Ang. avlivning. Vad blir kostnaden?

Tog bort en ponny förra året med nödslakt på hemmaplan=4000 kontant(förbränning)
Tog bort en ponny i feb i år med Svensk lantmäns tjänst på hemmaplan 1600kr kontant (förbränning)
Fölet som dog i hagen nu i somras hämtades av SLT för 1600kr, nödslakt rekomenderade dem!
Mina har inte gått till kött då de varit behandlade/dött av okänd anledning. Har inte gått på försäkringen.

Jag har just beställt tid för trotjänaravlivning av vårt spöke. :cry:

Det kommer att kosta 2.300-3.000,- enligt min kontakt. Att "få ut" pengar vid slakt är alls inte aktuellt för vår del av en mängd olika orsaker. Då jag talade med dem så avgjorde också köttkvalitén vilket du alltså får reda på senare, när de "klätt av" kroppen.

För oss blir detta en bra lösning, även om det är ett datum jag INTE ser fram emot.

Jo, och jag tycker faktiskt så här 3 veckor efter att jag slaktade 2 av mina hästar (en gamling och en utdömd) att det kändes bra. Mitt i det sorgliga att göra sig av med gamla kompisar. :crazy:
Den gamla tanten sprang in i transporten och var även helt lycklig över att följa med killen på slakteriet in bakom den dörr där de slaktar. Bilden av henne, som glatt och nyfiket tittande sig omkring, är skön att avsluta med. Att hon sen blev till mat (djur eller människoföda är mig egalt) känns på något sätt helt rätt. Inget som bara går till spillo och grävs ner, hon har fått bra mat de 12 år jag ägt henne så varför inte dra nytta av det.

Hur som helst, hon var en liten häst 159 cm och 27.5 år gammal och de betalade 7,50/kg (bra köttkvalitet) vilket gav mig ca 3000:-

Hästar slaktade hemma blir alltid kadaver, alltså man får ingen ersättning för köttet.

Lånar tråden lite om det är ok..
Eventuellt kommer nödslakt och tar bort vår ena låneponny inom de närmsta dagarna. Hon kommer då tas bort med bult. Avblodar man alltid när man använder bult? Har hört historier om både och. Köttet kommer inte användas.

På fyra platser vi Sverige finns det kvar "riktig" nöpdslakt sanitetslakt vilket innebär att djuret besiktigas av vet, nödslakten slaktar på gården, prover tas o slakktkroppen besiktigas av besiktningsvet om godkänt går köttet till konsumtion.
PL

Nyland utanför kramfors, ngt slakteri i Stockholmstrakten ngt i Småland o ett i Helsingborg. Nu ser det iofs ut som detta skall försvinna efter 2005, nya EU-regler o en liten speciell verksamhet som Sverige inte försvarat.
PL

Lånar tråden lite om det är ok..
Eventuellt kommer nödslakt och tar bort vår ena låneponny inom de närmsta dagarna. Hon kommer då tas bort med bult. Avblodar man alltid när man använder bult? Har hört historier om både och. Köttet kommer inte användas.

Hästen räknas inte som död fråns den är avblodad efter som bulten bara bedövar hästen och gör den hjärndöd.
Avblodningen ska ske så snabbt som möjligt efter bultpistolen skjutits av!
Avblodning är ett måste alltså!

*lånar knapp*
var med om en avlivning på skolan nu under sommaren. hon hade fått botulism. våran vet gav henne avlivningsvätska och efter 15 sek var hon borta... :cry: det var väldigt "fint" att vara med, hon hade lidit i flera dagar av botulismen, tillslut fick hon somna. ligger nu begravd tillsammans med alla våra andra hästar i skogen brevid rakbanan! känns tryggt att veta var dom hamnar. (men INTE att vi dissekerar våra älsklingars ben under skolgången. man känner ju igen dem...) men det känns tryggt att man inte behöver skicka dem på slakt, att det finnns andra alternativ. känns så groteskt att ta bort dem på slakteri!!
angående kadaverbil; jag prektiserade på ATG kliniken på en travbana och då kome en kadaverbil och hämtade två hästar vi tagit bort under dagen - den hade en dtor kontainer och drog upp dem med lyftkran. var lite otäkt!!! :(

men INTE att vi dissekerar våra älsklingars ben under skolgången. man känner ju igen dem

Fy så hemskt! Vi skodde också på "död-hovar" under tappskokompetensen i skolan men då hämtade man ben från slakteriet så man slapp 'känna igen' benen i alla fall.

hej, precis så gjorde vi oxå, och min häst var så vacker den sista minuten, reslig, pampig, och öronen rakt fram.

jag fick inte alls så mycket som du dock, 1600, men det kanske är olika beroende på slakteriet oxå. Det är iallfall inte det som är viktigast..
Ekonomiskt går det ihopa när man väljer att slakta sin häst så, och jag vet att de tar emot hästarna värdigt, även människorna tas emot värdigt.
jag har även slaktat gris o ko själv, och vet att bulten är bra o snabb.
Jag har även hört om utdragna dödskramper när de har sprutat, samt allt jobb med hästen när den är död, då när man vill ha ro o fred o få sörja..

Ja, när det blir värdigt spelar det ju egentligten ingen roll var det görs.

På det slakteriet jag var tar de bara emot hästar på onsdagar och då slaktas inga andra djur där vilket innebar att det var lugnt och tyst, inga konstiga lukter etc.

Att betala drygt 6000 var för mig omöjligt eftersom jag har fler hästar och annat som kostar (det var 2 som skulle avlivas) samt att hästarna är viktiga för mig som levande. Var de är efter sin död är helt oväsentligt för min del!

Jag sörjer själen, inte platsen kroppen ligger begravd på...

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 243
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka