Ang att klippa sin häst...

Tuvalisan

Trådstartare
Jag har hört både negativa och positiva saker om att klippa sin häst, men varför klipper vissa sina hästar som inte utför ngt arbete, jag trodde hela grejen var att de inte skulle svettas så mkt vid arbete??? Och vad anser ni om att INTE täcka klippta hästar? Själv har jag en oklippt häst eftersom hon har så tunn och fin vinterpäls.

Sv: Ang att klippa sin häst...

jag har inte klippt min pålle :p han har satt ganska mycket vinterpäls men han svettas inte lr nåt så därför ser jag ingen anledning att klippa honom :D
Jag tycker att klippta hästar självklart ska få ha täcke i hagen :p

det kan faktiskt ha medicinska orsaker som gör att hästen/ponnyn bör klippas. om man helklipper sin häst så är det ju ganska självklart att den ska ha ett täcke som "ersätter" pälsen så den slipper frysa.

Om man inte tänkt rida sin häst under vintern så förstår jag inte varför man klipper, då är det ju bättre hästen får ha sitt naturliga skydd! Klipper man så måste man ersätta pälsen med täcke!

Jag klipper för att kunna arbeta min häst.. tänk dig själv att du ska ut och springa en runda i en tjock stickad tröja, du blir totalt genomsvett, mest pga den tjocka tröjan, men kan inte ta den av dig! Hur skönt är det och hur mycket fryser du inte då?

Hästar som svettas bör klippas, och det finns ganska många hästar som svettas bara av att finnas till för att de sätter för mycket päls, vissa shettisar till exempel, och då kan de böhöva klippas oavsett om de utför ett arbete eller ej.
En helklippt häst ska självklart ha täcke, men t ex en spärklippt häst behöver kanske inte ha det, om den inte är extremt frusen. Min häst är täckes/filtklippt och nu har han täcke, men hade det inte alltid i septemer/oktober när det var så varmt, han var utan om det inte regnade eller blåste. Han har ju ändå pälsen kvar (och den pälsen är tät o tjock) där täcket skulle legat. Att han är fjording o inte särskilt frusen gör säkert sitt till.

Men är det verkligen så vanligt att man klipper en häst som inte rids? Det måste tillhöra ovanligheterna. De klippta hästar som jag har sett har också ridits, och haft täcke. Klipper man bara lite på hals och i ljumske kanske de klarar sig utan täcke, men annars är det ju täcke som gäller.

många pållar (tex. shettisar) kan ha så tjock tät päls att när den blir blöt igenom (vilket faktiskt kan inträffa) så tar det vääldigt lång tid innan den torkar vilket kan orsaka svamp (har själv råkat ut för det på den ena då hon va 2) då ordinerade vet. att hon skulle klippas, badas i hexocil och "smörjas". givetvis skulle hon ha vintertäcke. fick även diagnosen curshing (stavning?) på dom 2 gamla shettisarna i går, veterinären tyckte att dom skulle klippas för att underlätta då dom svettas utan anledning (pga. sin "åkomma") dock inte helklippning i år. men dom får ändå ha lämpligt täcke (pga. åkomman så blir pälsen väldigt lätt blöt igenom)

Häromkring är det typ obefintligt att klippa en ickearbetande häst... tycker det verkar helt onödigt att göra det såvida hästen inte har extremt tjock päls och svettas bara av att röra sig i hagen...
Tycker det är självklart att ersätta pälsen med ett täcke, dessutom eftersom jag är lite bekväm slipper man en hellerig häst varenda eftermiddag man ska rida.....:smirk:

min häst har extremt lång och tjock päls.
om han inte reds och det inte var minus ute så skulle jag klippa mellan frambenen. han är konstant svettklibbig där.
nu har jag spårklippt honom i 3 omgångar mindre för varje gång.
nu är det endast halsen men det är för lite för det här vädret.
sen kommer problemet med våren. han fäller i minst 2 månader.
mot slutet är det alldeles för varmt att ha så mycket päls.
funderar på att klippa rejält i feb. så man slipper denna enorma pälsfällning hela senvintern och våren.
har en kompis med fullblod som stod och klappade min häst.
o så mycket päls han har!
då stod hon och klappade på halsen där han är klippt:rofl:
men det finns ju skräckexempel på att det är mode att klippa.
förra vintern stod det en 2 årig d-ponny i grannstallet, helklippt!

Jag tycker det är ganska självklart att en klippt häst måste få värme och skydd på annat sätt. Men tycker inte man behöver överdriva med täcken dom dagar som de inte egentligen behövs, äns på en klippt häst.

Själv har jag oklippta hästar. Den ena hästen (som är konvalecent) ska jag dock kanske klippa under magen och halsen eftersom han lider av mjäll och kliar sönder sig. Men det blir inte förrns nästa år i sånna fall.

Vårat russ som är 28 har en väldigt tjock päls och i höstas när det fortfarande var relativt varmt på natten och de var inne så blev han svettig. Hade det fortsatt ni i vinter hade vi ju klippt (bara lite på halsen). Det är ju inte bra att de står och svettas. Men en häst med tunn päls som inte gör något tycker jag inte att man behöver klippa.

Ser att många tycker det är helt onödigt att klippa en häst som inte arbetas.
Det hör inte hit tycker jag, bara man har NÅGON typ av anledning till att man klipper, borde väl räcka?
Som någon redan sagt: endel hästar sätter grymt mycket päls tidigt på hösten och sedan kanske vädret svänger så att det blir en varm höst. Ser inget fel i att klippa då.

Självklart ska en klippt häst täckas, tycker jag. Fast om den bara är "täckesklippt" så kanske det inte behövs om inte hästen är väldigt frusen av sig.

Själv helklipper jag min ena häst varje vinter trots att han bara arbetar lätt. Detta är enda sättet för honom (har provat alla möjliga sätt) att slippa få regnskållor på hela kroppen, under vintern. Om jag håller honom klippt och täckar så klarar han sig ifrån det. Detta råd har jag fått av min veterinär som menar att lång varm och ofta fuktig (pga vädret) vinterpäls, är orsaken till min hästs besvär.

Jag har hört både negativa och positiva saker om att klippa sin häst, men varför klipper vissa sina hästar som inte utför ngt arbete, jag trodde hela grejen var att de inte skulle svettas så mkt vid arbete??? Och vad anser ni om att INTE täcka klippta hästar? Själv har jag en oklippt häst eftersom hon har så tunn och fin vinterpäls.

Min kompis ska klippa sin ett åriga minishettis hingst för att hålla den ren ;P Alltså helklippning eller bara ben, hon har inte bestämt sig.

Jag helklipper min av den enkla, lata anledning att jag hatar vinterpäls, tycker bara den är ivägen och när hästen fäller blir allt bara jobbigt.. ( :angel: ) Tidigare år har jag klippt för att han blir svettig vid arbete, men i vinter ska han inte ridas, tänker klippa ändå.

Om man klipper en häst som inte rids så är det nog för att det ska bli lättare att hålla den ren, inte för hästens skull. Tycker nog den ska få ha sin päls. Den är ju där av en anledning.
O klipper man hästen är det ens skyldighet att täcka den så den inte fryser! Annars är det ju djurplågeri!
Men sen finns det ju vissa klippningar där man inte tar bort så mkt päls o därmed inte behöver täcka i samma utsträckning.
Min får som tur är inte så jättemycket vinterpäls så han kommer nog få gå oklippt så länge det går. Man kan ju täcka dom istället om man vill att dom ska ha lite mindre vinterpäls :banana:

kl

Vad jag funderat en hel del på är om man genom att klippa hästarna förstör deras naturliga fällning. Så lär nämligen vara fallet med hunden. Har själv en 27-åring som när han kom i våras var otroligt luden. Fick en snabb (icke konstaterad) diagnos på Cushings då han också fick fång. Fånganfallet hävde vi snabbt och jag följde inte gamla mattes råd om klippning.

Istället fick han proteinrik kost. Han fällde naturligt (det gick i och för sig lite segt) av sin päls så småningom och även om han blir lite lurvig så fäller han nu av snabbt när temperaturen stiger. Cushing tror jag inte längre på eftersom inga övriga symptom mer än lång och något lockig päls visat sig. Han är numera frisk och fungerar bra.

Äh, det går inflation i klippning och täckesanvändning. Rena rama fjanterierna många gånger. Majoriteten av alla hästar som motionsrids ute i samhällena skulle ha det bättre med sin ordinarie päls men utan täcken.

Folk glömmer att ett täcke bara håller en temperatur, medan en oklippt päls kan regleras. (såvida man inte tynger ner den med ett täcke.)

många pållar (tex. shettisar) kan ha så tjock tät päls att när den blir blöt igenom (vilket faktiskt kan inträffa) så tar det vääldigt lång tid innan den torkar vilket kan orsaka svamp (har själv råkat ut för det på den ena då hon va 2) då ordinerade vet. att hon skulle klippas, badas i hexocil och "smörjas". givetvis skulle hon ha vintertäcke. fick även diagnosen curshing (stavning?) på dom 2 gamla shettisarna i går, veterinären tyckte att dom skulle klippas för att underlätta då dom svettas utan anledning (pga. sin "åkomma") dock inte helklippning i år. men dom får ändå ha lämpligt täcke (pga. åkomman så blir pälsen väldigt lätt blöt igenom)

Du har ingen bild på din häst som fick svamp?
Mitt lilla shettissto fick massa skorper på hals och bringa nu i vintras, och det var väldigt blött! Så jag undra om det kanske kan ha nåt med det att göra!?

Det är en intressant fråga det här med klippa eller inte. Allt för många klipper nog sina hästar bara för att slippa den tjocka/långa pälsen, utan att egentligen veta vad dom utsätter sin häst för.

En klippt häst behöver ett termotäcke. Det motsvarar isoleringen i pälsen man klippt bort. Att lägga på hästen 3-4 täcken samtidigt ger sämre effekt. Täcket bör vara lätt och luftigt, det är nämligen luftlagren som isolerar.

När hästen sätter pälsen beror mestadels på ljuset. En häst som får stå i ljus/sol sätter vinterpäls senare. Ett tips är alltså att ha ljuset tänt under natten, ifall man har hästen inne.
Pälsfällningen styrs utav värmen. Utfodrar man hästen väl kommer pälsfällningen igång fortare. (likaså om man har täcke på hästen=)

En till intressant del av detta är det här med täcken och svettiga hästar. När en häst tex ridits svettig tar det ca 2timmar för musklerna att återgå till det normala. Lägger man då på ett täcke stör det kroppens värmeavgång. Hästen behöver kunna göra sig av med värmeöverskottet och kylas av när den arbetar OCH har arbetats. Ca 2timmar efter ridningen kan man lägga på tex en yllefilt som absorberar fukten.

Om min egna häst blir klippt?? Jajamen, eftersom han rids/tränas så pass mycket/hårt. Däremot tas bara det nödvändigaste bort. Magen tex behöver sin päls för att hålla tarmar och organ varma.
Något att fundera över kanske??....

Senast ändrad av en moderator:

jag har en björn som egentligen skulle klara sig med en spår-eller täckesklippning, men eftersom jag är jätteallergisk mot fällpälsen sedan så är det inte mycket annat att göra än att klippa av allt...:crazy:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 438
Senast: alazzi
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 685
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 981
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 164
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka