Ang uppsittning.

Sv: Ang uppsittning.

*kl*
verkar som om vi alla har delad åsikt om detta hela.

Tips på¨hur man lär en stirrig dam att stå still?
lugn är ju klart en fördel =).

När det gäller detta med uppsittning är det nog så att problemen blir mindre om hästen är liten. Jag behöver inte tänka på pallar och annat.

jag är lite slapp på de där att min häst ska stå still, ja nöjer mej med att han står still tillräckligt länge för att ja ska komma upp och sen så står han still när ja väl är uppe på honom.

jag tycker de blir så tråkig start på ridningen om man ska bråka med att dom ska så blickstilla..tränar på de efterhand och just nu står han still såpass att ja hinner upp och de nöjer jag mej med..sitter alltid upp från pall.
annars så står han alltid still när ja rider och leder..vill ja att han ska stå still så står han still överallt.
men just uppsittningen är ja slapp med.

de lite konstiga med min pålle är att han står still när de är mindre duktiga som ska upp som liksom klänger upp på honom som när typ mamma ska rida som är jätterädd och nervös och klänger o har sej..då står han blickstilla hur länge som helst tills hon är uppe.
så han är väldigt hjälpsam.

Senast ändrad av en moderator:

Min ska alltid stå still vid uppsittning. Så är det alltid, han får inte börja gå förrens jag har sagt att det är okej, det gäller även när jag leder honom och under ritten. Plus att jag använder pall så då är det rätt bra om han står still ;)

Min ska stå still när jag sitter upp och vänta på signal innan hon får gå iväg men hon har sina egna idéer när man ska sitta upp. När jag köpte henne och man skulle sitta upp skulle hon bita en i rumpan (stod på ridskola innan för att ägaren inte orkade/klarade att ha henne kvar). Efter ett tag var allt lung och hon stod stilla men nu för några veckor sen så började hon snurra runt men då fortsatte jag att snurra henne tills jag stoppade henne eller så satte jag i foten i stigbygeln och om hon gick så hoppade jag efter och efter några steg la hon av och för tillfället står hon stilla. :rofl:

För mig är det en självklarhet att hästen ska stå stilla om jag ber den om det, vilket jag gör innan jag sitter upp.
Det tillhör ju grundutbildningen.
Precis lika viktigt som att den ska lyssna på mig i all annan hantering.

Visst jag är inte benhård kan jag ju inte säga. Om hästen rör sig lite (något steg), eller tänker börja gå så börjar jag inte bråka med den eller något.

Hur jag gör för att få hästen att stå stilla är olika. Jag har ridit flera varianter, men i det stora hela har jag kört mest på "ignorera taktiken" då ingen av hästarna direkt rusat iväg.
Dvs snabbt upp - bromsa med tygeln och få hästen att stå stilla. Inte något tjaffs, och inte vänta ut den på marken.
Men dessa hästar har varit hästar som flyttat sig pga att andra ryttare har varit så dåliga på att hoppa upp.. :o :p

Mina hästar ska ALLTID stå stilla när jag sitter upp. Jag hoppar alltid även upp från en sten, pall eller liknande. Dels för mina knän och dels för att spara på hästens rygg.
Om hästen börjar gå framtå utan min signal så ryggar jag tillbaka hästen till ursprungspunkten och står kvar tills hästen är helt stilla och avslappnad igen. Detta gäller alltid, även på tävling med en stressad häst som bara vill framåt.
Varför jag är så noga är att när jag hade min arab så skulle jag hoppa upp från backen, hästen tar då ett skutt framåt och jag blir hängades i stigbygeln efter. Sedan dess har jag varit jättenoga med att dom alltid ska stå stilla.

Likadant när man öppnar hagen, grindar, boxdörr och sådant, när mitt kommando kommer - då får hästen gå framåt.

Jag tycker hästen ska stå helt stilla både när man sitter upp och medan man sätter sig tillrätta och dessutom kunna stå still när man fixar stigläder och sadelgjord från ryggen. Det är grundläggande!
När man ska lära hästen stå still vid uppsittning så måste man först och främst lära hästen att öht stå still när man säger åt den. Sen ska den fortfarande stå still när man tar tyglarna i en hand... när man flyttar sig mot sadeln... när man sätter foten i stigbygeln osv.
Steg för steg, bara att träna tills det funkar. Många hästar kan stå still när man står vid deras huvud, men börjar röra sig när man sätter sig upp.
Att stå still är nåt man behöver lära hästen - det kan dem inte automatiskt!
Om den rör sig när man ordnar med stigläder osv. så är det bara att ta tag i tygeln, lätta, ta tag, lätta. Var konsekvent. Kräv inte för mycket i början, den ska stå still några sekunder sen längre och längre tid.

Min häst och jag är lika höga, 159 cm. Men jag har fyllt 52 (och är dessutom tung) :D

Immer

Jag är ungefär lika lång som du men min häst är ungefär 20 cm lägre, passar mig perfekt. Sedan är jag inte alls så gammal som du, har tre år kvar till dess!!! Känner mig riktigt ung för en gångs skull.

Mina står stilla tills de får gå. De vet när det är p-läge som gäller och då står de bara där tills jag säger annat. :)

Jag sitter upp från en sten utanför stallet.

Jag är också slapp. Min häst står still medan jag sitter upp, eller snarast hoppar upp, från pall eller sten men går iväg sen. Grejen är att jag inte alls vill belasta stiglädret ensidigt.

En vacker dag kommer jag nog på tillräckligt med nackdelar och får ta mig i kragen och göra honom väluppfostrad. Märkligt egentligen, jag har kommandon från backen som betyder absolut blickstill, som i gången, i boxen och vid i- och urlastning som jag dessutom gör själv. Men har ingen motiveringen till att han ska stå still när jag ju redan sitter i sadeln.

Jag brukar sitta upp från lite olika saker över allt. Det kan vara en sten, ett nedfallet träd eller en hög kulle men oftast sitter vi upp med hjälp av en hög brun. Vid brunnen står hon oftast stilla tills att jag satt mej i sadeln, sen knallar hon iväg. Men när vi är ute och hoppar upp från sten/stock/kulle så står hon stilla tills jag lyckats kravla mej upp och satt mej till rätta.

Tycker det är lättare att hoppa upp från högre saker än med hjälp av stigbygeln :o

Jag sitter i princip alltid upp från pall, så det är helt självklart att hästen ska stå helt stilla innan jag sitter upp. Tycker att det tillhör vanlig standarduppfostran för hästen att den står still när jag ber om det.

Jag sitter alltid upp från pall, stol, bock etc. För att spara hästen, sadeln och mig själv.
Kräver att hästen ska stå still. Står hon inte still utan går iväg när jag slängt över benet halvvägs sitter jag av och gör om. Det krävs oftast bara en uppsittning till för att hon ska komma ihåg att 'just ja så gör man' :idea:

Brukar faktiskt sitta upp sakta, samtidigt som jag ptrooar lite, för då står hon still. Stoppar jag bara in foten och hivar över benet då kan hon lika gärna gå iväg i samma tempo som jag hoppar på liksom.

Jag hoppar oftast upp i stallgånge på pall, men ena vägrar stå stil..hon blir bara surig så då är det bara hoppa upp i farten...i håller på att jobba på med!

Hästarna ska stå stil, det är igentligen en sjävklarhet tycker jag

Han ska stå stilla under och en stund efter tills han får tillåtelse att röra sig.
Annars får han finna sig i att stå stilla tio seckunder efter att man satt sig tillrätta. Blir mer och mer sällan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 860
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama