Anfaller vid täckesbyte!

Ellanamde

Trådstartare
Har en häst som blir mycket irriterad när man knäpper täcket. Att lägga på det är inge problem. Idag högg hon mig ganska kraftigt i armen (vilket inte brukar hända). Vissa dagar är hon som vanligt, inga problem, och sen ibland blir dagarna som denna. Hur hade ni gjort? Även spark kan förekomma. Har provat att backa henne när hon gör ngt dumt (vilket hon inte förstod meningen av).
Snälla hjälp? O_o
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Är det när du knäpper i bogen eller under magen som den blir irriterad?

Mvh Domino_s
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Min har liknande tendenser, speciellt vid pälsbyte. När jag täckar själv vet jag ju om det och ryar åt henne när hon tänker tanken så att hon nöjer sig med att bara sura. Men för personal och helgjouren har jag skrivit en lapp att man får binda upp henne. Mer kan man ju inte göra...
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Oj min är typ liknande vi påsättning av täcke.

Det är värst i boxen men hon är lite, vad ska man kalla det, hennes box e hennes- man behöver inte komma in i onödan om man säger så.

Sätter man henne i gången är hon bättre, sen är det lite från dag till dag.

Hon grinar värst när man sätter fast täcket vid bogen. Sen går det bra!

Orkar jag inte strida med henne tar jag ut henne igången, håller alltid ett vaksamt öga mot hennes huvud för att kunna vara före henne ifall det blir sura miner.
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Är ditt enda sätt att korrigera henne att backa henne?

Jag kan tänka mig att hon inte kopplat varför hon blir backad eftersom det kanske inte sker i direkt samband med själva olaten (bitandet eller sparkandet). Hon har kanske börjat tänka på något annat medan du spänt färdigt täcket och går fram till huvudet.

Vad jag hade gjort (försökt) är att korrigera hästen med att ryta till eller en liten klapp, alltså lätt med fingrarna, på mulen/halsen/bogen (eller vad man nu kommer åt i stundens hetta) när den försöker bitas.
Min erfarenhet säger att det till slut kommer räcka med ett "nej", alternativt lyfta handen, när man ser att hästen är på gång att göra något. Konsekvent varje gång.

Bitas och sparkas mot människor är aldrig okej. Sånt blir farligt i längden.. Man kan ju bli biten i armen! ;)

Själv använder jag ett "tsch"-ljud som rättning till min häst (Typ som Cesar Milan till sina hundar, hehe), eller ett "app-app-app". Funkar bra, och är svårt att förväxla med något annat ord. :)
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Jag skulle ställa den på gången istället för att få lite utrymme till flykt.

Försök att sätta ett samband i det hela. Är det när du spänner under magen? Är det likadant med alla täcken? Passar täcket?

Det kan vara en smärtreaktion eller så kan det vara en dålig erfarenhet som ligger och spökar.
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Kan det vara "elstötar" som uppkommer när du tar av täcket? Tänker om det är fleecefodrat..
Och gällande korrigering, jag hade tillrättavisat ordentligt när hon bits. Det räcker oftast med att markera en gång att det inte är okej att bitas. Att sen sparka eller bitar i väggar kan jag tolerera, eftersom det ofta är utlopp för obehagskänslor eller annat. Men hugga mot människa - aldrig.
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Idag var hon världens snällaste när jag bytte täcke :D Oftast är det bensnörena som hon reagerar på. Tror det stämmer med som någon sa tidigare, att boxen är hennes revir. Så nu när jag tänker på det så gör jag bara precis det jag ska göra där inne, sen låter jag henne vara.
Stöt från täcket är det inte.
Har även börjat ställa henne i boxen som ni även nämnde, detta fungerade också bra. Men sen vet man aldrig, ibland är hon som en liten "mara" och ibland är hon världens finaste :S
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Har du kollat att hon inte har fått skav av täcket vid bogen och därför inte tycker om när du knäpper det?
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Tror det stämmer med som någon sa tidigare, att boxen är hennes revir. Så nu när jag tänker på det så gör jag bara precis det jag ska göra där inne, sen låter jag henne vara.
Så skulle det kunna vara, men så får du i så fall inte låta det fortsätta imho. Du behöver i varje situation och på varje plats vara överordnad hästen, hon får inte ens tänka möjligheten att dominera dig eller hävda revir gentemot dig. Eftersom de mest basala sätt hästar har för att markera dominans och rang är våld eller hot om våld kan det bli riktigt farligt om hästen ser den möjligheten med dig. Du skall kunna gå in i boxen och göra ganska precis vad du vill utan att riskera att bli biten, sparkad eller ens hotad. Om din strategi är att så långt som möjligt lämna hästen ifred i boxen för att det är hennes revir så motverkar det snarare ditt ledarskap.

Om du inte har anledning att tro att hennes grinighet vid täckesbyte handlar om något rent konkret obehag med själva täcket, utan snarare om att du gör något med henne och/eller att täcket känns skrämmande, så tror jag att ledarskapsövningar kombinerat med miljöträning är rätt väg.
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Täcket ger inget skav, det har jag redan kollat. Hästen kom för bara någon vecka sedan och vi har inte lärt känna varandra helt ännu. Men vi jobbar med det varje dag, påväg till hagen, in från hagen, jag går runder med henne hela tiden försöker jag utveckla oss tillsammans. Vi hade en liten svacka nu, men det ska bli bättre.
Självklart ska hon gå att hantera i boxen också, jag menade bara att man inte "behöver jäklas med henne mer än nödvändigt".
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Hästen kom för bara någon vecka sedan och vi har inte lärt känna varandra helt ännu.
Ok, så pass nyss - då förstår jag. Jättebra att ni jobbar på hanteringen, se om du kan hitta så målmedvetna och konsekventa övningar som möjligt. :)
Självklart ska hon gå att hantera i boxen också, jag menade bara att man inte "behöver jäklas med henne mer än nödvändigt".
Nej, helt klart. Men samtidigt behöver hon lära sig att hon inte "äger" boxen i förhållande till dig; när du kommer in i boxen så är du fortfarande rangmässigt överordnad henne på samma sätt som när du leder eller rider henne. Allt annat än det kan bli riktigt otrevligt.
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Idag mockade jag boxen när hon stod där inne, efter ett tag började hon vänja sig vid det. Tror att det kommer gå att lösa jättebra! :)
 
Sv: Anfaller vid täckesbyte!

Kl
Min häst tycker inte om täcken, vissa mindre än andra. Hennes regntäcke är nu hat objekt nr 1, det är för stort i bogen tyvärr och kastar bakåt. Tyvärr har jag inte råd med att köpa nytt :/, haft andra täcken också som kasta bak och som hon både bitit och sparkat för när man tagit av/på.

Det jag gör nu är att jag lägger på täcket för långt fram och knäpper, då hon inte tycker om när man petar på bogen. Sen drar jag det tillbaka och knäpper allt annat. Klappar mycket och försöker att vara så oförsiktigt som möjligt.
När jag tar av det så låter hon mig nu dra fram täcket lite, så man inte klämmer skinnet när man lossar spännen fram.
Täcken utan bog veck och med halvhals ligger bäst går jag kommit framtill, bra då att alla täcken hon har är utan hals och med stora bogveck. :/. Ska försöka sy igen bogvecken på övergång och vinter täckena åtminstone.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 203
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp