Ankan
Trådstartare
Vet inte om ni kommer ihåg men för lääääänge sen skrev jag en mer eller mindre desperat tråd om min son. Har haft (eller har även om det är bättre) stora problem med utbrott, överaktivitet osv...
Iallafall har vi ÄNTLIGEN fått komma in och påbörja en utredning (har "bara" väntat tre år ) och dom vi har träffat så här långt är helt underbara och har fått samma uppfattning om vem min pojke är, vad han har för fördelar och problem (skräcken var ju att som inte alls skulle se vad vi och skolan ser).
Nu är iallafall första steget klart med begåvningstest ("intelligenstest") och bedömning hur han bemöter det han ställs inför klart. Psykologens "utlåtande" ännu så länge är att han är en EXTREMT smart unge och att med hans resurser skulle han kunna komma hur långt som helst om vi bara hittar rätt väg... hon funderade också högt om att längre fram ev prata om att flytta upp honom en klass för att hon sa att det dom gör i hans årskull är alldeles för lätt för honom.
Men förstås såg hon hans problem också och jag uppfattade det som att hon såg vad vi såg men kunde sätta lättare ord på det (förklara så folk förstår *S*)... hennes uppfattning var att han (av det dom sett ännu... utredningen är ju inte klar) behöver någon hos sig under de lektioner som kräver extra focus som hjälper honom "tillbaka" till det han ska göra. Hon sa också att av vad hon sett nu är hon i princip säker på att det blir en diagnos på honom... hon är bara inte säker på vilken (just nu lutar hon åt ADHD/asperger).
Så ni som har "varit med"... hur stor är chansen att man får igenom den extra resurser i skolan? Vi hade lite förra året men eftersom han blev bättre anser dom (inte läraren utan dom som delar ut resurserna) att han fungerar i klassmiljö... dvs inte stör dom andra :smirk: ... så nu har han inget... vilket verkligen märks på honom.
Jag har läst lite om båda diagnoserna men känner att jag gärna skulle vilja få veta mer av människor som "varit med" så berätta gärna om era erfarenheter
/Ankan
Iallafall har vi ÄNTLIGEN fått komma in och påbörja en utredning (har "bara" väntat tre år ) och dom vi har träffat så här långt är helt underbara och har fått samma uppfattning om vem min pojke är, vad han har för fördelar och problem (skräcken var ju att som inte alls skulle se vad vi och skolan ser).
Nu är iallafall första steget klart med begåvningstest ("intelligenstest") och bedömning hur han bemöter det han ställs inför klart. Psykologens "utlåtande" ännu så länge är att han är en EXTREMT smart unge och att med hans resurser skulle han kunna komma hur långt som helst om vi bara hittar rätt väg... hon funderade också högt om att längre fram ev prata om att flytta upp honom en klass för att hon sa att det dom gör i hans årskull är alldeles för lätt för honom.
Men förstås såg hon hans problem också och jag uppfattade det som att hon såg vad vi såg men kunde sätta lättare ord på det (förklara så folk förstår *S*)... hennes uppfattning var att han (av det dom sett ännu... utredningen är ju inte klar) behöver någon hos sig under de lektioner som kräver extra focus som hjälper honom "tillbaka" till det han ska göra. Hon sa också att av vad hon sett nu är hon i princip säker på att det blir en diagnos på honom... hon är bara inte säker på vilken (just nu lutar hon åt ADHD/asperger).
Så ni som har "varit med"... hur stor är chansen att man får igenom den extra resurser i skolan? Vi hade lite förra året men eftersom han blev bättre anser dom (inte läraren utan dom som delar ut resurserna) att han fungerar i klassmiljö... dvs inte stör dom andra :smirk: ... så nu har han inget... vilket verkligen märks på honom.
Jag har läst lite om båda diagnoserna men känner att jag gärna skulle vilja få veta mer av människor som "varit med" så berätta gärna om era erfarenheter
/Ankan