Ang skadad häst o bosal...

Raggartass

Trådstartare
för att inte vara en trådkapare så startar jag en egen tråd för mina frågor om min häst, men den hänger en del ihop med den tidigare tråden i detta forum!!

Nu är det så att jag idagarna varit hos vet. i Skara o röntgat min sårskadade häst (distriktvet. har varit ute o vi har kört två pencilin-kurer på honom, och jag har ringt så mycket till dom att dom till slut tröttnade på mina hysteriska frågor o skickad oss till Skara), och nu efter fyra veckor fick vi reda på att han har en fraktur och en lös tandflis på första "tuggtanden" dvs precis framför bettläget :cry:
Nu är han bara två och jag hade tänkt starta upp honom i höst, men nu får ju detta givetvis vänta tills allt är läkt, och har vi riktigt otur så funkar inte det som vet. har gjort utan vi får dra ut tanden om några veckor.

När jag nu gått och funderat på detta några dagar så känner jag att jag - när det väl blir dags - inte vill rida in honom med bett, oavsett om tanden ryker eller inte, för jag vet själv att det kan vara mycket obehag runt ett skadat område även lång tid efter att det är helt läkt. Eftersom mina tidigare erfarenheter av sidpull inte är helt positiva, gick ju funderingarna direkt till bosal. Men i tidigare "bosaltråd" så avråddes det till att rida in hästar på bosal, och jag undrar nu hur ni skulle göra???

Mvh matte med oerhört dåligt samvete och magont

Sv: Ang skadad häst o bosal...

Vad är det för dåliga erfarenheter du har av sidepull då?

Rätt tillpassad och använd är sidepull ett bra alternativ att starta sin häst i. Jag använder alltid sidepull först.
Börjar du i bosal har du ingen möjlighet att ta ledande tygeltag vilket jag tycker är ganska viktigt på en unghäst av många olika orsaker.

Jag brukar ofta linda nosdelen på sidepullen om jag tycker att den är för skarp.

Jag föredrar sidepull......men har heller ingen erfarenhet av bosal...så det säger jag inget om...
Jag började m grimma och när det blev "allvar" med inridning så hade jag sidepull...dock tyckte jag inte att den med rep var så bra, så jag köpte en i skinn...den hade jag(har fortfarande) under tandfällning och alternerar med den nu oxå....funkar kanon, på min iaf...

Men nog borde "skadan" ha läkt tills du skall sätta igång med honom, för det blir väll inte så allvarligt i början utan att du kan låta honom gå på sidepull?
Nu vet jag iofs inte vad du hade för dåliga erfarenheter av det...men jag hoppas du hittar rätt alternativ......lycka till.

Använde du ett tredelat bett när skadan uppstod ? eller hur gick det till??
Ett sidepull är lättare att använda än en hackamore.

Hur skadan uppstod är ju egentligen inte intressant, men eftersom din fråga förutsätter att jag inte kan hantera en häst eller viss utrustning, kan jag ju tala om att han blev sparkad i hagen - av en annan häst.
Mvh Matte som trots detta har dåligt samvete

Den jag hade var inte bra då den skavde ganska rejält, trots att försökte "fixa" till den på alla sätt o vis. Det var ingen "billig skit", men uppenbarligen passade den ju inte på den hästen. Vad är det för modell ni pratar om som är gjorda av skinn? Har någon någon bild på hur den ska sitta för att inte skava?
Det ligger ju nu ganska långt fram i tiden innan vi ska börja, men det kan ju vara bra och titta runt lite på olika modeller.
Förövrigt får vi väldigt mycket tid över för att bara mysa och klia pannan - och det är ju inte helt fel det heller :)

Vart skavde den?

En del hästar är väldigt känsliga över nosryggen till exempel, och jag brukar som sagt linda råhudsdelen som sitter över nosen, då blir bosalen också lite mindre skarp. Det brukar passa mina hästar och mitt ridsätt bättre men det är ju olika, ibland vill man ju ha den skarp.

Men ofta skaver den bara genom att ligga där och man kan ju linda, padda eller tejpa den den olika mkt.

Jag använder inte en i läder eller rep, utan råhud över nosryggen, resten är ju läder.

Skaver den någon annanstans sitter den troligtvis fel eller passar inte...

Som jag sa innan, så gillade jag(läs hästen) inte den med rep på nosryggen, även att jag "bolstrade" den med allt möjligt...
Tyckte den for hit o dit, kanske passade den inte riktigt bra heller..
sidepull.jpg

Fick sen syn på denna o köpte den på Börjes:
Bettlsttrns.jpg

Det var ju värt o prova...och det funkade, dock anv jag inte tillhörande "skänklar", utan kopplar tyglarna direkt i sidoringarna...
bettls.jpg

Denna finns numera även på Hööks, dock en aningen "hårdare" variant...

plockar upp min gamla tråd istället för att skapa en ny - hoppas det går bra :)
Uppdatering: Efter mycket om o men blev vi tvungna att operera ut tanden för 6veckor sedan, och det var fruktansvärt!! Hämtade honom efter fem dagar, men fick köra in honom dagen efter igen eftersom han hade SÅÅÅ ont:cry:. Inte nog med att tanden togs ut, det var så inflammerat att käkbenet sprack ca 10cm!! Nu har vi jobbat på med rengöring, och efter några bakslag så ser det nu ljusare ut. Var på återbesök igår, och allt såg jättebra ut på röntgen och vet. var mycket nöjd. Tyvärr är vi inte i hamn än, utan det kan fortfarande dyka upp komplikationer, men vet. sa att det skulle gå bra att börja "jobba" honom från marken lite smått (dvs sysselsätta hans fullt utvecklade hjärna lite :smirk:), gå ut o gå osv, bara jag var uppmärksam o insatt i att han fortfarande är skadad.

Nu till varför jag tar upp denna tråd igen: efter att ha surfat runt lite med inställning att hitta lite info om ridning i grimma, så hittade jag en tränare ganska nära som rider in sina hästar i vad det ser ut på bilder en speciell repgrimma med tyglarna knytna undertill - som en bosal. Har själv inte pratat med henne än (ska ta kontakt nu efter återbesöket), men hon arbetar enligt hemsidan efter John Moores(?) principer. Någon här som vet lite basic hur han arbetar/tänker? Eller var jag kan få mer info - helst på svenska :o!

Mitt mål är att kunna rida honom bettlöst så länge det går, dvs även länge efter att hans mun helt läkt, eftersom jag inbillar mig att han kommer att vara extra känslig i sin mun och dessutom saknar ena tanden som bettet ligger mot - blir ju snett bettläge.

Varför inte rida in honom i vanlig repgrimma, bara att sätta tyglarna i knuten undertill!
Blir fortfarande svårt att ta ett ledande tygeltag.
Annars finns det repgrimmor med ringar i knutarna på sidorna där man kan fästa tyglarna, och ledande tygeltag blir då inget problem!:)

Jag använder en vanlig repgrimma att rida in hästar, aldrig en bett. Så länge man har gjort sina "groud work" (lagt grunden) först du kan använda vad som helst nästan.

Det finns med tyglar och grimmskaft i ett.
image

Senast ändrad av en moderator:
Fick en tele samtal mitt i min edit av överstående svar. Jag skulle lägga till lite, Efter 15 min får man inte ändra...hmmm learn somthing new everyday!

Men jag fick kopiera den och jag lägga ut det en gång till:angel:....

Jag använder en vanlig repgrimma att rida in hästar, aldrig en bett. Så länge man har gjort sina "groud work" (lagt grunden) först du kan använda vad som helst nästan. Jag rider all mina hästar i grimma utan varmblod när vi försa ko, men sist jag red han märkte jag att jag äntligen behövde inte det där heller, troligen en "van sak".

JM också går ut på att man ska har grunden lagt innan också. Innan man kliver up. Hästen ska förstår vad det innebär när du lyfta en tygel t ex ska den boja in huvud (stop knappen). Det är en mening med alla dessa trokiga games och sånt. Det är för hantering men också för när man kliver up att hästen förstår bättre och man inte sitter där upp och slitta och dra. När man vill "fin slippa" då kan man ta in bettet i din träning. Men hästen ska var mjuk och lätt att svara innan man använder bett. Om man måste använder bettet för att stanna hästen eller svänga så är man inte redå för den än. Tycker jag.

Här är en bild av den du pratar om. Jag köpt mina genom ebay, lite billigare. Enormt fint kvalitet. Och nu vill jag inte tillbaka till läder tyglar heller. väldigt bekväm.
image

Tusen tack för ditt svar :). Kan jag utgå från att John Moore och Parelli i stort jobbar på samma sätt? Har själv ingen grundläggande NH kundskap, förutom det min häst har lärt mig :rofl:, jag menar lite sunt förnuft och avläsa vad hästen menar har räckt lång för oss! Att han är uppvuxen med NH har gjort honom väldigt lätthanterlig i ALLA situationer, därför tror jag att insittning/ridning kommer flyta på utan några större galenskaper och därför kommer jag testa det här sättet.
Läste på ovan nämde tränares hemsida att det är bättre att börja i grimma när hästen inte förstår, och sedan gå över till bett när hästen är mer riden och fattar vad det är du vill när du tar i tyglarna - i mitt tycke en mycket förnuftig inställning :bow:

Båda Jm och Parelli mm har samma fattningar om det hela men vägen dit kan vara annorlunda.

Att kunna läsa hästen och ser när det är dags att gå till den nästa level i träningen är enormt viktig. Förmånga tror jag, inte ta i hästens individetet i spelet. Vi träna mycket med att ta tygel från backen så att den är "medveten" om det när man kliver up och ger efter istället för stelna imot och som sagt, att stop knappen är i ording.

Det är också bra att börjar med grimman för, som männiksar är vi mer "artig" i vad vi begär av hästen när vi har bara en grimma på eller även när vi rider barbacka, vi är inte lika kaxig/tuff/hårda:D om du förstår vad jag menar. Vi lära att rider mer med kroppen och vara mjuk i händerna innan vi sätter i bettet. Det är också en av anledningar för att Parelli alltid har så tunna/låga staket runt sina elever, För då vill inte folk trycka lika hård på hästen mentalt.

Glad att höra att din häst börjar mår bättre nu. en av mina också fick en spark i underkäke, inget brutet men han fick 3 bölder (som tog evighet att läka) sen fick han ben infektion i käkbenet på ena sidan.

tänkte jag skulle ta hjälp av någon kunnig med att få rätsida på vad vi behöver kunna från marken, innan jag kan sitta upp på honom. Allt för att det ska gå så smidigt som möjligt.
Tyvärr kan jag inte lämna bort honom för inridning, då jag just har betalat 15000kr i vet.räkningar - och ja han är försäkrad :mad:. Men samtidigt är det ju en del av lyckan av att ha häst, att kunna lära den saker på det sätt som man själv vill ha det. Efter att i yngre år ha ridit in både egna och andras hästar, så har jag ju lite erfarenhet och framför allt insikt om att det som funkar på den ena inte nödvändigtvis blir till det bästa på en annan individ. På så sätt får jag en häst som funkar bra tillsamman med just mig, min ridning och hästens förmåga. Vi blir ett team som jobbar tillsammans :bump:

Och ja det är tråkigt det här med tandskador :(. Jag hoppas det ordnade sig till det bästa för din häst oxå!!

Jag tycker du har en väldigt bra och klokt sätt att tänka om detta med inridningen och hantering överhuvudtaget.

Tycker du har också en bra idea att hitta nån du kan arbeta med för att får inridningen att går så bra som möjligt. Lycka till.

Here's to team work! :banana:

jo då, det hade hänt 5 år sen, det tog ca 1½ månad att läka helt men han tugg för fullt nu och inte har haft nån besvär av det. Man ser under ifrån att en käkbenet är mycket större en den andra men annars, no problems mate!

Skönt att höra att han mår bra nu.

Var upp och "tränade" lite i kväll, och för första gången tog jag lite försiktigt i tygeln från backen. Tog ca 45 - 60sek innan han fattade att han skulle sluta gå runt och istället ge efter. Han är VÄLDIGT svårjobbad :rofl::rofl:

En riktigt bra sidepull har en tredje rem under ganachen och ligger bättre där den ska.

Nosludd hjälper inte så värst bra mot skavproblemet. Det är bättre med lindor (sådana man köper på Apoteket) eller något annat mer hållbart/"hårdare" material. Eller att man inte köper de med rep.

:confused: Inte för att jag förstår varför du nu svarar på denna gamla inlägg, men om nu det finns "bättre" sidepull, så vore det bra o se det på bild...visa..
Och mitt inlägg var bara en demonstration av en sidepull, jag anv 1x....för 3år sen:eek:
Jag föredrar fortfarande mitt bettlösa träns...från Börjes;)

Tråden var uppe på första sidan då jag svarade i den och jag var inte den enda som svarade i den i oktober. Vad nu det har för betydelse.

Jag svarade bara som en allmän reflektion på
Som jag sa innan, så gillade jag(läs hästen) inte den med rep på nosryggen, även att jag "bolstrade" den med allt möjligt...
Tyckte den for hit o dit, kanske passade den inte riktigt bra heller..
eftersom många har problem med skav/stabilitet.

Tärnsjö har en riktigt bra sidepull.
sidepull.jpg

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 306
Senast: Ray
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 071
Senast: Habina
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18