Angående avel med Araber!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emma_lillan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 742
Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Emma_lillan

Står det någonstans att man ska kolla på avlespoängen när man kollar på hingstar? Borde man inte kolla hur dom är å hantera och kanske hur dom verkar vara om dom är snälla och lugna att dom inte är heta ? Borde det inte vara så och INTE avelspoängen som många klagar på angående Imre el Thair. Jag menar ni som håller på och mobba honom ni avlar ju med hingstar som har värre fel än honom. Jag tykr bara att ni borde sluta klaga.

/ eemmmaa, !

Sv: Angående avel med Araber!

Tkr precis lika som emma_lillan :)

Jag kan tyvärr inte nämna namn det vore taskigt.

PM:a mig då, jag är nyfiken på om du har nån speciell i åtanke!

Jag tycker att man ska titta BÅDE på avelsvärderingspoäng och Hur de är till temperamentet.
Jag skulle aldrig betäcka med en hingst som har dåliga avelsvärderingspoäng, men heller aldrig med en hingst vars psyke jag inte tycker om.
Allt är precis lika viktig!
Exteriör för att få en hållbar avkomma, Psyke för att få en trevlig avkomma etc.
Varför bara välja det ena?

// Anna

Kl

Sedan kan man ju även fundera på om alla som söker hingst verkligen vill ha psyket som TS beskriver.
Lugna och snälla??? Inte heta??

Hästar med mer temperament och vilja brukar i regel vara bättre tävlingshästar.

Visst ska hingsten vara bra att hantera men den får gärna ha lite jävlar anamma och rejäl hingstutstrålning.
Och den utstrålning med nerv vill jag sen ha på avkomman..

Producera ridskolehästar var väl inte tänkt från början?? :confused:

Vidare anser jag att värderingen är jätteviktig om den sker på rätt sätt.
Det är ju avkommans framtida hållbarhet som gäller då.

Spelar ju ingen roll hur snäll hingsten är om han ser ut som en kompass i benstället..alltså en fot i vardera vädersträck.

Däremot skulle det inte vara fel om hingstägaren/hållaren verkligen talar om att den eller den hingsten lämnar lite skarpare avkommor.

AM

Arabens psyke är en stor del av rastypen. Och det är en mild, lyhörd och människovänlig häst man vill ha.

Peter Upton beskriver det bra i sin "The Classic Arabian Horse":

"The Arabian is of a gentle, kindly and
affectionate, though spirited disposition and
displays much intelligence. This is possibly due in
part to its long history as a close companion of man
in war and peace. Stallions should be full of vigour
and fire yet tractable and gentlemanly."

I gamla arabiska sägner lovprisas de för bl a:
"... en karaktär som i sig förenar saktmod, temperament och vitalitet, beredskapen att lära och anpassningsförmågan, arbetsvilligheten och arbetsförmågan, segheten, de goda nerverna, anspråkslösheten och regenerationsförmågan efter strapatser, ridbarhet och klokhet."

De polska stuterierna har av tradition sorterat bort hingstar som inte själva hållit måttet eller givit för skarpa avkommor.

Om du frågar den vanliga arabägaren, så är det förmodligen just dessa egenskaper som har varit avgörande för valet av ras. Vad araben eventuellt saknar i form av djävlar-anamma och skärpa, kompenserar den med känslighet, lyhördhet, lättlärdhet och vilja att vara till lags.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Jo, Alla har rätt i det dom säger MEN ni brukar ju hacka på Imre för poängen!

Kanske hade han inte fått så mycket uppmärksamhet om han inte dök upp i vartannat inlägg om arabavel här på buke!!!!! Börjar bli allmänt långtråkigt. Om folk slutar lägga upp trådar om hur felfri och otroligt bra han är, så slutar folk ge kritik. Han är jätte söt och säkert supersnäll och trevlig. Men.... jag hade inte använt en hingst med så låga poäng i min avel. Jag kan ha överseende med mycket, men han har gått under 30 strecket.... två gånger dessutom. Nog för att en häst kan ha en dålig dag, men han har haft två chanser nu. Tyvärr så är det ren fakta att inte alla hingstar passar att användas till avel.... precis som en hel del ston. Men Imre är inte den arabhingst som används i avel som fått minst poäng, det är något som är ganska oroväckande tycker jag.

Vet inget om Imre, kan någon berätta något om honom, Vad har han att tillföra i aveln och vad har han fått för poäng på avelsvärdering?

utfärdat Grevagården 2007-03-10

IMRE EL THAIR
Arabiskt fullblod

Brskm, vhip snp vtbff
02980176
Född 1998 hos Sjöström, Mimmi, Norberg

e. Zhami El Anzik
u. Nadjincha

e. Espri
u. Clenod

e. Expo
- Fancy Shadow (GB)

Äg. Sjöström, Mimmi

Nystillavägen 4 813 93 TORSÅKER 0290-46081

Härstamning
Imre El Thair har egyptiska, polska och engelska blodslinjer. Farfar Ansata El Aziz kommer från det berömda stuteriet Ansata Arabian stud. Morfar Espri är en av de få arabhingstar som varit godkända för halvblodsaveln.

Mått Mankhöjd: 148 cm

Exteriör
Hingst av svag rastyp. Väldigt vackra ögon, bred hals. Brant bog, välmarkerad manke, omusklat kors. Välbenad från sidan, hjulig bak Passartad kort skritt. Markbunden kort trav.

Arabtyp, huvud, hals
Överlinje, kropp
Extremiteter, rörelsernas korrekthet
Skritt
Trav
Summa

Poäng:
5
6
7
4
5
27

Hälsotillstånd
Visad utan väsentliga veterinära anmärkningar. Klinikbesiktning och röntgen utan anmärkning.

Prestationer och övriga meriter
Hingsten har genomfört ett godkänt ridprov.

Beslut
Hingsten är avelsvärderad och godkänd enligt rasvisa bestämmelser.

Tilldelad avelsvärdesklass Kl III

Sen vet jag inget mer, detta är från svehast hemsida hoppas det stillar din nyfikenhet?

Tack:bow:
Till trådskaparen, kan inte riktigt se varför man skulle avla på den här hingsten. Han är säkert en jättetrevlig häst men det finns hingstar med bättre resultat på avelsvärdering och betydligt mer meriter så varför inte avla på dem istället?

Om du frågar den vanliga arabägaren, så är det förmodligen just dessa egenskaper som har varit avgörande för valet av ras. Vad araben eventuellt saknar i form av djävlar-anamma och skärpa, kompenserar den med känslighet, lyhördhet, lättlärdhet och vilja att vara till lags.

Är helt med på vad du skriver men just känslighet och lättlärrdhet är ju en "styrka" i tävlings-sammanhang då rätt ryttare plockar fram det yttersta av dessa egenskaper.
Lättlärda hästar brukar av många uppfattas som ej lugna..
Jar ju själv haft arab och Sassa tillhörde dom kriterier du nämnde med ett stort MEN.
Hon läste av folk så bra att hon kunde uppfattas som uppkäftig i fel händer..

Exteriör
Hingst av svag rastyp. Väldigt vackra ögon, bred hals. Brant bog, välmarkerad manke, omusklat kors. Välbenad från sidan, hjulig bak Passartad kort skritt. Markbunden kort trav.

Och vad jag menar med hållbarhet är t.ex just den branta bogen.
"fjädring" i framstället uteblir och man kan få problem med hov/strålben.
Därav kommentarerna senare när det gäller gångarterna.

Förstår du hur jag menar??
För jag skulle inte betäcka mitt sto med denna typ av hingst i alla fall då jag ser araben mer som lättflytande och inte stum i sitt steg.
Spelar ingen roll om han är snäll och kan spela schack... :D

AM

Senast ändrad:

Är helt med på vad du skriver men just känslighet och lättlärrdhet är ju en "styrka" i tävlings-sammanhang då rätt ryttare plockar fram det yttersta av dessa egenskaper.
Lättlärda hästar brukar av många uppfattas som ej lugna..
Jar ju själv haft arab och Sassa tillhörde dom kriterier du nämnde med ett stort MEN.
Hon läste av folk så bra att hon kunde uppfattas som uppkäftig i fel händer..
AM

Absolut! En arabs förtroende måste man förtjäna. Lugn och känslighet är inga motsatser, tycker jag. Tillit kan göra den nervigaste häst kolugn. Skärpa (i betydelsen vill-inte-lyda-alls-för-det-är-inte-minsta-intressant-för-mig-utmana-mig-gärna-så får-du-se), vill jag däremot inte ha.

utfärdat Grevagården 2007-03-10

IMRE EL THAIR
Arabiskt fullblod

Brskm, vhip snp vtbff
02980176
Född 1998 hos Sjöström, Mimmi, Norberg

e. Zhami El Anzik
u. Nadjincha

e. Espri
u. Clenod

e. Expo
- Fancy Shadow (GB)

Äg. Sjöström, Mimmi

Nystillavägen 4 813 93 TORSÅKER 0290-46081

Härstamning
Imre El Thair har egyptiska, polska och engelska blodslinjer. Farfar Ansata El Aziz kommer från det berömda stuteriet Ansata Arabian stud. Morfar Espri är en av de få arabhingstar som varit godkända för halvblodsaveln.

Mått Mankhöjd: 148 cm

Exteriör

Arabtyp, huvud, hals
Överlinje, kropp
Extremiteter, rörelsernas korrekthet
Skritt
Trav
Summa

Poäng:
5
6
7
4
5
27

Hälsotillstånd
Visad utan väsentliga veterinära anmärkningar. Klinikbesiktning och röntgen utan anmärkning.

Prestationer och övriga meriter
Hingsten har genomfört ett godkänt ridprov.

Beslut
Hingsten är avelsvärderad och godkänd enligt rasvisa bestämmelser.

Tilldelad avelsvärdesklass Kl III

Sen vet jag inget mer, detta är från svehast hemsida hoppas det stillar din nyfikenhet?

Ar inte Expo en kand hingst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 023
Senast: Cattis_E
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 040
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 310
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 733
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka