Ang analys av foder

Sv: Ang analys av foder

Men jag påstod väl aldrig att det var DU som var 90 år? :rofl:
Nej men det lät som om jag va i den regionen...

Jag menar att det finns inte så många gamla hästkarlar kvar i livet som kan lära oss yngre. Men du har ju det jättebra som har fått den förmånen, eller hur? Var glad för det. :)
Det är jag. Finns inte bättre lära!
Finns ännu en underbar hästkarl jag brukar hälsa på. Hingsthållare å allt! :bow:


Visst har man foderteori på ridskolan, men man lär sig sällan VARFÖR man ger ett visst foder, eller hur man ser på en häst vad den behöver.
Men jag har gått på ridskola,
Hur många frågar inte här på Buke t.ex. varför hästen är så bukig, eller så fet, eller magrar? Det betyder ju att det fattas kunskap i allmänhet, eller hur?

Så du menar att om man har gått på ridskola måste man analysera fodret?
Dom som frågar om sina hästar, har antagligen gått på ridskola?
 
Sv: Ang analys av foder

Zindy16 skrev:
hahaha joblir nog en del konstiga blickar också när jag studsar in där och drar ur hö från oöppnade rundbalar och trycker ner i en påse :D

Försvara med att du har börjat röka på eller nått? :rofl:
 
Sv: Ang analys av foder

Så du menar att om man har gått på ridskola måste man analysera fodret?

Nej, inte enbart därför.
Ridskolan var ju bara ett exempel på att hästmänniskor idag inte har kunskapen att i tid se på hästen när det börjar fattas t.ex protein i foderstaten. (Fast de allra flesta har väl ändå gått på ridkskola?) Då måste det väl vara bättre att utgå från en analys från början, eller hur? Det är ju åtminstone större chans att det blir rätt då, liksom. Sen MÅSTE man ju såklart titta på hästen om den verkligen funkar på den uträknade foderstaten!
 
Sv: Ang analys av foder

Men VARFÖR måste man ha analyserat foder?
Och uträknad foderstat?

Jag får lixom inte svar på det?
 
Sv: Ang analys av foder

För att veta att man ger hästen det den behöver, såklart!

För att slippa chansa, helt enkelt. Visst kan man så småningom se på hästen vad den saknar även om man inte har räknat, men det är större chans att man träffar rätt från början om man vet vad allt foder innehåller.

Och mineralinnehållet är ju nästan helt omöjligt att se, både vad fodret innehåller och vad hästen saknar eller har överskott på...
 
Sv: Ang analys av foder

det beror vl på vad ridskolorna lär ut, alla är ju olika.
 
Sv: Ang analys av foder

Eftersom jag går på den "gamla läran" (lärt mig av 90åriga hästkarlar) så vet inte dom va analysera är så...

Nej det är klart dom inte vet, de fanns ju inte på deras tid. Å andra sidan drogs dom inte med våra moderna problem vad gäller övergödning och utarmning av betesvallar, så det kanske inte ens hade varit nödvändigt att analysera om möjligheten hade funnits.

Vad beträffas klyschan att hur klarade sig hästarna då, jo förmodligen på samma sätt som de ev felfodrade hästar som finns idag. Då förstod man inte varför hästen fick kolik på kolik, idag vet vi att för lite grovfoder bla ger denna åkomma. Korsförlamningar visste man inte vad det var, då kallades den måndagssjukan och orsaken var okänd på den tiden.

En häst som är felfodrad dör inte av det, däremot blir det svårt att kräva ett visst arbete av den hästen. Skaderisken ökar även markant, och en skadad häst blev middagsmat på bordet förr.
 
Sv: Ang analys av foder

För att veta att man ger hästen det den behöver, såklart!
Det fattar jag åxå, (iofs) men hur gjorde man INNAN man analyserade?
När kom man på att man skulle analysera?
När blev det mordernt?


Och mineralinnehållet är ju nästan helt omöjligt att se, både vad fodret innehåller och vad hästen saknar eller har överskott på...

Men man ger ju hästen vanligt mineralfoder, eller. Jag gör det iaf.
 
Sv: Ang analys av foder

Zindy16 skrev:
haha jo får göra det :D Undrar om jag får göra apu där då :D ;)

Haha!
Apu, ja självklart, sitta å röka på samtidigt som ni mockar...
Jävlar va lätt det går då! :banana:
 
Sv: Ang analys av foder

Vad är "vanligt mineralfoder" då? Hur VET du att det ger vad hästen behöver?

I det stall jag står i nu har de alltid gett Miner Blå, för de har ju vanliga hästar och vanligt hö osv. Inget märkvärdigt alls...

MEN efter att ha stått där i 2 säsonger nu, och sett höanalyserna så ser man att det genomgående är väldigt lite mineraler överlag, och speciellt lite fosfor... Det är t.o.m. så lite att det är på gränsen till katastrofalt, om jag får säga så. :crazy:

Miner Blå har alltså inte passat in alls, så nu har jag sett till att vi ger Miner Grön istället. Där ser man vad bra analyser kan vara. :idea:
 
Sv: Ang analys av foder

Men snälla...varför läser du mellan raderna hela tiden ? du försöker ju inte ens förstå utan verkar mest vilja ta strid för något du vägrar lära dig..läs vad Boj skrivit ovan så kanske det går in liite grann....Det är helt ovesäntligt NÄR man uppfann analysen..det är inte det som det handlar om..lika lite som när man uppfann skor till en häst...
 
Sv: Ang analys av foder

haha jo, undrar hur hästanra blir och köra sen då.
(travstall) :D
 
Sv: Ang analys av foder

Mynta2 skrev:
Men snälla...varför läser du mellan raderna hela tiden ? du försöker ju inte ens förstå utan verkar mest vilja ta strid för något du vägrar lära dig..läs vad Boj skrivit ovan så kanske det går in liite grann....Det är helt ovesäntligt NÄR man uppfann analysen..det är inte det som det handlar om..lika lite som när man uppfann skor till en häst...

Men om jag vill VETA när det blev på modet?
Måste jag starta en egen tråd då?
 
Sv: Ang analys av foder

Zindy16 skrev:
haha jo, undrar hur hästanra blir och köra sen då.
(travstall) :D

Hehe jo jag vet att det är travstall, du har sagt det nån gång...
Men det kan vara roligt å köra då åxå?

Värdena i höet kanske passar hästarna åxå? :rofl:
 
Sv: Ang analys av foder

Cronis skrev:
Hehe jo jag vet att det är travstall, du har sagt det nån gång...
Men det kan vara roligt å köra då åxå?

Värdena i höet kanske passar hästarna åxå? :rofl:
Oki, hehe jo :D
 
Sv: Ang analys av foder

Ja varför inte...för ursprungsfrågan handlade knappast om NÄR analyser började. eller varför slår du inte en signal till SLU och frågar helt enkelt ??
 
Sv: Ang analys av foder

Mynta2 skrev:
Ja varför inte...för ursprungsfrågan handlade knappast om NÄR analyser började. eller varför slår du inte en signal till SLU och frågar helt enkelt ??

Men jag tror inte att trådskaparen har något emot att jag frågar det, serru!
 
Sv: Ang analys av foder

Tekniken med analys av grovfoder började bre ut sig 1997, dessförinnan var det i en mycket liten omfattning. De som då tillämpade denna metod var först och främst kött och mjölk producenter, detta för att säkerställa en bra produktion. Ett precist årtal när man startade anlysering av grovfoder kan jag inte ge, för det vet jag inte. Men någonstans i början av 90-talet startade man detta för bönder i verksam produktion, härefter kommer hästen någonstans runt ca 1996-1997. Kanske fanns någon hästverksamhet som tillämpade detta innan, men det var som sagt inte så många och det blev mer omfattande med hösilgets tillämpning vid fodring av häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang analys av foder

Ok, tack för svaret... :bow:

Jag har så mycket funderingar kring detta om analys, men lika bra att man kniper...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: WildHorse
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 661
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 424
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp