Ang att klippa sin häst...

Sv: Ang att klippa sin häst...

Har ni tänkt på en sak, hur mycket hästar såg man klippta eller bar täcke för 10år sen?? NUmera har alla hästar minst 15 täcken och alla är klippta. Varesig dom behöver eller ej. En liten fluga måntro ;)

Hej!

För 10-15 år sen jobbade jag på ridskola, där alla hästar var klippta och hade täcken- trots att de bara var ute i hage max 1 h/dag. Vet inte om jag tycker det är en modefluga, direkt..

Min egen häst kommer att spårklippas ganska snart, så pälsen kan växa ut lite lagom tills det bli jättekallt. Hon kommer gå naken så länge hon inte fryser.

Däremot kan jag bli mörkrädd på stallet jag jobbar i nu, samtliga privathästar har täcke på (vissa av dom 2 st!), ingen är klippt ännu och temp i stallet har ännu inte understigit 15 plus.. vad ska man säja...

/ Lavinia, som tror att de flesta gör vad som är bäst för sin häst, men tyvärr finns också dom som "gör som alla andra".

Jag har hört både negativa och positiva saker om att klippa sin häst, men varför klipper vissa sina hästar som inte utför ngt arbete, jag trodde hela grejen var att de inte skulle svettas så mkt vid arbete??? Och vad anser ni om att INTE täcka klippta hästar? Själv har jag en oklippt häst eftersom hon har så tunn och fin vinterpäls.

Jag har en 31-årig häst som diagnosticerats med Cushings syndrom. Hon är klippt på veterinärens inrådan eftersom hon inte fällde vinterpälsen när det blev sommar. Hon "spontansvettas" inte, men den långa och tjocka pälsen var helt enkelt obekväm för henne. Hon har täcke på sig om det är kallt eller regnar, men skiner solen blir det för varmt så då slipper hon täcket.

Inga av mina andra hästar är klippta ännu. Eventuellt klipper jag dem som ska arbeta regelbundet i vinter, men det blir då kanske halsen eller spårklippning. "Gammeltanten" är helklippt.

Tycker att man ska klippa hästen rider osv. inte om hästen bara står och man klipper för klippandets skull elelr för man tycker det är kul att klippa.

Jag klipper då min häst tävlas och tränas och svettas väldigt mkt även om hon inte sätter mkt päls men det är tillräckligt för att få en sjöblött häst.

för mig så är det att KLIPPT HÄST = TÄCKAD HÄST.

Håller med! Klippt häst = täcke på!

Klipper min häst eftersom han svettas, men också eftersom han har obehag av för tjock vinterpäls. Han kliar sig som en galning och får lätt "eksem" när han har tjock vinterpäls.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 438
Senast: alazzi
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 685
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 981
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 164
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka