Ang uppsittning.

Sv: Ang uppsittning.

Jag vill att min häst ska stå stilla när jag ber henne. Så med ett "Woow" ska hon stå stilla alltså. :) Så jag ställer upp henne och hoppar upp. När jag är uppsutten kan hon ta nått steg framåt, men då stannar jag bara henne med ett "woow" igen, och sen fortsätter vi.

:D

Det där med olika kommandon när en häst ska stanna/stå still tycker jag också är rätt roligt!
Jag har alltid fått lära mig ptroo.
Men när jag rider en väns häst använder jag ptro så tvärnitar han så d å måaste jag använda wooow... Lite komiskt. Har även märkt att ajg börjar använda woow på mina hästar som alltid hört ptroo:P

Men stillastående skall tränas på! :D

Jag tycker det är jätteviktigt att hästen står still när man sitter upp, inte minst ur säkerhetssynpunkt. Har tränat på det jättemycket med min häst eftersom hon hade VÄLDIGT svårt för det när jag fick henne.
Om jag ska sitta upp på en häst jag inte känner brukar jag korta upp ena tygeln och ställa hästens huvud mot mig. Då kan hästen bara gå på en liten cirkel ifall den skulle få för sig att börja gå. Ett mycke bra tips som jag använde på min häst också i början och nu rör hon inte en fena när man ska sitta upp :bump:

Han ska stå stilla under och en stund efter tills han får tillåtelse att röra sig.
Annars får han finna sig i att stå stilla tio seckunder efter att man satt sig tillrätta. Blir mer och mer sällan.

Jag håller med. Med min dam har jag fått lära mig, och henne den långa vägen. Hon hade en taskig uppfostran när jag köpte henne och man kunde knappt ta sig upp på henne öht.
Jag fick hjälp av en westerntränare i flera månader och många lektioner, vi fick börja om från grunden i rundcorrall och öva nh.
Då lärde jag mig hur viktigt det är att hästen står still, när jag sitter upp, när jag sitter i sadeln och rättar till vad jag nu ska.

Detta satt inte så väldigt djupt märkte jag när jag ensam körde till ridhuset, longerade lite, som jag brukade först, sade: whoa, till henne, satte foten i stigbygeln, kom upp OCH HÄSTEN STICKER.....:eek: innan jag fått i högerfoten i stigbygeln, jag tappade naturligtvis den högra delade westerntygeln oxå, där satt(?) jag med vänster stigbygel och vänster tygel och kunde inte få tag om sadelhornet i hennes vilda galoppsrpång. Mina whoa, sååååja, luuuugn.... gav hon fullständigt sjutton i!
Hah! Hon axade och drog i full fart tvärs över manegen, girar tvärt vänster och låter mig fortsätta i en luftbåge rätt in i sargen.... smack
När jag vaknade till sans, ensam i sågspånet, ser jag damen i en annan hörna i ridhuset, där hon står och glor på mig....

Jag kunde för mitt liv inte komma på hur jag kommit dit, var jag hade hästen uppstallad och hur jag skulle ta mig hem...........:eek:

Jag hade under 23 år en lipizzaner (han dog i våras, 29 år gammal) som under 15 år fick gå när jag satt upp, det hände i början att jag lät honom trava, takta när jag justerade stigläder. Jag hade aldrig kommit på tanken att det skulle vara annorlunda, jag var 20 år och vig och snabb.
När jag köpte damen, då fick även han lära sig att man står still. Det går bättre även med henne, hon har ju blivit lite äldre nu, men STILL SKA HON STÅ tills jag säger till

Jag hade bara tur att jag inte bröt nacken och blev kvar där i ridhuset...........

Jag håller med. Med min dam har jag fått lära mig, och henne den långa vägen. Hon hade en taskig uppfostran när jag köpte henne och man kunde knappt ta sig upp på henne öht.
Jag fick hjälp av en westerntränare i flera månader och många lektioner, vi fick börja om från grunden i rundcorrall och öva nh.
Då lärde jag mig hur viktigt det är att hästen står still, när jag sitter upp, när jag sitter i sadeln och rättar till vad jag nu ska.

Detta satt inte så väldigt djupt märkte jag när jag ensam körde till ridhuset, longerade lite, som jag brukade först, sade: whoa, till henne, satte foten i stigbygeln, kom upp OCH HÄSTEN STICKER.....:eek: innan jag fått i högerfoten i stigbygeln, jag tappade naturligtvis den högra delade westerntygeln oxå, där satt(?) jag med vänster stigbygel och vänster tygel och kunde inte få tag om sadelhornet i hennes vilda galoppsrpång. Mina whoa, sååååja, luuuugn.... gav hon fullständigt sjutton i!
Hah! Hon axade och drog i full fart tvärs över manegen, girar tvärt vänster och låter mig fortsätta i en luftbåge rätt in i sargen.... smack
När jag vaknade till sans, ensam i sågspånet, ser jag damen i en annan hörna i ridhuset, där hon står och glor på mig....

Jag kunde för mitt liv inte komma på hur jag kommit dit, var jag hade hästen uppstallad och hur jag skulle ta mig hem...........:eek:

Jag hade under 23 år en lipizzaner (han dog i våras, 29 år gammal) som under 15 år fick gå när jag satt upp, det hände i början att jag lät honom trava, takta när jag justerade stigläder. Jag hade aldrig kommit på tanken att det skulle vara annorlunda, jag var 20 år och vig och snabb.
När jag köpte damen, då fick även han lära sig att man står still. Det går bättre även med henne, hon har ju blivit lite äldre nu, men STILL SKA HON STÅ tills jag säger till

Jag hade bara tur att jag inte bröt nacken och blev kvar där i ridhuset...........

gud så läskigt.. Det där har alltid varit min mardröm. Jag är sten noga med att mina hästar ska stå stilla vid uppsittning. Min ena kunde vara lite ivrig ibland och vilja gå iväg när jag hade satt i foten i stigbygeln. Men gick han iväg drog jag ut den fort som attan ifall han nån gång skulle få för sig att sticka. Jag stannade alltid honom och var noga med att han skulle stå blickstill innan jag försökte igen. Är också väldigt noga med att hästen ska stå still när jag suttit upp eftersom man inte har världens bästa balans när man precis kommit upp och knappt hunnit sätta foten i stigbygel. Nuförtiden står min häst nästan alltid stilla när jag sitter upp och det tycker jag är otroligt viktigt om man är rädd om sitt liv:idea:

Det finns ju flera olika tips. Ett är att inte hoppa upp den dagen utan du ville bara ha din fot i stigbyglen.
När hon? står stilla vid uppsittning så kan du sätta dej och bara stå. Sen hoppar du av.

Hästen vet inte om du skall gå, så står hon stilla och väntar.
En vecka senare fungerade det på min häst.

Bra att träna sådant om hästen tex har ledigt från ridningen. Kan även tränas inne om ni har högt till tak. Vi har 3,5 meter så jag brukar finjustera olika saker när det regnar. Tex komma till mej när jag står på pallen.

Långt blev det

*kl* vilka bra tips ändå! Denna damen jag har nu får bara grovfoder men hon har så mycket överskottsenergi... vet inte ens var hon fått de ifrån.. (hörra ägarna gav henne en massa kraft med... onödigt kan jag lova).

Och skräckhistorien om att trilla av i sargen... tänker jag undvika... de får ta den tid de tar.. för hon ska stå stilla till slut.. tror de ska bli mitt nyårslöfte :D

herregud! Vem vill ha en häst som inte står stilla när du sitter upp?! OM min häst rör en fot när jag sitter upp tar jag ena tyglen (ja, jag har två tyglar) och drar den mot mitt lår. Sen kan hon gå runt sig själv tills hon tröttnat och finner det trevligare att stå still. Inget snack om saken.

Att den inte kan stå stilla beror inte på överskottsenergi, utan att den aldrig har behövt lära sig - vad som gäller.

Träna på du.
Om man har en vägg kan man ställa den mot den.

Jo, jag håller absolut med dig. Min häst står alltid stilla vid all hantering, men det har varit en lång väg att gå med honom när det gäller allt sånt. Han var som unghäst mycket lättstressad och laddade för minsta lilla. Det är därför jag har låtit honom gå något steg framåt vid uppsittning, men det är ju först sen han känner att jag sitter stabilt i sadeln. De där stegen gör att spänningen hos honom släpper. Nu är det ju bara jag som rider honom, och för mig är det inga problem, men jag ska ändå lära honom stå still med tanke på att jag skulle önska att jag hade hjälp med ridningen, och en annan person kanske ser det på ett helt annat sätt.

NÄSTAN ALLA I VÅRT STALL RIDEN I BOMFRIA SADLAR :bow: DE ÄR GANSKA SVÅRA ATT DRA ÅT SADEL GJORDEN PÅ SÅ HÄR GÄLLER DET ATT HOPPA UPP FRÅN STORA MJÖLK BRYGGAN SEDAN SKA HÄSTEN STÅ STILLA FÖR ÅTDRAGNING OCH GÅ IVÄG NÄR ALLA ÄR KLARA. INGEN ÄR VÄL PERFEKT MEN ETT BRA SYSTEM ÄR ATT FRÅN MARKEN KNACKA HÄSTEN PÅ BOGEN. NÄR HAN VÄNDER SIG FÖR ATT KOLLA FÅR HAN EN GOBIT . SEDAN I SKRITT GÖRA HALT KNACKA PÅ BOGEN- GE GODBIT. SEN ÖVERFÖRS DET TILL UPP SITTNING. VI STÅR PÅ BRYGGAN KNACKAR PÅ BOG -GODBIT SEDAN UPP KNACKA PÅ BOGEN - GER GODBIT. NU ÄR RESULTATET EN STILLA HÄSTEN UNDER UPP SITTNING FÖLJT AV KLAPP PÅ BOG OCH ETT VÄNLIGT KOMMANDO - NU GÅR VI. :bump:

Min häst måste stå still vid all hantering. Ett steg hit eller dit ser jag inte. Men som vid sadling får hon inte traska runt. Hon får inte gå iväg då jag sitter upp. Men jag bryr mej inte om hon kliver åt nåt håll för att få upp balans eller annat.
Hon får inte heller beta eller ta hö från golvet då jag hanterar henne. Det är för att hon kan "glömma bort sej" o går iväg för att det är bättre hö/gräs på annat ställe. Men hon får titta o fundera åt vilket håll hon vill.
Hon tittar oftast på vad jag gör o tycker om att gnugga mulen på min rygg o slicka på mina ridkläder:smirk:. Sånt är helt ok.. O lite gullit:D.

Men detta har kommit rätt naturligt o jag har inte behövt bråka med henne för att uppnå detta. Ibland glömmer hon dock reglerna. Men ett enkelt nej räcker o hon har sin uppmärksamhet på annat än mat.

Jag är noga med att lära alla hästar att stå still vid såväl upp- som nerhopp samt när man spänner sadelgjorden.

Min dam kliver ut på stallplanen och gör halt, där hon står, står hon. har man långt till pallen får man snällt släppa hästen och hämta pallen för hon rör sig inte ur fläcken:smirk:. När man väl är uppe i sadeln brukar hon vela smyga iväg, jag har överseende med detta eftersom det för ett halvår sedan var up, up and away. Man fick spänna sadelgjorden ska jag säga. pallar kunde man bara drömma om ;)

Mina hästar SKA stå still när jag sitter upp. Från det att jag bett dem stanna vid uppsittarbänken tills dess att jag suttit upp, ev korrigerat läder eller sadelgjord, tagit på mig vantar osv och bett dem röra sig dvs röst eller skänkel. Likaväl ska de stå stilla när jag sitter av, det ska vara en självklarhet...

Min häst ska stå stilla. Däremot tvingar jag inte fram henne till fasta pallar eftersom hon är lite rädd av sig och inte vill det, utan har egen pall som jag flyttar till henne.

Min pålle är jag mån om att han ska stå still.

Btw, har jag hört att när Nelson Pessoa hade en träning här i Sverige, så va de nån av deltagarnas hästar som rörde sig när ryttaren satt upp - herr Pessoa tillät inte hästen att delta i träningen. Strikt värre :D

jag vill att min häst ska stå still under hela upp sittningen dvs.

-1:a foten i stibygeln till båda.har övet mkt på detta då min häst inte kunde de när jag fick henne..(becca

KL

Jag sitter numera nästan alltid upp från pall eller liknande för det sparar häst o sadel och är nog bekvämare för hästarna också.

Men även innan har jag alltid krävt att de står still. Har den väldigt svårt för det och jag har folk i närheten ber jag någon hålla i första gångerna och upprepar "stå stiiiil" och belönar när den står still. De brukar lära sej fort.

Sen kan man använda det kommandot i en massa andra sammanhang också :idea:

Min allra första häst var en foderhäst, ett gammalt rävigt halvblodssto som var snäll och pålitlig i det mesta men hade vissa "tjuvtricks" för att sätta folk på plats. Ett var att stå still när man skulle sitta upp, men när man var i luften flytta sej rätt åt sidan :cool: Man måste alltså ta sats för att vara "med" och det ledde till att när jag sen red andra som stod still - så höll jag med min "sats" (som hade blivit automatisk) på att åka med huvudet före ner på andra sidan av hästen:o:rofl:

Det var lite kul:angel: när den stora hästen var yngre o folk skulle vara vänliga o hjälpa till att hålla i den vid uppsittning- Släpp!:devil:
Men jag är ju inte som alla andra:o

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 860
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama