Ang analys av foder

Mirre

Trådstartare
Har funderat på en sak.
Alla snackar om att man måste analysera höet för att få exakta värden. men borde inte allt foder analyseras då? I så fall måste man ju veta exkata värden på allt, även krafftofder och annat. :confused: Nån som kan svara på det? Och nån som kan svara på hur man gör en höanalys och vad det kostar? :confused:
 
Sv: Ang analys av foder

Personligen ger jag så lite kraftfoder (havre) att det inte blir så stora förändringar om värdena skulle variera något.

Höanalys kan du göra bl a genom Analycen (www.analycen.se) och Hjortens lab (www.hjortenslab.se). Beställ provpåse via deras hemsida t ex, ta prov från olika delar av partiet (hö eller hösilage) (om hösilage, förvara det i frysen till du fått från tillräckligt många balar). Skicka in det till analysföretaget med den blankett du får med provpåsen. Kostar ungefär mellan 495-600 kr beroende på vilket företag du väljer (Hjortens lab är billigast vad jag vet)
 
Sv: Ang analys av foder

i prinbci allt kraftfoder är analyserat, det är det som står på påsarna på färdigmixat foder :) t.ex kraffts foder så finns det alla näringsvärden man behöver för att räkna ut foderstat..
olika spannmål, betfor och halm har i genomsnitt alltid samma näringsvärden som man går efter..
det enda som kan ändras åt vilket håll som helst är just höfodret, det blir aldrig likadant.. därför analyserar man bara det som privatperson, och vissa analyserar sin havre, men det är onödigt om man ger mindre än 4 kg per dag..
 
Sv: Ang analys av foder

Ja, du...
Du vet ju redan vart jag står i denna fråga...
Men jag svarar ändå!


Jag säger som jag alltid sagt å resonerat, (med risk för diverse påhopp)
Jag (vi i stallet) har aldrig analyserat höet, jag tycker det är så överreklamerat!
Hur gjorde man på 1800 talet?
Hästarna levde på hö vatten å havre, å det gick inte nån nöd på dom då, visst de kanske va lite mindre å så, men dom levde å va friska å sunda!

När blev det på tapeten att analysera foder? (höet/hösilage/ensilage)

Nej jag lever på den gamla läran... men jag kan ju det "nya" åxå, men det är sååååå onödigt anser jag (att analysera å sånt),
jag menar, luktar höet gott, ser bra ut, å allt sånt, hästen är fin i hull, varför analysera?

Kanske behövs om häst tappar hull å inte äter höet, men oftast så köper man ju hö någon annanstans ifrån då, om det inte är sitt eget slagna hö(som oftast bruakar bli bäst!!)

Och har man egenhållen havre, korn el.likn. Den är ju inte analyserad?
Varför köpa havre på O*al eller annan butik om man kan tillhanda hålla det själv?
Mår hästen sämre för att fodret INTE är analyserat? Knappast...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ang analys av foder

Eftersom hästarna äter mest av grovfodret är det det som ger störst utslag, därför är det så viktigt att man har den analysen.

Alla färdigfoder och mineralfoder du kan köpa har en innehållsförteckning på säcken, så där finns ju analysen med hela tiden.

Havre och annat spannmål kan man beräkna med medelvärden, eftersom man oftast inte ger mer än något kg. Det blir inte så stor avvikelse i totalfoderstaten om ens egen havre inte stämmer exakt med de medelvärden man brukar använda. Ger man mycket havre, 3-4 kg/dag, kan det dock vara värt att ha en analys av just den havren man använder.

För att analysera ditt hö tar du försiktigt tussar ur flera olika balar och skickar till ett lab, det kostar 400-600:-.

Kolla här: Analycen och Hjortens lab
 
Sv: Ang analys av foder

på 1800talet var sveriges jordar inte lika hårt brukade som dom är idag, många näringsämnen har minskat kraftigt på flera ställen, därför kan man numera aldrig vara säker på att det blir ett jämnt resultat, vissa ställen brukar sina jordar vettigt, andra inte, därför blir det stor skillnad, men känns det som att det funkar så kör på det..

i ett stall som jag känner till föll hälften av hästarna ur 2 månader efter det att dom fått hem en ny skörd med hö, flera stycken av hästar fick avbryta sin träning och vila för att dom inte hade muskler till det, och de var tvugna att börja med soja till hästarna.. visst, dom har inte heller lärt sig nånting, jag tror inte ens att dom vet att dom kunde ha förhindrat det med hjälp av en analys..
 
Sv: Ang analys av foder

pinky skrev:
För att analysera ditt hö tar du försiktigt tussar ur flera olika balar och skickar till ett lab, det kostar 400-600:-.
[/URL]

Men om det är SAMMA hö då? I ALLA balar?
Man har tagit höet på en å samma äng? :smirk:
 
Sv: Ang analys av foder

varför ta hö av flera olika balar när det är samma hö i alla :confused: vi köper ju allt hö från samma pers?
 
Sv: Ang analys av foder

Man märker ju på hästen om den mår dåligt! Eller hur?

Då måste man ju komma fran till va man har gjort för förändring i hästens vardag.

Men jag förstår inte hysterin kring analyserat foder?!
 
Sv: Ang analys av foder

För att vara säker på att du får ett genomsnitt av hela fältet.

Tänk om du bara tar ur en enda bal, och den balen råkar komma från det där lilla hörnet där klövern trivs så bra. Då kommer du att få ett högt proteinvärde på analysen, men det är bara en enda bal av flera hundra som har de värdena... Inte så bra, alltså.
 
Sv: Ang analys av foder

Kanske sant.

Men kan någon tala om anledningen till att analysera foder?
När å vem kom man på idén?
Jag tycker att sista åren är det värsta hysterin...

Eftersom jag går på den "gamla läran" (lärt mig av 90åriga hästkarlar) så vet inte dom va analysera är så...
Jag menar har man klarat sig utan analys i många många år... Varför göra det?!
 
Sv: Ang analys av foder

Nuförtiden har inte alla tillgång till 90-åriga hästkarlar, därför får vi ta till modernare metoder för att hitta rätt.

De flesta hästägare kommer idag från ridskolemiljö, och har inte den tradition av hästkarlar i familjen eller ens närmaste omgivningen som fanns förr.
Och på ridskolorna lär man sig rida, inte studera olika höpartier i detalj, eller följa olika hästtyper som äter ett visst hö för att se om de blir feta eller faller ur.

Därför är analysen viktig!
 
Sv: Ang analys av foder

Nuförtiden har inte alla tillgång till 90-åriga hästkarlar, därför får vi ta till modernare metoder för att hitta rätt.
Nuförtiden?
Hur gammal tror du jag är egentligen? :smirk:

De flesta hästägare kommer idag från ridskolemiljö, och har inte den tradition av hästkarlar i familjen eller ens närmaste omgivningen som fanns förr.
Och på ridskolorna lär man sig rida, inte studera olika höpartier i detalj, eller följa olika hästtyper som äter ett visst hö för att se om de blir feta eller faller ur.
Man har visst foderteori, men man kanske inte lär sig analysera foder. Det har inte jag lärt mig heller?

Därför är analysen viktig!
Jag förstår ändå inte?
Bara för att man rider på ridskola måste man göra foder analys?
 
Sv: Ang analys av foder

pinky skrev:
För att vara säker på att du får ett genomsnitt av hela fältet.

Tänk om du bara tar ur en enda bal, och den balen råkar komma från det där lilla hörnet där klövern trivs så bra. Då kommer du att få ett högt proteinvärde på analysen, men det är bara en enda bal av flera hundra som har de värdena... Inte så bra, alltså.
men vi då som köper en till två rundbalar (200 kg) i taget. ska vi då studsa iväg till grannstallet som vi köper ifrån för att analysera alla deras balar :D ;) :p
 
Sv: Ang analys av foder

Zindy16 skrev:
men vi då som köper en till två rundbalar (200 kg) i taget. ska vi då studsa iväg till grannstallet som vi köper ifrån för att analysera alla deras balar :D ;) :p

Ja, ni måste analysera höet varje gång... :devil:

*dyrt hö blir det*
 
Sv: Ang analys av foder

Men jag påstod väl aldrig att det var DU som var 90 år? :rofl:

Jag menar att det finns inte så många gamla hästkarlar kvar i livet som kan lära oss yngre. Men du har ju det jättebra som har fått den förmånen, eller hur? Var glad för det. :)
Jag delade själv stall med en sån gammal gubbe en period, jag hade massor av nytta av honom. Men han var den ende jag träffat under hela mitt liv... :(

Visst har man foderteori på ridskolan, men man lär sig sällan VARFÖR man ger ett visst foder, eller hur man ser på en häst vad den behöver. Hur många frågar inte här på Buke t.ex. varför hästen är så bukig, eller så fet, eller magrar? Det betyder ju att det fattas kunskap i allmänhet, eller hur?
 
Sv: Ang analys av foder

Om ni köper hö ur samma parti hela tiden kan det vara idé att be att få ta prov ur åtminstone 3-4 balar, ja.

Eller så spar ni en liten tuss från de förbrukade balar ni haft hemma, och skickar in när ni fått hem en omgång till. :idea:
 
Sv: Ang analys av foder

Cronis skrev:
Ja, ni måste analysera höet varje gång... :devil:

*dyrt hö blir det*
hahaha joblir nog en del konstiga blickar också när jag studsar in där och drar ur hö från oöppnade rundbalar och trycker ner i en påse :D
 
Sv: Ang analys av foder

iof kan man göra det men det brukar gå åt rätt fort :D
Riktiga matvrak båda två ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: WildHorse
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 661
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 424
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp