angående alla diskutioner om hästens nacke

angelaL

Trådstartare
ja vad är det som ska vara högsta punt?

I böckerna (ridhandboken) som vi använder som kurs material på strömsholm:

Hästen går med falsk eftergift.
Ryttaren har försökt tvinga fram stöd genom att verka bakåt med händerna. Hästens nacke är inte högsta punkt utan halsens första del, mellan tredje och fjärde halskotan. Detta är ett alvarligt fel, som bara kan rättas till genom långvarig och konekvent träning, om det i över huvud taget går att rätta till.

Men endå det är ofta man ser det hära och jag vet många som tränar hästen att gå på detta visset..

Sv: angående alla diskutioner om hästens nacke

högsta punktet ska vara precis bakom öronen.
MEN... om man rider hästen i en lägre och rundare form så går ju inte det... och det betyder inte att hästen går med falsk eftergift om den rids i låg form!

men en häst i Samlad form ska alltid ha nacken högst. men jag håller med dig, är skrämmade många GP-hästar som går med 3:e halskotan högst..

Jag tycker det är väldigt svårt att rida hästen i en sådan form med nacken som högsta punkt. Det funkar liksom inte förrän man är uppe i riktigt hög samling, om man inte vill tappa hela ryggen på köpet. Det blir en sån väldigt extremt hög form, och hästen hamnar ofta framför lodplanet. Jag tror helt enkelt det är rätt svårt att fixa att rida i en sån form förrän man kommit väldigt högt upp i klasserna. Sedan så SKA man inte heller rida i en sådan form innan dess, utan anpassa efter hästens utbildningsståndpunkt.

Vet inte om det går att förstå vad jag menar..... Men vad tycker ni?

Det här är intressant! :idea:
Jag red för en väldigt kunnig tränare i veckan (A-dito) och han menade att jag skulle rida min kamel med nacken högst och nosen framme - inte hela tiden såklart men så fort han var nog samlad skulle nacken upp och nosen fram, så att han "är bekant med den formen" (det är ju mer en tävlingsform att sträva efter än ren träningsform).
Då och då fick jag lägga ned hästen i riktigt låg och rund form, för att inte tappa ryggen.
Tränaren menade att vi ryttare gärna rider mer än vi borde i en lite för låg form ngt bakom lod, för att där känner man att man har kontroll och eftergift.

Träningen gav btw suveränt resultat!
Och nu talar vi inte om ngn extrem samling eller höjd på formen, hästen är 10 år och går Msv B.

Min häst är också 10 år och går Msv B. Har ganska lätt för samling, men vill gärna bli för hög i nacken. Har problem med att sänka honom, och kunna reglera formen utan att han gör det själv! Han vill gärna försvara sig (speciellt i travökningar) att bli för hög i nacken, sänka ryggen, och börja bromsa sig med frambenen. Är inte jättelätt när man måste sänka så mycke hela tiden, blir lätt att man plockar in näsan för långt och sedan "fastnar" där....

Så har jag också lärt mig och gör vid varje pass.
Man ska kunna växla form hur man vill, när man vill.
Det är viktigt att hästen får stärka sig i den högre formen också, med näsan framme.
Där är hästen känsligare så tygeltagen måste bli mycket mildare.
I början orkar den inte så långa stunder där uppe, det är viktigt att ta ner ibland precis som du säger.

Bombastic: det är lite skillnad med hästar som själva vill trycka sig upp, det är också ett försvar för att slippa jobba igenom kroppen tycker jag. Oftast trycker de upp nacken och hamnar bakom hjälperna.
Där måste man vara ytterst noga.

Bombastic: det är lite skillnad med hästar som själva vill trycka sig upp, det är också ett försvar för att slippa jobba igenom kroppen tycker jag. Oftast trycker de upp nacken och hamnar bakom hjälperna.
Där måste man vara ytterst noga.

Precis, det är ju inte bara så att nacken ska vara hög, halsen ska vara lång åxå :idea:

Ja, kan ni inte skriva ett brev till min häst oxh berätta det också? ;) Han är rätt lat av sig, så han gör allt för att slippa jobba!

Ska kolla om jag hittar några bilder på min häst där man ser skillnaden mellan när han blir för hög och tappar ryggen, och när han går i en bättre form. Inte säkert jag hittar någon, har inte så många ridbilder. Men kan kolla iaf!

Man plockar väl inte upp formen? Då har man väl ridit något fel?
Formen kommer av sig själv med högre samlingsgrad.

hästen ska enligt mina tränare inte stärkas i en högre form genom att man själv tar upp dem i den formen, utan stärkas genom gott arbete tills de själva bjuder på den högre formen.

Men våra tränare kan ha olika erfarenhet. Vet att det finns vissa svenska tränare som gärna förespråkar den typen av träning. Jag anser det dock inte vara en framkomlig väg för just mig.

Svårt att förklara i skrift...givetvis ska hästen bära sig själv, det går inte ut på att man som ryttare på ngt sätt ska hålla upp hästens huvud.

Men det är jag som ryttare som, på en välskolad häst, väljer i vilken form jag vill placera hästen - alltså kan jag be hästen om hög form likaväl som jag kan be den om låg och rund.

Hur tänker du att hästen ska bli starkare om du aldrig ber om lite till?
I min värld innebär "gott arbete" att man rider hästen avspänd, och sen i det läget ber om lite mer - lite mer samling, eller lite mer längning eller lite högre form, eller längre hals eller vad det nu må vara.

Genom korrekt ridning blir hästen starkare och starkare av sig själv och kan utföra svårare och svårare rörelser.

Hittade ett par bilder, hoppas de kan förklara lit iaf!

Här bär han sig själv i en lagom hög form i förhållande till samlingsgraden, tycker jag. Han ligger lätt i handen och bjuder framåt.

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19430000-19439999/640x480/19434336.jpg?0

Förvänd galopp under uppvärmning. Kändes också rätt okej för stunden.

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19510000-19519999/640x480/19514839.jpg?0

Början till piaff. Notera att nacken inte är högsta punkten!

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19510000-19519999/640x480/19514840.jpg?0

Här i en mellantrav (om jag minns rätt). För hög i nacken, stretar mot handen, tappar bakbenen, sänkt rygg, bromsar sig med frambenen. Något att tillägga? ;)

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19510000-19519999/640x480/19514838.jpg?0

KL
Också lärd att det är jätteviktigt att variera formen! Till en början behöver dte inte vara så mkt. Även att begreppet innefattar nått så självklart som skrittpauser på lång tygel.

Man måste ju oxå se till varje häst byggnad och inte stoppa in den i en färdig mall som hästen måste anpassa sig till. Lite klumpigt uttryckt kanske men ditåt.

Ja, jag håller med... är så olika från häst till häst. Jag måste verkligen jobba med att sänka min häst. Min lillasyster däremot har en häst som är lite överbyggd och gärna hamnar i framvikt på bogarna. Det är nästan ännu svårare att rätta till....

Jag varierar formen genom att samla mer vilket gör att nacken kommer upp. Sen minskar jag samling och kan då variera formen neråt.

Det är mycket vigtigt att variere formen, som ni säger. Men man gör det inte genom att höja formen själv, menar jag.

Däremot vet jag att det finns en del svenska tävlingsryttare som gör så, men jag anser inte det är rätt. Jag hoppas till och med att domarna ska döma ned detta bättre, då detta inte håller internationellt.

Ja din häst ser ut som en som vill trycka upp nacken. Det har ju egentligen att göra med att de hellre vill trycka ut bakbenen istället för att plocka in bakbenen...
Jag har ridit flera Masterhästar och tycker att samtliga har gjort så plus att de har haft svaga kors.
Den Masterhäst jag tävlat mest fick jag ta ut och klättra mycket på.
Men din är väldigt snygg. :love:

Det är mycket vigtigt att variere formen, som ni säger. Men man gör det inte genom att höja formen själv, menar jag.

Det är ryttaren som avgör var hästen jobbar bäst för stunden och för dagen.
Tror de flesta ryttare som rider Msv och högre vet att man inte håller upp hästens huvud för att samla, vet heller ingen som gör så.

Däremot kan det ju bli att man ser det ibland på tävling och det kan ju bero på en mängd olika orsaker. På min ena häst t.ex tar det cirka 30-45 minuter innan hon är avspänd och tar in bakbenen istället för att spjärna med dem. Om något då hänt som gör att jag inte kan rida fram så länge så blir jag kanske tvungen att göra någon "abrovinch" på banan...men det betyder inte att jag rider så till vardags eller att jag inte är medveten om det....

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 391
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård