Ang. det här med passet.

J

Juvelflickan

Hejsan!

Måste bara få klart för mig det här med hästpasset.
I senaste Islandshästen stod det ju om det och de visade en bild på ett pass som såg ut såhär:
Hstpassbl.jpg

Har ett till min häst som der ut såhär:
Annaspass.jpg

Har jag det som behövs då?

Mkt tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Ang. det här med passet.

Juvelflickan skrev:
Har jag det som behövs då?

Mkt tacksam för svar!

svar: nej. Det är det blå passet som gäller efter nyår.
Lösbladsystemet är inte önsvärt.

Senast ändrad:

Nähä!

Så det måste alltså skickas in igen... Helt ofattbart. Jag håller på att bli tokig på alla papper som ska skickas kors och tvärs :mad: . Är det någon ytterligare kostnad också för att så byta till ett nytt pass?

Jag var i kontakt med avelskansliet senast igår tisdag, i annat ärende, men frågade då om jag var tvungen att skicka in för ett nytt pass när jag nu har det gula med lösblad, och fick då till svar att det skall skickas in för att ersättas med det blå med pärmar.

Nähe, jag har ett gult pass till min unghäst och inget till min gamle. Idkontrollanten var en vet och hon skrev att han var mörkbrun, :mad: men han är svart. :p Tänkte ta ut en som idkollar islandshästar så jag får rätt färg på honom. :idea: Men kostar det ngt extra att byta ut det gula till ett blått? Det känns lite dumt att behöva byta ut det, har bara haft det i 1 1/2 år! Tänkte börja tävla henne lite i vår, gäller det gula då? :confused: Tänkte på väntetider och så för ett nytt! Hade jag inte läst detta idag hade jag ju inte haft en aning. :confused:
Kram Suss :bump:

Hästen behöver inte vara exakt den färg det står i isländska originalbeviset så du vet...Där står att min är brun fast hon är svart å min förra islandshäst stod det i originalet att han var svart utan tecken fast han var brun med tecken i pannan...Sedan kan dom ju blekas oxå i vissa fall.Fast jag kan ju ha blivit lurad å fått hem fel häst :devil:
Nu måste id kotrollanter som ska bedöma islandshästens färger ha utökat färgkurs. det kanske inte din vet hade när du id kontrollerade din häst?

http://www.svehast.se/allm/ID/id.asp
Här kan du hitta godkända id-kontrollanter och chip-märkare.

Har kontakt med en i närheten här, och h*n samlar ihop kunder inom samma område så att det inte blir så stor reskostnad för oss att betala :) Ska komma under hösten nån gång.

Men ååååååååå vad arg jag blir :mad:
Ska jag alltså skicka inte det då? Hela passet vill säga?
Kommer det kosta extra och vart ska jag skicka det?
Har inte haft mitt alls länge ju...
Tänkte på det med vaccinationskort också, finns det så man kan sätta det där i? För jag menar man kan ju inte bara börja där helt plötsligt, för då vet de ju inte hur de blivit vaccinerade innan... :confused:
Jag är verkligen hemskt tacksam för svar och mer info! :bow:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Jag hade också en vet, ute som är godkänd att kontrollera islandshästar men, som ändå hade mindre bra koll. Så färgkursen är ingen garanti på att de vet något. Min ena häst som är mörkbrun skrev hon som svartbrun (vad det nu är för färg?). Ska snaart skicka in alla papper.

Sv: Viktigt ang. passen

Ja, precis...
Men då är det lungt för min del då?!
Eller....?
Tacksam för svar!

Har också en häst med det gamla passet, skickade med det gamla passet när jag skickade in uppgifter på två andra hästar som skulle få pass (samma postadress). Enligt kontrollanten skulle jag göra så för att få det nya blåa passet. Men icke som icke, fick tillbaka det gamla passet och fattade som att det skulle vara så...så då är det Ok med andra ord?!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har det gamla genomskinliga passet och två nya blå till mina tre pållar. Inte har jag oroat mej för det gamla, tror att vi ska ta det lugnt. Avelskansliet har ändå fullt upp som det är nu när alla ska chipmärka o få ordning inför 2005, de som inte gjort det än. Då blir det gamla passet en onödig arbetsbelastning. Där är ju hästen chipmärkt o allt ändå.

bupi skrev:
Detta måste du ha missförstått för SIF har nu gått med följande: http://www.icelandichorse.se/new/aktuellt/artikel/avel_rykte.htm

Så passet med lösblad behöver inte bytas mot något nytt.

:confused:
Jamen...jaha. Ja, jag tyckte nog att jag inte kunde vara så mycket klarare med min fråga till avelskansliet. Jag frågade, gällande en foderhäst jag har för senare köp - ägaren har slaravat bort orginalhandlingarna - och min fråga var - kommer jag att få det nya BLÅ passet när nya handlingar upprättas efter erfoderliga rutiner gällande avdödning av gamla handlingar - eller får jag ett "nytt" gult med lösblad? Och svaret var då - lösbladsystemet ska bort, det är det BLÅ passet som gäller efter nyår.

Kan vara en ren tolkningsfråga alltså, och tydligen har jag missuppfattat! :eek: :crazy:
Jaha, ja men då ber jag alla om ursäkt - inkl avelskansliet för att jag ställt till det. (ärligt ska jag säga, att jag inget förstår ändå, men det är ju jag det! :o )

honung skrev:
:confused:
Jamen...jaha. Ja, jag tyckte nog att jag inte kunde vara så mycket klarare med min fråga till avelskansliet. Jag frågade, gällande en foderhäst jag har för senare köp - ägaren har slaravat bort orginalhandlingarna - och min fråga var - kommer jag att få det nya BLÅ passet när nya handlingar upprättas efter erfoderliga rutiner gällande avdödning av gamla handlingar - eller får jag ett "nytt" gult med lösblad? Och svaret var då - lösbladsystemet ska bort, det är det BLÅ passet som gäller efter nyår.

Jag fattar kansliets svar som att de inte gör några nya pass i lösbladssystem utan att alla nya blir av den blåa typen. Men det kanske bara är jag som tänker annorlunda än de flesta andra...

Juvelflickan: Jag har bara läst i genom denna tråden lite snabbt...så det kan hända att du inte behöver byta pass(eller har jag fattat det rätt?... :smirk: )

Men i fall du hade behövt att byta pass...så tänkte jag bara berätta, angående din fråga om vaccinationsintyg. För....att du har ju kvar dina vaccinationsintyg sen tidigare och när du sedan kontaktar nån veterinär kommande gång(ev. för vaccination eller aaa...i princip för vad som) så ber du bara att denna veterinär skriver in i ditt hästpass, på sidorna för vaccination, de gamla vaccineringarna o datum..o underskrift. Och sedan så har du ju då dem inskrivna o slipper ha med dig de gamla vaccineringspapprerna. :bump:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 042
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar