så skulle det vara lättare att hålla bättre hagar. :)
Mumin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 227
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar