Ang uppsittning.

Sv: Ang uppsittning.

Ridhästen (162) ska stå stilla när jag (164) sitter upp. Tar han ett steg eller två innan jag är uppe så får han backa tillbaka direkt. Klapp och när jag är färdig går vi, inget mer med det.

Ponnyn på 138 är det lättare att komma upp på :)

Senast ändrad:

Det var lite kul:angel: när den stora hästen var yngre o folk skulle vara vänliga o hjälpa till att hålla i den vid uppsittning- Släpp!:devil:
Men jag är ju inte som alla andra:o

Nej men hålla i är de första gångerna om den har svårt att stå still. Inte sen. Då blir dom nog bara irriterade om nån står o håller:o

Jag tycker hästen ska stå still när jag SITTER UPP! när jag väl sitter på gör det inget om den börjar gå :) jag fixar sadelgjort och sånt i farten ;)

Jag vill att hästen ska stå helt stilla men så brukar det inte bli så ofta med min medryttarhäst. :p
Han börjar gå innan jag fått över ena benet om jag först inte tar i innertygeln och böjer hans huvud mot mig så han måste snurra runt några varv först om han försöker gå - först efter det står han stilla.
Men han verkar inte lära sig för nästa gång brukar det oftast bli samma visa. :crazy:

Sedan hjälper jag till med en annan häst tillfälligt och han har nyss haft ont i ryggen och dålig betingning vid uppstigning och avsittning (haft så ont att han sparkat efter folk i dessa lägen) så han hoppar jag upp från en pall ifrån utan att ha foten i stigbygeln först. Och hoppar snabbt som attan av innan han hinner nocka mig med huvudet - men han går iaf inte iväg när man sitter på honom utan väntar på att jag smackar. :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 860
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama