ang. gångarter, läromäster osv...

S

shakermaker

:confused: :confused: :confused:
enligt nästan alla som provridit min häst så har han för stor trav... de flesta letar efter en gentleman som kan det mesta (=min häst i ett nötskal ;) ) men de räknar inte med att man måste lära sig sitta på honom.
vad gör man? :confused:

Sv: ang. gångarter, läromäster osv...

det tycker jag låter väldigt konstigt, stora gångarter måste ju vara ett stort plus när man letar efter en läromästare. en häst som kan allt men inte har någon trav kan man inte ha allt för mycket glädje av för den gör sig knappast på tävlig..
har han en överdriven trav, eller är den bara stor?

Det är nog rätt många som åker runt och rider gratis också.... Då måste man ju ha något att skylla på sen när man inte har pengar till köpet. Jättekul att få rida på en välskolad häst som kan det mesta! Och har den inget annat att skylla på så får man väl ta till det där med gången. Låt bara seriösa köpare rida, blir tufft för hästen annars.mvh/T_B

Alltså, de som har klagat har då inte fått honom i form för fem öre så det kan knappast ha varit någon underbar upplevelse för dem :grin:

Sofie: han har en STOR, ENORM trav med mycket kadens. När han orkar travar han som ingen annan, helt sagolikt faktiskt! :)

Fast det är ingen som vill ha en sådant trav idag då det oftast inte finns något register just mer än en enorm stor trav

nog har han register men man måste lära sig rida i den.
jag får ju fram både det ena och det andra, så nog finns det.

Hej!

Det är ju så att en stor trav är svårare att sitta ner i. Inte så lämpligt för en grön ryttare, mao. En skickligare ryttare kan sitta ner ändå, och vill ju också ha bättre gångarter.

Sen kan en häst vara mer eller mindre "stötig" i sin stora trav. Har ridit hästar med enorm trav som varit väldigt mjuka att sitta på, pga att de inte "stöter" när de landar, utan mjukt fångar upp med leder, muskler och ryggsving. Och det är ju en sådan trav man vill ha på hästen!

Många kanske vill ut och tävla "med en gång" och inte har någon lust att sitsträna massor med månader... :)

Men det låter otroligt att flera presumtiva köpare skulle komma med den ursäkten för att inte köpa. Är hästen svårsåld så får man ju som säljare fundera över orsaken.

Jo, fast att det är svårt att sälja öht just nu verkar vara mer lag än undantag... Vi sålde en ponny, dressyläromästare som gått FEI o hade redigt fina gångarter. Inte så dyr pga brist på meriter på senaste åren osv. Men men, det är svårt att hitta rätt häst ändå, det tar ju oftast ett tag!

"Stötiga" hästar jobbar oftast inte korrekt med ryggen. Om en häst är ÄRLIGT på tygeln är den också mjuk att sitta på...

min häst är inte stötig ;) jag känner ju skillnaden om han är med i rygg o med baken men det är svårt första gången man rider honom, man blir lixom överrumplad att han traven är stor och lång med mkt kadens, när man får ihop honom får han dock en mkt trevlig trav som flyter på.

Annas skrev:
"Stötiga" hästar jobbar oftast inte korrekt med ryggen. Om en häst är ÄRLIGT på tygeln är den också mjuk att sitta på...

Nja, det kan lika gärna vara tvärtom. En häst som är lätt att sitta på använder inte ryggen.

mvh Jessica

Det är både och - hästen som inte jobbar med ryggen och inte har någon gång är lätt att sitta på. Hästen som verkligen jobbar med ryggen och bär sig är LÄTT att sitta på, men sällan att hästen bara går så men en dålig ryttare som hänger i munnen på den. Sen finns det hästar med stora gångarter som inte samlat sig utan går med raka pendlande bakben och mer vikt fram. Då stöter det rejält! Det är då bäst att tillämpa lättridning tills bakbenen börjar vinklas och bära om man ska undvika skador på hästen och sig själv.mvh/T_B

true_blue skrev:
Det är nog rätt många som åker runt och rider gratis också.... Då måste man ju ha något att skylla på sen när man inte har pengar till köpet. Jättekul att få rida på en välskolad häst som kan det mesta! Och har den inget annat att skylla på så får man väl ta till det där med gången. Låt bara seriösa köpare rida, blir tufft för hästen annars.mvh/T_B

Den "bästa" ursäkten jag hört av hästköpare som provridit är: Nä, hästen har nog fel färg...

Man kan ju fundera över varför de inte kunde ha frågat om det på telefon om de är noggranna med färgen, eller sagt det med en gång de såg hästen. Till saken hör att de hade sett bilder på hästen innan.

Jag vet inte hur annonsen på hästen är utformad. Om det inte redan står kan du kanske lägga till att hästen har stor gång? Hästar är olika, så är det. Vissa med en flott gång är lättare än andra att sitta på. Söker man en läromästare och inte har ridit så mkt kan säkert en "obekväm" gång avskräcka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar